Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В Световния ден на влажните зони:

Тегне ли екокатастрофа над Атанасовското езеро?

Снимка: БГНЕС

Има опасност от екологична катастрофа в района на Атанасовското езеро заради изграждането на Северния обход на града, предупреждават от Българската фондация "Биоразнообразие". Отводняването на трасето е решено с максимална грижа към околната среда, заявиха от Агенция "Пътна инфраструктура".  Според регионалната екоинспекция не е бил необходим ОВОС за проекта. 

Покрай строежа на Северния обходен път, възникнаха спорове за това трябва или не да се извърши ОВОС заради близостта с Атанасовското езеро и видовете, които го обитават. РИОСВ-Бургас  взеха решение да не се прави такава оценка. От Българската фондация „Биоразнообразие“ го обжалваха, тъй като искаха яснота на рисковете от строежа. БНР -Бургас поиска разяснения по темата от АПИ и РИОСВ-Бургас.  

"Сега покрай строежа на пътя очакваме и много други инфраструктурни проекти - бензиностанции, жилищни сгради, складове. Това ще засили притока на води към езерото.", заяви Спас Узунов от Българска фондация "Биоразнообразие" в интервю за БНР Бургас. Относно възможността от екокатастрофа и последиците от строежа на обходния път, той коментира:

"Южният охранителен канал на езерото отвежда сладките води към морето. Този канал е в очертанията на града - кварталите Изгрев, Зорница, както и Парк "Езеро" и Морската градина. Проблемът при канала е, че той свършва при конната база, където, обаче се стеснява и продължава в един тесен технологичен канал. Вкарва се един голям обем вода в един канал, който е с малка проводимост. Три реки се вливат в този канал, както и повърхностните и дъждовните води. При голяма урбанизация, както е сега със строежа на пътя, тези води се формират много по-бързо. Това е предпоставка за неговото разрушаване, както и унищожаване на дигата на езерото. Помпите на Атанасовското езеро нямат капацитета да прехвърлят тези големи количества води, затова има опасност, както за езерото, така и за града. Може да се стигне и до наводнение на квартали като "Зорница" и "Изгрев"."


Експертът предлага няколко решения на проблема-прекратяване на допълнителното заустване на канала, осигуряване на повече място при конната база, където да се разлива канала и да се увеличи капацитета на помпите, които служат за балансиране на водния режим в езерото.

В позицията си до БНР-Бургас от агенция „Пътна инфраструктура“ заявяват, че при изготвянето на техническия проект е разработено трасе, преминаващо през земеделски земи. Поради тази причина единственият вариант за извеждането на повърхностните води е чрез окопи, тръбни колектори и линейни отводнители. По този начин водите се извеждат от трасето. Предвидени са 15 броя водостоци и напречни отводнители, включително и 3 броя сухи водостоци за преминаване на земноводни животни, както и изграждането на предпазни оградни мрежи за защита на прелитащите птици, заявяват от АПИ. Те допълват, че са предвидени 3 изпарителни басейна, които да задържат дъждовните води, да ги инфилтрират и постепенно да ги изпаряват. Решението е за монтиране и на 7 сепаратора за нефтопродукти при оттоците на всички водостоци, които се заустват в предпазния канал на Атанасовското езеро. От становището не става ясно дали мерките са вече изпълнени. 

От Регионалната инспекция по околната среда и водите посочват, че се е преценило да не се прави ОВОС на проекта за обходния път, тъй като в него са предвидени необходимите мерки, които да не допуснат отрицателно въздействие на околната среда. В техническия проект са изпълнени изискванията, заложени в решението на министъра на околната среда и водите, заявяват от инспекцията. Съгласно писмо от Министерството на здравеопазването, трасето на пътя не попада в санитарно-охранителни зони на водоизточници за питейно водоснабдяване на населени места. Предвидени са мерки за недопускане вливането на повърхностни и дъждовни води от обходния път и съоръженията към него в  Атанасовското езеро, поради което не се очаква отрицателно въздействие върху лечебното калонаходище, посочват от екониспекцията. 

