Предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм„Каста дива” гостува на фестивалите „Варненско лято” и „Опера в Летния театър” във Варна по покана на Варненската опера. Беше ми трудно да си избера седмица. Богата и интересна е програмата на 10-ото юбилейно издание на „Опера в Летния театър”, събитията от което са част от най-стария музикален фестивал в България „Варненско лято”, който пък е част от EFFE и тази година е номиниран от европейската фестивална асоциация. Избрах седмица, в която гледах спектакли в 3 различни жанра. Първият беше балетът „Лебедово езеро” от Чайковски.
„Каста дива” следи с интерес както спектаклите на Националния ни балет, така и на балетните трупи на извънстоличните театри. През последните няколко сезона интензивно развитие имат балетите на Старозагорската опера под ръководството на прима балерината Силвия Томова и на Варненската опера под ръководството на з.а. на Русия Сергей Бобров. Интересното е, че двамата имат различен подход. Силвия Томова се фокусира върху изграждането на силна местна балетна трупа, а Сергей Бобров се фокусира върху създаването на силни балетни спектакли, в които използва ресурси от Държавния театър за опера и балет в Красноярск и Варненската опера.
В „Лебедово езеро” в ролята на Одета-Одилия гледахме прима балерината на Красноярския театър Елена Свинко, а в ролята на принц Зигфрид – лауреатът на миналогодишния международен балетен конкурс във Варна Андраш Ронай от Унгария. Нека да напомня, че той получи специалната награда на Варненската опера – участие в главна роля в спектакъл на трупата. Елена Свинко, която също е лауреат на балетния конкурс във Варна – носителка на трета награда през 2016 г., беше красива и изящна Одета и самоуверена Одилия. Андраш Ронай все още няма осанката и маниерите на принц, но има силно и свежо младежко излъчване и дава заявка за успешно развитие. Както забеляза едно красиво малко момиче в публиката, питайки: „Бабо, защо лебедите са по-малко?”, кордебалетът не беше в пълния състав за „Лебедово езеро”, а с 16 балерини, но пък изпълнението им беше убедително. Бях впечатлена от 4-те малки лебеда, които успяха да постигнат пълен сихрон. В ролите бяха Нерея Асторя, Пердита Ланкастър, Аделина Калинова и Меган Рейд. Запомних и изпълнението на Марко ди Салво в ролята на Бино. Може би ще го видим и в следващото издание на балетния конкурс във Варна… Добра изява на концертмайстора на Варненската опера Красимир Щерев. А на диригентския пулт беше един много интересен музикант, който работи като балетен диригент в Кралската опера в Лондон „Ковънт Гардън” – маестро Мартин Георгиев.
Хореографията на Сергей Бобров е класическа. В неговата редакция за първи път се появява ято черни лебеди. Променена е и сюжетната линия в края на балета. Одилия и Принцът загиват, а Одета остава сама с мъката си, но нейният край също е предизвестен, защото лебедът е единствената птица, която не може да живее без половинката си. Акцентът е поставен върху сблъсъка между добрите и светли страни, заложени у всеки човек, и злите сили, които, уви, тук побеждават.
„За мен е много голяма отговорност да танцувам във Варна, тъй като тук получих награда и тук танцувах за първи път в ролята на Китри в един от най-любимите си балетни спектакли – „Дон Кихот”. Винаги много се вълнувам, защото знам, че публиката ме обича и аз я обичам. Винаги подхождам много отговорно към ангажиментите във Варна и очаквам нови покани. Бях щастлива тази вечер да танцувам с такъв партньор като Андраш Ронай. Ние много бързо подготвихме спектакъла, буквално за три дни и всички много се вълнувахме“ сподели прима балерината на Красноярския балет Елена Свинко.
„За първи път изпълнявам такъв тип класическа главна роля на принц, която е доста далече от моя натюрел и предизвикателството беше най-вече емоционално. Тази сцена е чудесна, публиката е прекрасна! Най-напред преминах през трудна ситуация. Когато пристигнах във Варна, се оказа, че по грешка са ми изпратили и съм подготвял различна хореография. Трябваше да я направя тук за три дни и съм много щастлив, че успяхме! Мечтая да продължа да пътувам много и да танцувам по цял свят, да бъда на сцената и да чувствам атмосферата на пълната с публика зала” каза Андраш Ронай, който танцува в балетната трупа на Операта в Будапеща.
Целите интервюта с Елена Свинко и Андраш Ронай, както и оценката на варненската публика за спектакъла „Лебедово езеро” чуйте в звуковия файл.
„Дали любовта е „сляпа“ или е от „пръв поглед“ – това могат да кажат хората, които виждат. За нас любовта е това, което е на сърцето и на душата“. Така незрящият актьор Андриян Асенов описа любовта в предаването „Любими празнични истории“. Заедно с него беше любимата му Радостина Павлова, преподавател по пеене и пиано, също незряща...
Kак празниците осмислят живота ни , как ни свързват с традицията и ни дават сили да вървим напред? С поета Бойко Ламбовски разказваме за връзката между духовното и материалното , за литературата като прозорец към душата и как в творчеството можем да намерим утеха и вдъхновение. Бойко Ламбовски е поет, преводач и есеист, човек, който с думите си..
"За всеки влак си има пътник, но когато нещо е истинско, когато е направено със сърце и любов, зрителят го приема ". Това каза пред БНР един от най-обичаните актьори в Плевен Георги Ангелов. "С годините театърът се е променял. Всяко поколение носи своето ново. Всяко поколение, което идва, носи новите изразни средства, новото виждане, но..
На 24 януари е премиерата на новия български игрален филм „Клас 90“. Наскоро излезе и трейлърът на лентата, в която участват все известни наши актьори. Съученици, дипломирани от гимназията през 1990 г., празнуват годишнина от завършването си в малък хотел в планината. Очакваният купон, на който да си спомнят младостта, за много от тях се..
Музиката е неговият живот от четири годишен. Композитор, аранжор, пианист, певец, той е и един от най-известните диригенти днес у нас. Това е Георги Милтиядов , когото публиката винаги дълго аплодира на сцената. Всяка среща с неговото творчество е вълнуваща и се превръща в музикален празник. През годините сме свикнали да го виждаме на..
Светла Тошева е литературовед, посветила много оригинална статията за поезията на Христо Смирненски. Заглавието е " Живописната палитра в поезията на Христо Смирненски" в седми том от " Известия н На Националния литературен музей". Гледната точка на госпожа Тошева, а и на други имена в литературата,цитирани от нея, е, че лириката на Смирненски се..
Творчеството е проявата на висшето в човека, начинът му да предаде своето виждане за света, да го направи по-красив и да го сподели с другите. Затова и Маслоу в пирамидата на човешките потребности поставя творчеството като най-високото стъпало в нуждите на личността. Творчеството е различен начин да се свържеш с другите, да им покажеш част..
Светла Тошева е литературовед, посветила много оригинална статията за поезията на Христо Смирненски. Заглавието е " Живописната палитра в поезията на..
За първи път се внася Закон за бюджета, който не отговаря на законодателната рамка , т.е. той е незаконосъобразен и не би трябвало да може да бъде..
Докато политиците се месят и само когато има авария, само тогава говорим за енергетиката, нищо ново не ни очаква . Това каза пред БНР Рамадан Аталай,..