Централно място в програмата на Миланската Скала този месец заеха две вълнуващи премиери - на оперите “Лучия ди Ламермур” на Доницети и “Трубадур” на Верди.
В гостуващата продукция на Метрополитън на "Лучия ди Ламермур" на диригентския пулт застана възпитаникът на Консерваторията “Джузепе Верди” в Милано и главен гост диригент на Стокхолмската опера маестро Пиер Джорджо Моранди. Дебютирал в Ла Скала с “Макбет” през 2013-а г., наричан от музикалната критика познавач на италианската традиция, маестро Моранди ни очарова със своето блестящо дирижиране, темперамент и заслужи нашите аплодисменти. Положителна беше и оценката за режисьорския поглед на Мери Цимерман. Именно с тази опера носителката на Tony Award за 2002-ра г. дебютира в Метрополитън преди 7 години. Този път медиите и публиката бяха снизходителни и към сценографския избор на Даниел Остлинг, както и костюмите на Мара Блуменфелд, изключително ценена в САЩ, чийто талант е особено търсен в света на мюзикъла.
В ролята на Лучия имахме удоволствието да видим руския сопран Албина Шагимуратова, която отново ни очарова със силно сценично присъствие и прецизна вокална техника след блестящата си изява в Ла Скала преди 3 години като Царицата на нощта във “Вълшебната флейта” на Моцарт. В ролята на Лучия ще гледаме и младия австралийски талант Джесика Прат, известна на италианската публика с изявите си в Teatro La Fenice във Венеция, San Carlo в Неапол и Ла Скала.
След великолепни изпълнения в “Риголето” на Верди и “Бохеми” на Пучини през 2012-а г. на Миланска сцена се завърна тенорът Виторио Григоло в ролята на Едгардо. Усещаше се една прекалена експресивност в изпълнението му, но ни завладя с прекрасния си и мощен глас. Отлична изява и за италианския баритон Масимо Кавалетикато Лорд Хенрих. В ролята на Раймондо бяхме в трепетно очакване да проследим изявата на българския бас Орлин Анастасов. За съжаление, поради неразположение, той отмени участието си и бе заместен от възпитаника на Московската Консерватория Сергей Артамонов, който не блесна с изпълнението си.
На 15-и февруари на Миланска сцена се завърна операта “Трубадур” на Верди под диригентството на маестро Даниеле Рустиони, в постановката, открила сезона 2002/2003-та. Голям бе интересът към Хуго де Ана, едновременно режисьор, сценограф и автор на костюмите. Създал над 60 продукции за световната музикална сцена, дебютирал в Ла Скала през 1998-а г. с “Лукреция Борджия”, носителят на наградата "Опера" за 2000-та г. напълно заслужи овациите в залата за изключително елегантната си сценография, с акцент върху античните испански стени.
Дни преди премиерата от Миланската скала съобщиха, че високоцененият баритон Лео Нучи, когото очаквахме да видим в ролята на Граф ди Луна, отказва участието си, като се оттегля изцяло от тази роля в своя репертоар. Лео Нучи бе достойно заместен от Франко Васало. Възпитаничката на българската оперна прима Райна Кабаиванска Мария Агреста бе една великолепна Леонора, която заслужи високата оценка на публика и медии. И още едно завръщане - след една плаха Амнерис през 2013-а г., в Ла Скала имахме удоволствието да видим Екатерина Семенчук и нейната експресивна Азучена. Несъмнено силно беше представянето на Марсело Алварес в ролята на Манрико. Обичайните освирквания, долитащи от ложата, заглъхнаха при появата на сцената на аржентинския тенор и бяха напълно заглушени от 10-минутни аплодисменти.
Оставаме в очакване на мартенския афиш на Ла Скала и премиерата на операта "Царска годеница" на Римски-Корсаков под диригентството на маестро Даниел Баренбойм и с участието на голямата българска оперна певица Анна Томова-Синтова.
За 18-и път в София ще се проведе Международния фестивал "Изкуството на барока", фокусиран към исторически информираните изпълнения и творчеството на старите майстори. Началото на 30 септември от 19:30 ч. в концертната зала на Централния военен клуб ще поставят интерпретатори на музиката на Йохан Себастиан Бах, някои от които с нетрадиционни за..
На 30 септември в камерната зала "България" с концерт ще бъде отбелязана 90-годишнината от рождението на акад. Васил Казанджиев. В програмата ще прозвучат произведения на композитора в изпълнения на квартет "Фрош", пианистите Гергана Несторова, Надежда Цанова и Стефан Врачев, Анжела Маджарова - арфа и Виктор Теодосиев - валдхорна. Струнният квартет..
На 29 септември 2024 г. след дълго боледуване в Мадрид почина българската цигуларка с международна кариера Стойка Миланова. Това съобщиха от семейството й в нейния фейсбук профил. Стойка Миланова е родена на 5 август 1945 г. Започва да свири на цигулка на 4-годишна възраст. Неин преподавател е баща й - прочутият цигулков педагог проф. Трендафил Миланов...
В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия". То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската градска художествена галерия. Тя е на част от своеобразния диптих, с които фестивалът поставя акцент..
"Творението е красив организъм, съставен от множество форми, безброй същества. Но като че ли рядко виждаме неговата същност, скрита от собствените ни проекции – желания и страхове. А в страха и желанията си се опитваме да капсулираме битието, да го геометризираме и класифицираме. А защо след това да не почерпим от благата му и да отстраним неудобствата?..
Институтът за съвременно изкуство в София открива тази вечер изложбата "Спътници в историята" на Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев. "Програмата, която озаглавихме тази година "Живот заедно", е част от проекта "Суперпозиции" 3, започнат от института преди 3 години. Всяка година се кани нов куратор, който предлага една тема", обясни пред БНР..
София се присъединява към големите европейски и световни центрове, домакини на атрактивни международни изложения за съвременно изкуство. Sofia Art Fair ще се проведе от 3 до 6 октомври в София Тех Парк. В изложението ще участват галерии и колективи, които представляват над 70 автора, творящи в най-разнообразни художествени стилове. БНР е медиен..
Новите технологии да се вкарват разумно, а не на основата на идеология. За това призова в ефира на БНР Кузман Илиев, икономически експерт и..
Затварянето на въглищните централи не е административно, а е пазарно, те не могат да издържат на пазара, не са конкурентоспособни . Това каза..
Решението е добро за Албания, не е добро за Северна Македония. В България нямаме основание за потриване на ръце . Това мнение изрази пред БНР..