България е сред страните с най-ниска безопасност на железопътен превоз в ЕС, а отстрани изглежда, че властите продължават да правят компромиси с изискванията. Това заяви в предаването „12+3“ независимият експерт към Европейската железопътна агенция Петя Христова. Наскоро влак на частна фирма, превозващ пропан-бутан, дерайлира в Пловдив. От фирмата обвиниха за инцидента лошото състояние на железния път.
„Нашата страна е на едно от последните места по безопасност на жп превозите. Данните са основани на техническото състояние на инфраструктурата, състоянието на подвижния състав, каква е обвързаността с другите видове транспорт и редица други показатели, по които не можем да постигнем дори минималните изисквания на Европейската комисия“, каза Христова.
Тя допълни, че у нас жп инфраструктурата не е натоварена, тъй като крайните клиенти искат бързина и сигурност в доставките, а скоростите са изкуствено намалени заради лошото състояние на релсите.
Според Петя Христова основна причина за железопътните инциденти е липсата на превенция, включително липсата на финансов ресурс за обучение на специализирани кадри в сферата.
„Контролът е последната мярка. По-важно е администрацията да съдейства на НКЖИ и превозвачите да постигат европейските изисквания и по-високи нива на безопасност. Това е по-важно от контрола. Няма как без него, но той трябва е крайната мярка. Отстрани погледнато, в България се правят много компромиси с безопасността на железопътния транспорт – с персонал, подвижен състав, инфраструктура“, каза Христова.
Докато е работила в българската администрация, Христова инициира създаване на Стратегия по превоз на опасни товари, която остава нереализирана.
„Нямаше политическото виждане тази стратегия да се реализира. Работи се само и единствено по наредби – те не отразяват напълно европейската политика. Преписват международните правилници, но не отразяват на практика това, което може да помага на хората – няма разписани процедури. Разчита се на опит, който невинаги е меродавен за всеки вид превоз“, смята експертът.
"Не могат така да се превозват опасни товари. Трябва да се вземат съответните разрешителни, НКЖИ трябва да бъдат уведомени, Министерството на транспорта, БДЖ. Превозът по закон се контролира. В конкретния случай изчакваме да приключи разследването и ще поискаме цялата информация, за да проверим каква е била причината за това дерайлиране", това заяви по случая в Пловдив шефът на парламентарната транспортна комисия Халил Летифов.
"Като законодателство държавата е достатъчно стриктна. След като видим становището на разследващите органи, ще проверим и къде са грешките. Явно е, че по редицата има грешки. В рамките на година-две има доста инциденти. Ако проблемът е в инфраструктурата, трябва държавата да вземе съответните мерки. Ако е в недостатъчен контрол на частните превозвачи – това е много притеснително", каза още Летифов.
Повече по темата чуйте от прикачените файлове.
" Може би 90% от селата в Търговищка област са без вода. Това не е от тази година, това е от поне 4-5 години насам , като периодично имаме някакви режими. Цяло лято сме на сух режим ". Това каза пред БНР Светлана Николова, която избра живота на село, след като пребори тежка диагноза. Там обаче среща друг проблем - от 4 години в село Марчино,..
Българският дарителски форум отчита 10-11% ръст на даренията от компании, фондации и индивидуални дарители за 2023 г. спрямо предходната 2022-ра. За първи път за последните 10 години има ръст в обема дарени средства за година, в която няма силно изразени кризи, сочи годишният анализ на дарителството. "Очаквахме лек спад в дарителската..
България е спокойна, стабилна и сигурна дестинация и това прави страната ни привлекателна за туристите . Това каза заместник-министърът на туризма Павлин Петров, който пристигна в Бургас за участие в конференция за развитието на устойчив туризъм. По данни на Националния статистически институт периодът януари - септември 2024 година е с..
" Антиарабско насилие и расизъм се толерира, а на насилието срещу израелците се реагира силно и се представя като антисемитизъм ". Това коментира пред БНР проф. Албена Азманова – преподавател по политически науки в London City University. И обясни тезата си: "Атаките срещу израелските футболни фенове в Амстердам предизвикаха много силна..
Комисията за прякото участие на гражданите трябва да бъде една от приоритетните комисии в Народното събрание. Това мнение изказа пред БНР Мирослав Цеков от Форум "Гражданско участие". "Обединението от граждански организации, което застава зад отвореното писмо, вярваме, че неизменна част от функционирането на една демократична държава е..
Хиляди деца у нас остават без равен достъп до двамата си родители след тяхната раздяла . Това е един от мотивите, с които Фондация "За споделено родителство" настоява за законови промени по темата. "Много е важно България да има закон за оборима презумпция за споделено родителство . Това ще намали конфликта между двамата воюващи родители в..
Тази вечер Симеон Сакскобургготски ще бъде гост на видеоподкаста на Българското национално радио "Говори…" Епизодът ще бъде излъчен на сайта на Радиото от 20.30 часа и може да се гледа още в БНР Подкасти в YouTube . "Повече от 2 месеца водихме преговори с неговия адютант Явор Кирилов. Когато му разказахме каква е идеята на подкаста, той я..
" Няма съмнение, че е крайно време да има правителство, но няма съмнение също така, че няма как да се получи. Системата е изчерпана ". Това заяви..
Държавният глава коментира всички тези теми след конституционната клетва на трима нови магистрати, които влизат в обновения Конституционен съд,..
Ще подкрепим всяка инициатива за цялостно или частично касиране на изборите. Това заяви пред БНР Севим Али, депутат от АПС, член на Националното..