Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Силно присъствие на Соня Йончева в откриването на сезона на Ла Скала

Ла Скала в Милано
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Въпреки епидемичната обстановка Миланската Скала реши да открие сезона си, както винаги по традиция на 7 декември – Деня на свети Амброзий. Очевидно нищо не е могло да попречи на организирането на това мащабно събитие, което не представляваше премиера на постановка, както обикновено, а онлайн концерт-спектакъл без публика в залата, с предварително записани изпълнения на повече от 20 световноизвестни оперни имена, сред които Виторио Григоло, Елина Гаранча, Хуан Диего Флорес, Пласидо Доминго, Соня Йончева, Роберто Аланя, Кристина Ополайс, Александра Куржак. Към тях се присъединиха и осем от танцьорите от балета към Ла Скала, както и драматични актьори, които представиха словесни фрагменти от различни литературни произведения.

Задачата именно на тези откъси беше да обединят програмата от арии от различни по характер опери в едно цяло – нелек проблем, като се има предвид, че публиката имаше шанс да чуе над 30 разнородни номера, които режисьорът на вечерта Давиде Ливермор беше оформил в блокове от по 2-3 изпълнения със сходна тематика. Основните идеи и проблеми във всеки блок бяха въвеждани от литературните фрагменти, подготвяйки публиката по този начин за това, което предстои.

Важно е да се отбележи, че това не беше типичното концертно изпълнение на арии с оркестър, на което класическите почитатели са свикнали. Всяко едно от изпълненията беше драматизирано със собствени декори и мизансцен, и където се налага - със статисти, които да допълнят представата за постановъчно представяне на всеки откъс. В същото време певците бяха облечени в концертни дрехи, т.е. без костюми от постановки, като по този начин се постигаше междинен стил на изпълнение – нито напълно концертен, нито напълно драматургичен. Тази интересна идея на режисьора Ливермор е доказателство, че когато изкуството е изправено пред трудности, те могат да бъдат използвани като повод за откриване на нови нестандартни решения, като по този начин ние провокираме собствената си креативност, а резултат от това е вероятност за обновяване на стила.

Особено интересна беше употребата на лазери и прожекции по време на изпълненията, както и възможността за използване на различни перспективи при заснемането на фрагментите. Тези нетрадиционни гледни точки към сцената, които не биха били възможни по време на изпълнение на живо, когато публиката гледа от местата в залата, бяха може би едни от най-ценните моменти на вечерта, защото позволяваха да се постигне още по-високо ниво на потапяне в действието на сцената. Сравнително рядко режисьорът показваше оркестъра и диригента, напомняйки ни по този начин за действителността, като вместо това се опитваше да постигне непрестанна свързаност между откъсите. В тази задача му помагаше и употребата на общи елементи от декора, които се появяваха по време на целия концерт, но използвани по нов начин в различните арии.

Творческото мислене на режисьора Давиде Ливермор особено много пролича и в интересните решения, когато ставаше дума за избора на декор и мизансцен за отделните арии. Така например италианецът беше осъществил препратки към различни културни и социални феномени, както от сегашния момент, така и от миналото, като особено голямо впечатление направи начинът, по който беше поставена арията на Мадалена ди Коани из операта „Андре Шение“, която изпълни Соня Йончева. Зад българската певица се разиграваше сцена от Френската революция, която беше оформена като картината „Свободата води народа“ на Йожен Дьолакроа.

Когато един от най-престижните оперни театри в света открива новия си сезон, независимо от условията и възможността за малък брой представления през следващата година, това е празник не само за Милано, но и за цялото оперно изкуство. Затова не е изненада, че в концерта взеха участие едни от най-популярните певци на нашето време, които представиха много от любимите арии на публиката. Както може да се очаква от един звезден състав, изпълнителите се надпреварваха да показват вокално и актьорско майсторство, а в програмата бяха включени откъси от оперите „Риголето“, „Дон Карлос“, „Лучия ди Ламермур“, „Мадам Бътерфлай“, „Дон Паскуале“, „Любовен еликсир“, „Валкюра“, „Турандот“, „Кармен“, „Бал с маски“, „Отело“, „Тоска“.

Сред всички големи имена, които излязоха на сцената на Ла Скала на 7 декември, с особено сияние заблестя американският сопран от кубински произход Лизет Оропеса, която представи арията на Лучия ди Ламермур от едноименната опера и определено доказа защо първоначално е била избрана за главната роля в тази постановка, с идеята това да бъде премиерата за откриване на сезона тази година, но поради сегашната обстановка, разбира се, това събитие беше заменено от онлайн концерта.

Сред все пак по-скромните по възможности изпълнения на вечерта беше това на Мариан Крьобаса – френският мецосопран представи „Хабанера“ на Кармен, но за жалост в интерпретацията ѝ липсваха детайли, динамични контрасти и прецизен контрол, за които певицата се опитваше да компенсира с много глас. Като се има предвид, че на 34 години Крьобаса беше най-младият участник в концерта, не е изненадващо, че може би стресът от подобно събитие като откриването на сезона в Миланската Скала се е отразило на френската певица.

