Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Преживяването „Медея“

Снежина Петрова се чувства като на небето след спектакъла

„Трудно ми е в живота да проявя такава решителност, крайност, демонизъм. Но абсолютно се почувствах като нея, когато трябваше да реша за това събитие, на което подлагам деца, колеги, служби, зрители. Не бях сигурна дали не е много жестоко това – да продължим да играем въпреки разразилата се буря над главите ни“. Това сподели актрисата Снежина Петрова, след като се превъплъти в героинята от гръцката митология на сцената на Античния театър в Пловдив.

„Медея“ на Снежина Петрова и Десислава Шпатова ще остане като спектакъла с дъжда и бурята, ще се разказват истории, които първо бяха на запис, но след като Медея призова богинята Хеката, започнаха и на живо.

„След спектакъла наистина се чувствам като на небето… Когато работиш с митология, с приказка, смислите са толкова гъвкави, многопластови. Човек може да си изтегли от този захарен памук каквото поиска. Аз нямах нужда да си изтеглям жената-демон-убийца. От друга страна, за да стигна до третия етаж на Античния театър, трябва да мина през това“.

Георги Гочев, гл. асистент в НБУ, е преводач на 12-ия пореден превод на Еврипид от старогръцки, поискан от режисьора Десислава Шпатова:

„Има нужда от повече преводи, защото всеки нов превод е своеобразна инвестиция в културата. Както българската икономика, като една малка икономика, разчита на външни инвестиции, така и българската култура зависи от външни идеи, които влизат чрез преводи. В гръцката култура, например, има едно твърдение, че тя представлява превод на някакви източни култури“.


Гочев коментира и спектакъла:

„Медея трябва да е горе, защото си е изразходвала гнева, направила е това, което емоционално трябва да направи и накрая ѝ е олекнало… Като гледаме холивудски филми, накрая трябва да има пълен хепиенд. В гръцките митове също има хепиенд, само че той е по-особен - нещо много ценно трябва да се пожертва, за да може да продължи животът. Всъщност е важно не толкова щастието на отделния човек, колкото щастието на цялото. Животът просто трябва да продължи. Историята в „Медея“ продължава след убийството на децата ѝ, тя заминава за Атина, жени се за Егей, ражда им се син, тоест, митът продължава, но само защото тази част от историята е приключила с убийството на децата“.


Ключова роля в спектакъла „Медея“ имаха децата от различни общности в Пловдив – ромска, арменска, еврейска. Техните рисунки за Медея бяха самата сцена, върху която се играеше представлението. Прологът към драмата беше приказно разказване на мита.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Фестивала за куклено изкуство Шарено петле

В Плевен започва VII издание на Фестивала за куклено изкуство "Шарено петле"

В Плевен започва Седмото издание на Фестивала за куклено изкуство за всички възрасти "Шарено петле". В продължение на пет поредни дни ще бъдат показани представления за за цялото семейство.  В "Шарено петле" ще има и международно участие. На сцените на ДКТ "Иван Радоев" и в парка на Регионалния исторически музей ще излязат творци от цялата..

публикувано на 04.07.24 в 11:15

Премиера на оперетата "Страната на усмивките" във В. Търново

В Европа, Азия и света на сънищата отвежда публиката новото оперетно заглавие от репертоара на Великотърновския театър. Тази вечер на голямата сцена в музикално-драматичния театър "Константин Кисимов" е премиерата на оперетата "Страната на усмивките" от Франц Лехар.   Спектакълът е съвместна продукция на Великотърновския театър и Софийската..

публикувано на 04.07.24 в 08:30
Диригентът Пааво Ярви

Маестро Пааво Ярви: Класическата музика е в положението да трябва да се извинява, че съществува

През месец юни организаторите на престижния конкурс за пианисти „Геза Анда“ привлякоха в Цюрих някои от най-значимите фигури от света на класическата музика. Сред тях беше и големият естонски диригент Пааво Ярви, който ръководи изпълненията на тримата избраници на реномираното жури във финалния тур, заедно с оркестър "Тонхале" – Цюрих, на който..

публикувано на 03.07.24 в 17:09

Арт фестивал "Солинария" - с внимание към младите музиканти

Започна четвъртото издание на Младежкия арт фестивал "Солинария" в Созопол. На откритата сцена с невероятна гледка към морето от 5 до 13 юли отново изява ще имат млади артисти от България и гости от цяла Европа – от проекта EuroChoir.  Започнаха и майсторските класове – по цигулка на именитата наша цигуларка Ангелина Абаджиева, която пристигна от..

публикувано на 03.07.24 в 16:35
Димитър Вълчев по време на запис в Първо студио на БНР (1971 г.)

Спомен за композитора Димитър Вълчев

С голямо уважение припомняме творческото дело на един любим за много българи музикант - Димитър Вълчев - композиторът, който се изявяваше и в класическата, и в поп музиката. Всеки слушател обича песента му “Една българска роза“, но е чувал и оперетата му „Време за любов“, и очарователните му детските песни, филмовата му музика. Разбира се, Димитър..

публикувано на 03.07.24 в 16:03
Детският радиохор с диригент Венеция Караманова - Ансамбъл на годината 2023

Отзвук от "Музикант на годината 2023": Детският радиохор е "Ансамбъл на годината"

В предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" представяме носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2023“. Галаконцертът се състоя на 31 май 2024 г. в Първо студио на БНР. Детският радиохор, ръководен от Венеция Караманова, е едва втората формация в 33-годишната история на анкетата, която е двукратен носител на званието "Ансамбъл на..

публикувано на 03.07.24 в 14:52
Виктор Теодосиев и Константин Илиевски

Радиооркестърът закрива сезона си на 5 юли

В петък Симфоничният оркестър на БНР закрива с концерт своя 75-и сезон. Събитието е в зала "България" от 19.00 ч. Главният диригент на състава Константин Илиевски, който ще бъде на пулта, е избрал три произведения: "Елегия" от Пламен Джуров, Концерт за валдхорна и оркестър №1 от Рихард Щраус и Симфония №7 от Антон Брукнер. Солист ще бъде много..

публикувано на 03.07.24 в 14:31