Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Асоциация „Активни потребители“: Българските туроператори стават по-добри

| обновено на 15.07.19 в 16:38
Снимка: БГНЕС

Джапанките, банските, кремовете, играчките, детето – слагате всичко в куфара и се надявате на страхотна ваканция. Паспортите, билетите и книга за четене вече са готови, но на гишето ви поливат със студен душ. Полетът ви, например, няма да се състои, а вече имате ангажирана втора пакетна услуга, която покрай проваления полет е на път да изгори. Тогава имате права, напомня Богомил Николов от асоциация „Активни потребители“. Европейското законодателство в областта на т.нар. пакетни пътувания доста се е усъвършенствало през годините, обяснява той. И дава примери за подходи за решаването на казуси при пакетно пътуване.

„При пакетните услуги, ако, да кажем, ние пътуваме с пакет, с полет - лошо време, изпускате самолета за някъде си, или ще го хванете, ама на следващия ден, тоест, вие ще пропуснете един ден от почивката. Когато е форсмажор, не може да искаме обезщетение за пропуснатото време. В случай, че е по вина на авиокомпанията, туроператорът ви дължи още една вечер“, подчертава Николов.

Туроператорът носи цялата отговорност за изпълнение на всички туристически услуги, изтъква още той и обръща внимание върху масово срещаната грешка да отидем някъде и в хотела възникне повод за спор или конфликт, да започнем разправия с представителите му.

„Ние трябва да се обърнем към туроператора, защото той носи цялата отговорност. Той, съответно, вече да звънне на хотелиера и да се разберат. Много важно, с новия закон ясно се вменява на потребителя, че при възникнал проблем, той трябва да уведоми незабавно туроператора.“

Богомил Николов съветва още да сме много прецизни при връщането на кола под наем.

„Избягвайте да връщате колата извън работното време. Вашият полет е в 7 сутринта. Вие ще оставите колата, да кажем в 6, пет и половина на летището. Ще оставите ключовете в една пощенска кутия. Ще ви начислят всички възможни драскотини, петънца по тази кола. Когато знаете, че ще пътувате рано сутрин, по-добре дайте още 20-30 евро за пълно покритие, но ще спите спокойно, защото тогава не могат да ви претендират нищо. Обикновено най-големите пакости стават, когато не предавате колата лично“, предупреждава той.

Юристът на асоциация „Активни потребители“ Надежда Ангелова отчита, че в последните години туристите са станали по-внимателни при търсенето на правата си и по-взискателни туроператорите да спазват правилата.

„Имахме претенции в Испания към момичето, което водеше групата. Трябва да кажа, че много бързо реагираха от компанията, туроператорската, и ни предоставиха друг човек да свърши работата. Защото точно тя не знаеше добре английски език и превеждаше лошо“, дава пример юристът.

Според Надежда Ангелова, българските туроператори стават по-добри и все повече зачитат правата на потребителите и се съобразяват с тях.

„Има случаи, когато потребителите имат по-големи очаквания от това, което пише в договора. Например, ако изрично не е поискал прозорецът на хотелската стая да гледа към морето, не може да има претенции. Трябва да изрично да поиска, защото понякога може да се наложи да се плати по-висока сума.“

За да си търсим по-ефективно правата, е добре да познаваме закона и да четем договорите, които подписваме, а винаги, когато имаме проблем, да информираме този, от когото зависим – съветват от Асоциация „Активни потребители“.

Според Кристина Лозанова от Министерството на туризма е полезно преди да решим да ползваме конкретен туроператор, да проверим  дали има валидна застраховка.

„Съществува Национален туристически регистър, който е достъпен. Всеки може на сайта на министерството да го отвори, да напише името на фирмата, с която ще пътува. И там излиза информация за този туроператор: кога е регистриран, има ли такава застраховка, до кога е валидна. Тези туроператори, които нямат валидна застраховка към момента на проверка, светят в червено. Тези, на които ще им изтече скоро, светят в оранжево. И тези, които са ок, са оцветени в зелен цвят.“



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кое спъва лечението на редките заболявания у нас?

Поставянето на диагноза за рядко заболяване зависи от подготовката на лекарите – дали познават проявленията на тези болести и дали ги търсят при пациентите . Това казва проф. Даниела Авджиева, началник на Клиниката за лечение на деца с генетични заболявания в специализираната педиатрична болница "Проф. Иван Митев".   Над 6000 са откритите..

публикувано на 26.02.25 в 07:17
сем. Бибас

Дани Миран: Това, което се е случило със семейство Бибас, е истински геноцид

Снимки на двете рижи момченца Ариел и Кфир Бибас станаха символи на протестите с искане за завръщане на заложниците, които бяха отвлечени в Газа през октомври 2023 година. Напразно в центъра на Тел Авив честваха първия рожден ден на Кфир. Момченцето е било жестоко убито още през миналия декември от терористи от непозната досега ислямистка..

публикувано на 23.02.25 в 06:22

Столична община и Българската хранителна банка осигуриха храна за над 600 бездомни

Близо 600 бездомни хора, настанени в трите центъра за временно настаняване в София, получиха основни хранителни продукти благодарение на съвместната инициатива на Столична община и Българската хранителна банка (БХБ). Кампанията, инициирана от заместник-кмета Надежда Бачева, не просто осигури най-необходимото за хората в нужда, но и изпрати силно..

публикувано на 23.02.25 в 05:44

Доц. Ралица Ганева: Да сравняваме 1 лев от 1984 г. с 1 лев от 2024-та не е коректно

255% е реалното увеличение на заплатите у нас от далечната 1949 г. до 2023 г. Изследване на преподаватели в Софийския университет "Св. Климент Охридски" проследява данни за потреблението и цените на 7 вида стоки за 74-годишния период . Трите периода във фокуса на проучването са комунизъм – до 1989-а, преход към пазарна икономика – до..

публикувано на 21.02.25 в 13:47
 Огнян Исаев

Над 50 на сто от учениците във Враца, които завършват основно образование, не получават диплома за средно

Защо част от учениците, завършили основно образование, не успяват след осми клас ? Например, в област Враца през 2023 година има 918 дванайсетокласници, а когато този випуск е завършвал седми клас през 2018 година учениците са били 1943-ма . Този и други въпроси, свързани с явно и скрито отпадане от училище, поставя и търси отговори проучване на..

публикувано на 21.02.25 в 07:30
Ваня Тагарева

Над 6000 безплатни профилактични прегледи годишно по предложение на Ваня Тагарева

Зам.-председателят на Столичния общински съвет (СОС) д-р Ваня Тагарева и зам.-председателят на ПК по „Здравеопазване“ д-р Антон Койчев представиха първата общинска програма за скринингови изследвания на сърдечно-съдовата система в България. Инициативата има за цел ранна диагностика и превенция на сърдечно-съдовите заболявания сред жителите на..

обновено на 16.02.25 в 06:46
проф. Димитър Костадинов - белодробни болести

В България всяка година от рак на белия дроб се разболяват между 4300 и 4400 души

България е на първо място в Европа по смъртност от рак на бял дроб, каза проф. Димитър Костадинов, началник на Бронхологично отделение в столичната болница „Св. Иван Рилски“. С над 50 хиляди смъртни случая е намаляла смъртността в САЩ след промяна на начина на живот на хората - намаляване на тютюнопушенето, промяна в начина на хранене,..

обновено на 16.02.25 в 06:35