Йонас Кауфман също се очакваше да участва с изпълнение на Nessun dorma от „Турандот“, но два дни по-рано той отмени ангажимента поради неразположение. Вместо това на негово място застана полският тенор Пьотр Бечала, който особено подходящо през тази година издаде нов албум със заглавие Vincero! и първи сингъл беше арията на Калаф, така че е бил в пълна готовност да замести Кауфман.

Тук е моментът да споменем и начина, по който в Ла Скала бяха решили да адресират сегашната пандемична обстановка. Целият оркестър и хор, както и диригентът Рикардо Шайи, носеха предпазни маски по време на всички изпълнения, а за да може да се постигне достатъчно разстояние между инструменталистите, оркестърът не беше разположен в оркестрината, а на мястото, където обикновено е публиката. По този начин обаче диригентът се оказваше с гръб към певците на сцената, което като че ли на моменти изправяше оперните звезди на нокти.

В края на концерта на сцената се появи и режисьорът Давиде Ливермор, който върна публиката към събитията след края на Втората световна война, когато на 11 май 1946 г. с концерт на Артуро Тосканини Ла Скала е отворена отново. Ето какво каза режисьорът: „Страхът, терорът и болката вече са преминали и всички се събират в театъра. Защото това е концерт за възраждането на града и цялата нация. Концерт на надеждата. Защото тогава, както и сега, Ла Скала е символ на изкуството, театъра и културата, които ни позволяват да погледнем отново към звездите“.

Именно и поради тази причина тържественият концерт за откриване на новия сезон в емблематичния театър през тази година, изпълнена с толкова трудности и препятствия, се нарича „Да видим звездите отново“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Комедията Брачен договор

Премиера в Ловешкия драматичен театър на комедията "Брачен договор"

Премиера в Ловешкия драматичен театър днес има комедията "Брачен договор". Режисьор е Олег Степанов, който е бил директор на Държавния театър в Камчатка, но е избягал от Русия след началото на войната в Украйна. В пиесата участие има и Влади Въргала. "Играя водопроводчик, който счита себе си за творец", разказа актьорът.  Пиесата..

публикувано на 20.03.25 в 19:01
Мария Бакалова

Мария Бакалова е в Бургас за откриването на "София филм фест на брега"

В Бургас актрисата Мария Бакалова ще се срещне с публиката на откриването на 23-тия кинофестивал "София филм фест на брега" тази вечер. Фестивалът започва с премиерата на филма "Триумф". В продължение на 9 дни почитателите на 7-ото изкуство ще могат да видят в залата на Културния дом на нефтохимика повече от 40 български и международни..

публикувано на 20.03.25 в 08:40

Концерт с вход свободен за годишните музикални награди на класацията БНР Топ 20

Националната класация БНР Топ 20 ще раздаде своите Годишни музикални награди за 2024 г. днес от 19.30 ч. в столичния клуб City Stage (в подлеза на НДК). Годишните награди на БНР Топ 20 са в шест категории: "Песен с най-висок резултат от гласуването на музикалната редколегия" "Песен с най-висок резултат от гласовете на слушателите..

публикувано на 20.03.25 в 08:10

Оперната звезда Роландо Вийязон: Тревожи ме липсата на емпатия към другия

На 2-и април предстои да посрещнем за втори път у нас една от най-ярките световни оперни звезди. След великолепната си оперна гала със Софийската филхармония на 6-и май 2023 г. в зала 1 на НДК, знаменитият мексикански тенор Роландо Вийязон ще пее на 2-и април на сцената на зала “България“. Рециталът му “Белканто“ в партньорство с пианистката..

обновено на 18.03.25 в 18:05

Акад. Пламен Карталов е първият българин, избран в ръководството на Opera Europa

Директорът на  Софийската национална опера и балет  – акад. Пламен Карталов, е избран в ръководството на Opera Europa . Той е първият българин на такъв пост. Opera Europa е организация, която работи с професионални оперни компании и оперни фестивали в цяла Европа. В момента има над 240 членове от 46 страни. Бордът на директорите на Opera..

публикувано на 18.03.25 в 17:46

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 23-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Преди националното турне на "Volver - Anima Tango” в Пловдив, София, Велико Търново, Габрово, Бургас, Варна и Русе ви срещаме с артистичното семейство Пласидо Доминго син / Силвия Бергамини - Томбола за билети..

обновено на 18.03.25 в 17:12
клубът

"На хорото в Брюксел" - с България в сърцето

В рубриката "Родина зад граница", разказваме за едно място в Брюксел , което като магнит привлича нашите сънародници, живеещи в белгийската столица. Това е клубът "На хорото в Брюксел" , който обединява хора от различни възрасти и с различни професии. Много от тях са българи, но има и представители на различни националности . Създател и..

публикувано на 18.03.25 в 14:29