Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е най-изгодно за експлоатация. Това коментира за Радио Варна проф. Милчо Лепоев от Университета по архитектура строителство и геодезия (УАСГ), декан на факултет „Транспортно строителство”. Всичко зависи от това какъв е пътникопотокът и какви са температурите, когато се отнася за надземен транспорт. Когато се изгражда едно метро трябва да се спазват абсолютно всички технически изисквания. Ако се вложат материали, които не отговарят на техническите изисквания, ако технологията която е предписана не се изпълнява както трябва, се получават такива неща, както в София се получи да излязат подпочвени води. Трябва да бъде преди всичко безопасно, предупреди още експертът по транспортно строителство по повод проекта на Община Варна да изгражда леко метро в града, вкл. до бъдещата икономическа зона на Община Аксаково.
За откритата част на едно леко метро наземни или надземни трасета се препоръчват?
Ако е много гъсто населено се препоръчва надземно, на естакада. Ако има възможност, от икономична гледна точка, най-добре е наземно. Когато минава близо до училища и други учреждения, може и по две, но всичко е въпрос на проектно решение. И в зависимост от изискванията за шума, които са регламентирани, се търси инфлексната точка между цена, капиталовложение и експлоатационните разходи след това.
Вибрациите от този тип съоръжение колко силни са и какво е препоръчителното отстояние от близките сгради?
Не самите вибрации, а самата тръба се изисква, в зависимост от това дали е в прав участък или е в крива, дали е в наклон надолу и наклон нагоре. Има си нормативни стойности, ако се спазват няма никакви проблеми. Това е същото като при градския транспорт. Самата тръба е изолирана, има ги разбира се тези вибрации, но те са нормирани и са в нормативни документи. Има европейски стандарти, които са препоръчителни и важат на територията на цяла Европа.
Една бърза справка в интернет показва, че при лекото метро има опасност от обледеняване на съоръженията и откритите станции през зимата. Изследван ли е този риск в крайморски градове?
Две са основните неща, които влияят на експлоатацията на едно метро, което е по открит способ – слънцето и водата. Например, в София са направени едни пластмасови обръчи, които са сързани помежду си и с това се намалява до максимум влиянието на водата. Няма да има проблем, ако всичко е направено както трябва.
Друг негатив, който се посочва е, че лекото метро има допълнителни експлоатационни разходи по съоръженията и подвижния състав. Точно поради открития характер на тази експлоатация.
Когато се прави подземно първоначално инвестицията е по-голяма, после за поддържане се дават по-малко средства. Докато, когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържането е по-голяма сумата. Затова се търси инфлексната точка. Точно това е работата на експертите да намерят оптималното, което е най-изгодно за експлоатация. Всичко зависи от това какъв е пътникопотокът и какви са температурите, когато се отнася за надземен транспорт.
Няколко пъти казахте „безопасно“ – какво означава това?
Това означава, че когато се изгражда едно метро трябва да се спазват абсолютно всички технически изисквания. И във фазата на проектирането, и във фазата на строителството, и във фазата на въвеждането в експлоатация. Ако се вложат материали, които не отговарят на техническите изисквания, ако технологията която е предписана не се изпълнява както трябва, се получават такива неща, както в София се получи да излязат подпочвени води. Трябва да бъде преди всичко безопасно. А когато е безопасно, тогава можем да гарантираме и комфорт на пътуване.
Хосен! Гражданин на Австрия, но със сърце в България. Велик, но скромен музикант. Обича работата си колкото живота. Обаятелен събеседник: словоохотлив и мъдър, деликатен и изискан. Фин човек. На 8 години дебютира с Пловдивската филхармония. Продължава образованието си във Виена при проф. Михаел Фришеншлагер. Получава..
Две номинации за наградата "Аскеер" за Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ във Варна. За главна мъжка роля е номиниран Константин Соколов за ролята му на Петър в "Ботушът" от Лило Петров, с режисьор Стоян Радев Ге. К. Недялко Стефанов за ролята на Симеон в същата постановка. Пред Радио Варна Стефанов, за когото това е първа номинация заяви, че..
Интервю с Tomi Koivusaari (BJØRKØ, AMORPHIS) В края на миналата година китаристът на AMORPHIS Tomi Koivusaari издаде първия си солов албум под името BJØRKØ. Проектът съществува от 2008, но едва през 2023 на бял свят се появи дебютът „Heartrot”. В него участват много гости като Jeff Walker от CARCASS, Shagrath от DIMMU BORGIR, Tomi Joutsen от..
Интервю с Martijn Westerholt (DELAIN, екс-WITHIN TEMPTATION) Нидерландската симфонична метъл банда DELAIN е част от фестивала „Мидалидаре – Рок в долината на виното”, който тази година е между 12 и 14 юли. Отново в село Могилово. DELAIN ще излязат на сцената през първия фестивален ден, когато хедлайнъри са ACCEPT. През миналата година бандата..
На последното заседание на Общинския съвет във Варна бяха приети измененията в правилата за движение на електрическите тротинетки. По силата на новата заповед, се въвежда ограничение на скоростта им до 25 км/ч. Забранява се и движението им в паркове, градини, площади и детски площадки, както и тротоари и кръстовища с пресичания на..
Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя до 16 май тематичната изложба “Пейзажът и градът”. В нея са включени 43 произведения живопис на 37 художници от фонда на художествения музей, създадени от три творчески поколения в българското изкуство. Селекцията е на изкуствоведа Румен Серафимов, главен уредник в Галерията и куратор..
Морски клуб "Приятели на морето" започва работа по нов, 7-месечен проект "Живият свят на Черно море". 30 деца и младежи ще преминат гмуркаческа подготовка за подводно заснемане на дънната флора и фауна и за вземане на проби от дъното край дивите плажове и буните. Ще се документират крайбрежните морски екосистем, а след това ще анализират..