Розита Еленова, член на Съвета за електронни медии, подготви анализ на проведените през тази година в България избори за Европейски парламент и тяхното отразяване в традиционните медии.
"Мен ме интересуват изключително телевизиите, които са ангажирани с политическа партия. Това е едно интересно явление. То не е еднозначно в различните държави. Има държави, в които има телевизии, медийни доставчици, които се ангажират с партии. Има законодателства, в които това е забранено. Различни са вариантите. Ние обаче се фокусираме върху нашето общество“, обясни в предаването „Хоризонт до обед“ Розита Еленова.
Проблем за България е, че политическата реклама не е формулирана и трябва да се намери регламентация, смята тя.
"Има такава необходимост от дефиниране. В настоящия момент тя не съвпада нито с понятието търговско съобщение, така както е в Закона за радио и телевизия, който съветниците съблюдаваме, нито с политическа агитация така, както е в Изборния кодекс, който се съблюдава от ЦИК", посочи Розита Еленова. По думите й е било интересно "това да бъде наблюдавано на фона на цялостната дезинформация".
Местните избори - по-колоритни от евроизборите
Местните избори бяха по-умерени, по-интересни, по-нестандартни, по-креативни в сравнение с изборите за депутати в Европейския парлймент, според Еленова.
"Давам ви веднага конкретен пример със старта на тази кампания. Двама от политиците, които проявяват своята изобретателност, са Марешки и Ангел Джамбазки. Марешки прави своите политически послания на фона на бензиностанции, на аптеки и впоследствие той беше глобен, защото прави своето политическо послание в търговска реклама, заради този микс. Ангел Джамбазки направи категорично политическа реклама. Тази политическа реклама, когато е извън тези 30 дни (на изборната кампания - бел. ред.), тя не влиза нито в търговско съобщение по ЗРТ (Закон за радиото и телевизията - бел. ред.), нито в политическа агитация и този политик не беше глобен, въпреки че той започна много рано своята политическа кампания", коментира Розита Еленова.
Партийните телевизии
В своето изследване Розита Еленова поставя специален акцент върху четири телевизии - Алфа ТВ, БСТВ, България 24 и СКАТ.
На местните избори не е установено в медиите, свързани с партийни централи, да има директна агитация от водещ кандидат за управленски пост, но това е присъствало по време на изборите за депутати в Европейския парламент.
"Когато един кандидат, участник в изборите, стане водещ, той нанася своите послания върху зрителя по много по-силен начин и в този смисъл не е равностойно неговото поведение", изтъкна още Розита Еленова. Тя даде примери за медийното поведение на няколко кандидати за управленски постове.
"Такова имахме с Ангел Джамбазки в "България 24", такова имахме с Велизар Енчев в БСТВ, такова имахме в СКАТ с Валентин Касабов, и такова - появява се другият доставчик, една интересна телевизия - Евроком, където беше господин Бареков".
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
255% е реалното увеличение на заплатите у нас от далечната 1949 г. до 2023 г. Изследване на преподаватели в Софийския университет "Св. Климент Охридски" проследява данни за потреблението и цените на 7 вида стоки за 74-годишния период . Трите периода във фокуса на проучването са комунизъм – до 1989-а, преход към пазарна икономика – до..
Защо част от учениците, завършили основно образование, не успяват след осми клас ? Например, в област Враца през 2023 година има 918 дванайсетокласници, а когато този випуск е завършвал седми клас през 2018 година учениците са били 1943-ма . Този и други въпроси, свързани с явно и скрито отпадане от училище, поставя и търси отговори проучване на..
Зам.-председателят на Столичния общински съвет (СОС) д-р Ваня Тагарева и зам.-председателят на ПК по „Здравеопазване“ д-р Антон Койчев представиха първата общинска програма за скринингови изследвания на сърдечно-съдовата система в България. Инициативата има за цел ранна диагностика и превенция на сърдечно-съдовите заболявания сред жителите на..
България е на първо място в Европа по смъртност от рак на бял дроб, каза проф. Димитър Костадинов, началник на Бронхологично отделение в столичната болница „Св. Иван Рилски“. С над 50 хиляди смъртни случая е намаляла смъртността в САЩ след промяна на начина на живот на хората - намаляване на тютюнопушенето, промяна в начина на хранене,..
Специалисти по репродуктивна медицина, общопрактикуващи лекари и обществени личности дадоха официален старт на националната кампания „Прегърни своето бебе – отключи мечтата си“ в Деня на любовта. „Няма нищо по-хубаво от децата. И няма по-важна кауза от това да подкрепяме двойките по пътя към мечтаното родителство“, заяви доц. Росен..
Васко от Нова Загора има затруднения в развитието си. Когато установили, че детето се забавя, родителите били едновременно объркани, шокирани и изплашени . Не са знаели откъде да започнат и как да подкрепят детето си. Постепенно, с помощта на специалист те се научават как да общуват с детето и да му помагат. Фокусът на услугата бил в..
Освен тази кампания, БМЧК работи активно и за разширяване на обучението по първа помощ в училищата – защото именно бързите реакции спасяват животи. Темата за здравната просвета и превенцията на рисково поведение също заема ключово място в работата на организацията. Кръводаряването, превенцията на зависимости, подкрепата за..
Политиците никъде, никога не работят за хората, те работят за себе си. Навсякъде е било така и така ще бъде. И за се чудя защо гласуваме за тях...
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на..
През 1929 година Дунав при Силистра е бил "ледена пързалка" . По него са минавали с шейни до отсрещния бряг. Рекордът обаче е от 1954 година, когато..