Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”.

Ангел Атанасов завършва Националната художествена академия в София през 1988 г. Има трета награда от биеналето по скулптура в Торонто, Канада през 1990 г. Участва в симпозиуми по скулптура (1991 и 1996 г.) и в изложби в Нидерландия (1991 и 1998 г.). Дванадесет години (1999 - 2011 г.) е бил преподавател по скулптура, колега на проф. Божидар Козарев в Националната художествена академия в София.

Роден във Варна и преминал през артистичната общност във фабрика “Вулкан” през 90-те години, Ангел Атанасов си спомня как една неделя, докато работил в ателието си там, се появили нидерандци, оценили високо неговите скулптури и рисунките му с въглен и креда върху сива хартия, и го поканили на симпозиум в своята страна. Това се оказало ключов момент за кариерата му на артист. Последвало и посещение на галеристка, също от Нидерландия, която била във възторг от композиционното решение на дървените му скулптури, стъпили на точки в равнината.

Идеите си за изложбата, с която гостува в родния си град, Ангел Атанасов споделя пред Нина Локмаджиева:

“Почти всички скулптури са затворени композиции на тема сложни производни пространствени тела - това е е част от моята ориентация. Опитвам се да класифицирам пространствените тела, защото освен основните и допълнителните тела, за които всички знаят, има и сложни, за които не се говори - те не са дефинирани. За мен това представлява голям интерес - защото виждам потенциалните възможности чисто пространствено и пластично да се изразят много нови композиционни принципи и да бъдат обхванати стари. Свързано е и с моята преподавателска работа през годините. Тогава съм си задавал въпроса как може да се обясни езикът на скулптурата по начин, който да бъде ясен. Как да си служи човек с неща, които са общочовешки. Обръщам се към пространствените тела, тъй като навсякъде по света те са си пространствени тела, докато при образа - другото начало на пространственото изображение - има така да се каже регионалност, има различия. Докато, например, една пирамида навсякъде се възприема като пирамида, един конус като конус. Това е универсален език на формите, който обаче не отрича образа, а точно обратното - може да достигне до ползването и на образ, но чрез формите, свързани с езика на скулптурата. По принцип скулптурната форма е една хармония между чистите пространствени тела и образа, дори и в Древна Гърция е така. Неслучайно тогава са имали геометричен канон, който е пространствен канон, и са го ползвали. Затова в гръцката скулптура има елементи, които не са натурна форма, а чиста скулптурна форма - езикът на скулптурата е малко по-сложен, той не е езикът на натурата.

В българското изкуство, и не само в него, винаги много ме е впечатлявало творчеството на Любомир Далчев - композиционните му похвати, които са много силни, и безспорното използване на условна форма във фигурите. Така както е в композицията със Самуиловите войници - той стига до неща, които са много дълбоко в езика на скулптурата - като форма, като разположение на композициите, като конструкция на самите фигури - динамиката, по която се показват - темата се изразява чрез езика на пространството и на формата - нещо, което е много впечатляващо за мен. 

А съвременното изкуство малко или много тръгва от Африка, в Западна Европа от 60-те до 90-те години на миналия век много са работили в тази посока - чисти пространствени тела, докато в България това не е било прието, тъй като конюнктурата у нас е свързана главно с образното начало, другото е било смятано за формално изкуство. Соц изкуството не е пълно, защото не прави връзка между тези две начала - изключвайки едното начало, то няма как да е пълно. А хармонията между тези две начала е много важна. При Бранкузи, например, все още има образи, докато аз се старая да акцентирам вниманието върху пространствените тела. Харесвам неговата изчистеност и опростеност - той е еталон на миналия век като скулптор. Но бих казал, че в моите занимания няма отричане на нищо, има едно дълбоко проникване. Ползвам и елементи, характерни за образа - неизбежно е, когато работиш с едното, ползваш и другото - само на ниво активност на пространството, а не като реално пренасяне. Темата при мен е композиционното решение - дали е вертикална, или хоризонтална композицията, какви са връзките между фасадите и въздействието върху пространството и каква ще бъде степента на пластичността. Това са моите теми, тема е и самото формоизграждане като възможни композиционни принципи - затова и повечето ми скулптури са затворени композиции - те не атакуват пространството, както го прави една отворена композиция, която поема въздух.”

Изложбата може да бъде видяна до 18 май.

Със скулптора разговаря Светлана Вълкова:


Как се запалихте по скулптурата? Вашият път как започна?

В академията се запознах с професор Божидар Козарев и така беше съвсем естествено потънах в света на скулптурата. Помагах в ателието като студент и така започна всичко.

Тук периодът Вулкан важен ли беше за Вас?