Солниците, Атанасовско езеро

В края на 2020 година от "Черноморски солници" АД са представили идеен проект да гравитачно вливане на Южния охранителен канал в Черно море посредством изграждане на два успоредни тръбопровода с диаметър 120 мм, които да осигуряват канала срещу запушване с пясък от морските течения. Два месеца по-късно дружеството, което е стопанисвало южния охранителен канал, прехвърля хидротехническото си съоръжение на областния управител на Бургас, поясняват от регионалната инспекция. Необходимо е предприемане на спешни мерки по обезпечаване реализацията на проекта, с който ще се предотврати нарушаване на водния режим и запазване на Атанасовското езеро като един от редките и представителни типове влажни зони в Черноморсикя биогеографски районсъхраняване на най-голямото видово разнообразие на птици в България и поддържане солеността на водите му чрез технологията на традиционния солодобив, се посочва в писмото до БНР Бургас. 

През тази година е предвидена проверка на обекта, за се проверят заложените условия, допълват от РИОСВ-Бургас.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ
архив

Министър Боршош: Програмата „Син флаг“ показва ангажимента ни към устойчивия туризъм

През 2025 г. България отбелязва 30 години от първото присъждане на престижната екологична награда „Син флаг“. Благодарение на активната дейност на Българско Движение „Син флаг“, българските плажове са носители на този престижен знак от 4 юли 1995 г., когато за първи път той е бил присъден на плаж в Слънчев бряг. Оттогава насам програмата се разширява и..

публикувано на 20.02.25 в 16:17

Ще има ли Бургас писта с електрически картинги

Инвестиционно намерение за създаване на картинг писта в Бургас противопостави съветници в комисията по общинска собственост.   Предложението на администрацията е атракционът да се изгради върху общински терен в местността Росенец срещу наемна цена от 980 лева на месец.  Съветници изразиха забележки срещу разходите, които общината трябва да..

публикувано на 20.02.25 в 14:59

Община Царево на туристическа борса в Унгария

На международна туристическа борса в Унгария се промотира община Царево. Там се представят забележителностите в региона и възможностите за туризъм и закупуване на ваканционен имот. От общината отправят благодарност към Невена Стоянов, ръководител на Службата по търговско-икономически въпроси - Будапеща. Предстои участие на Царево и във..

публикувано на 20.02.25 в 14:00

Излезе втора част на пътеводител за Странджа

Димо Колев от туристическо сдружение "Насам-натам" е готов с втората част на пътеводителя си за Странджа. Той надгражда първата и включва основна информация за 14 населени места, предимно в Малко Търново и Царево, както и всички маршрути и забележителности достъпни пеша и с велосипед. Всяка забележителност е придружена със снимки и информация,..

публикувано на 20.02.25 в 10:10

Четири организации призовават за втори бойкот на търговските вериги днес

За втори път Федерацията на потребителите, Съюзът на пенсионерите, "Системата ни убива" и Сдружението за достъпна и качествена храна призовават потребителите  за бойкот на големите търговски вериги. Седмица след 13 февруари апелът отново е гражданите да се насочат към малките квартални магазини. Да се купуват български стоки и храни. За нас..

публикувано на 20.02.25 в 09:10

Нови линии на летищата в Бургас и Варна

Значително увеличение на туристическия поток от Германия към Българското Черноморие през следващите три години. Такива са очакванията след среща между министър Мирослав Боршош и д-р Франк Кванте – главен изпълнителен директор на фирмата концесионер на летищата в Бургас и Варна. На нея е имало представител и на сдружение „Алианс Българско Черноморие“...

публикувано на 19.02.25 в 17:10

Всички пенсии от 1 юли ще бъдат увеличени по швейцарското правило

Бюджетът, който ще бъде внесен от Министерския съвет окончателно в Народното събрание, ще бъде с увеличаване на пенсиите от 1 юли при прилагане на пълното швейцарското правило за всички пенсионери. Това заяви Деница Сачева след Съвета за съвместно управление. Тя добави, че ще бъде запазен дефицитът в размер на 3% от БВП, а еврозоната ще продължава да..

публикувано на 19.02.25 в 13:00