Разбира се, тук имаше възможност да общувам с много колеги да видя много различни позиции, начини на работа и може да се каже, че в някаква степен това ме обогатило. Тук се служиха неща, които са много важни. Пристигнаха холандци, които ме поканиха на симпозиум о отидох веднъж, после още веднъж, после трети път. Така че това се оказа много важен момент за оформяне на представите ми за изкуството като цяло. 

Какво представяте в тази изложба във Варна?

Това е част от един проект, свързан с ориентациите ми относно композирането ми с пространствени тела, които практически са едни т.нар. от мен конструктивни пространствени пластични съзвучия. Пространството и пластичността са двата основни компонента на скулптурата. За мен това е изключително важно човек да може да се изразява чрез пространство и пластичност без да се скрива зад разказа на образа, силата на образа или нещо друго. Това става един чист скулптурен изказ. Представям един проект с предимно затворени композиции. Някои композиции са симетрични, търсена симетрия. Тази структурност, която в момента е завладяла целия свят, води до едно оказване от разсъждения, от общуване е с миналото, с нещата, които са се случвали. Структурността отказва от миналото, докато конструктивносотта е желание да общуваме с миналото.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Варненски и Великопреславски митрополит Йоан

Митрополит Йоан: Когато вършим добри дела, идват радостта и щастието

Всечестни отци, представители на монашеството, братя и сестри, скъпи чеда на Варненската и Великопреславска епархия, В първите минути от настъпилия празник на светлото Христово Възкресение ние се обръщаме към всички, които чуват възгласянето на жизнеутвърждаващото апостолско приветствие: „Христос Воскресе!“. Знаем, че много от нас в този момент ще..

публикувано на 05.05.24 в 00:00

Марио Хосен: Гости сме на тази планета!

Хосен! Гражданин на Австрия, но със сърце в България.  Велик, но скромен музикант. Обича работата си колкото живота. Обаятелен събеседник: словоохотлив и мъдър, деликатен и изискан.  Фин човек. На 8 години дебютира с Пловдивската филхармония. Продължава образованието си във Виена при проф. Михаел Фришеншлагер. Получава..

публикувано на 03.05.24 в 09:40

Двама актьори от варненския театър с номинация "Аскеер"

Две номинации за наградата "Аскеер" за Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ във Варна. За главна мъжка роля е номиниран Константин Соколов за ролята му на Петър в "Ботушът" от Лило Петров, с режисьор Стоян Радев Ге. К. Недялко Стефанов за ролята на Симеон в същата постановка. Пред Радио Варна Стефанов, за когото това е първа номинация заяви, че..

публикувано на 02.05.24 в 09:05

Tomi Koivusaari (BJØRKØ, AMORPHIS): По време на пандемията една част от мен се радваше на принудителната ваканция

Интервю с Tomi Koivusaari (BJØRKØ, AMORPHIS) В края на миналата година китаристът на AMORPHIS Tomi Koivusaari издаде първия си солов албум под името BJØRKØ. Проектът съществува от 2008, но едва през 2023 на бял свят се появи дебютът „Heartrot”. В него участват много гости като Jeff Walker от CARCASS, Shagrath от DIMMU BORGIR, Tomi Joutsen от..

публикувано на 02.05.24 в 08:35

Martijn Westerholt (DELAIN, екс-WITHIN TEMPTATION): В изкуството не трябва да се допускат компромиси

Интервю с Martijn Westerholt (DELAIN, екс-WITHIN TEMPTATION) Нидерландската симфонична метъл банда DELAIN е част от фестивала „Мидалидаре – Рок в долината на виното”, който тази година е между 12 и 14 юли. Отново в село Могилово. DELAIN ще излязат на сцената през първия фестивален ден, когато хедлайнъри са ACCEPT. През миналата година бандата..

публикувано на 02.05.24 в 08:30

Експерти за ограниченията за електрическите тротинетки: Заповедта, която се грижи за безопасността за пешеходците, ще увеличи опасността при шофьорите

На последното заседание на Общинския съвет във Варна бяха приети измененията в правилата за движение на електрическите тротинетки. По силата на новата заповед, се въвежда ограничение на скоростта им до 25 км/ч. Забранява се и движението им в паркове, градини, площади и детски площадки, както и тротоари и кръстовища с пресичания на..

публикувано на 01.05.24 в 09:55

"Пейзажът и градът" представя три творчески поколения в българското изкуство

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя до 16 май тематичната изложба “Пейзажът и градът”. В нея са включени 43 произведения живопис на 37 художници от фонда на художествения музей, създадени от три творчески поколения в българското изкуство. Селекцията е на изкуствоведа Румен Серафимов, главен уредник в Галерията и куратор..

публикувано на 01.05.24 в 08:30