Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

София е домакин на Food & Beverage Forum

Снимка: Радио София

Притежава ли България потенциала да се превърне в международна гурме дестинация – това е една от основните теми, които ще бъдат обсъдени по време на Food & Beverage Forum – първата по рода си професионална среща на шеф-готвачи, хотелиери, ресторантьори и доставчици за индустрията. Тя ще се проведе на 8 май 2024 г. в Event Space 2020 (малкото НДК) в София. По време на Food & Beverage Forum 2024, темата за националната кухня ще бъде разгледана от две страни – кои храни и ястия имат потенциала да станат "визитна картичка" на българската кулинария в чужбина и как можем да развием така популярния в други страни гастрономически или наричан още гурме-туризъм.

Кои са по-важните кулинарни и F&B тенденции през 2024 и кои от тях си заслужава да въведем в ресторанта? Подробности разказа Георги Дучев, изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (Bulgarian Association of Hotel Executives – BAHE).

"Food & Beverage Forum е ново събитие, което се организира с две основни цели. Едната цел е да съберем професионалисти, които се занимават с храна, или както се казваше едно време "обществено хранене". Това са шеф готвачи, хотелиери, ресторантьори, туроператори, които правят кулинарни турове. Те ще си говорят за тенденциите в кулинарията и бизнеса въобще, като втората част ще бъде по-интересна. Ние каним различни експерти, с които искаме да си поговорим има ли потенциал българската национална кухня да се превърне в експортен продукт и при подходяща реклама да превърнем България в гурме дестинация. Това е тема, която е доста актуална предвид последните тенденции, че напоследък в цял свят има бум на кулинарни предавания и въобще кулинарията е в центъра на интереса на обществото. Става въпрос за храна, която сама по себе си е една изключително позитивна емоция. Ние знаем, че нашата кухня е много добра, но искаме да проверим как може чрез нея да превърнем България в гурме дестинация", каза той.

Къде се намираме в момента и разпознаваема ли е българската кухня за чужденците?

По думите на Дучев ние се губим на фона на световната кулинария, защото маркетингът ни е слаб. В Япония и някои азиатски страни сме известни с киселото мляко, а ако говорим за шопска салата, тя е популярна, защото в продължение на десетилетия е налагана от "Балкантурист". Яйцата по панагюрски и ред други храни са вкарани в рецептурник на "Балкантурист" през 70-те години на миналия век и са въведени в цялата верига хотели, които тогава са посрещали чужденци.


"По този начин се прави маркетинг - с координирани усилия, целенасочено, година след година. Това е което ние трябва да започнем да правим сега, за да можем да говорим за нова вълна в българската кухня, за българската кухня като експортен продукт", отбеляза той.

По думите му всеки празник и повод може да се използва за да промотираме нашата кухня, като ни е нужна повече изобретателност в маркетинга, както и по-координирани усилия между шеф готвачи, хотелиери и ресторантьори. От известно време асоциацията води диалог с хотелиерите за това как може да се подобрят нещата по отношение на маркетинга и извън правителствените програми за реклама са взели решение за стартиране на кампания за българска закуска. Тя трябва да се състои с поне 4-5 неща характерни за нашата кухня - баница, сухи колбаси, сирене и други, като също така е съпроводена с табелка "Bulgarian breakfast". Идеята е, че човек като види табелката ще опита от любопитство закуската, а когато опита е много вероятно тя да му хареса.

"Ние търсим решения там, където можем да ги открием и със собствени сили да направим нещо. Иначе ако говорим за реклама, за промотиране на дестинацията, ние сме много изостанали. Имаме прекрасна кухня, имаме и ужасна реклама. Това е нещото, което трябва ад се промени и се надяваме с малки стъпки, тъй като е дългосрочно и не може да стане от днес за утре, но имаме добри шансове", отбеляза Дучев.

Той посочи, че нашите шеф готвачи са на много високо ниво и по нищо не отстъпват на френските и италианските си колеги. Освен това за рекламата могат да спомогнат и блогърите, а в последните години се организират редица кулинарни фестивали, които имат потенциала да се превърнат в притегателен център за чужди туристи. За тях обаче е нужна координирана работа от Министерство на туризма, браншови организации и отделни хотелиери, за да привлекат интереса към тях и те да присъстват в календарите на местните хотели, които активно да ги промотират.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Историята оживява: Колоездене България от XIX-и век до днес

България се радва на сериозни традиции в колоезденето. И заедно с моите гости, ще ви разкажем подробностите.  Гостите са Драгомир Кузов - председател на Българска федерация Колоездене, основател и изпълнителен директор на българската компания за производство на велосипеди DRAG и Веселин Стоилов “Спиро” - продуктов мениджър в DRAG и бакалавър по..

публикувано на 18.05.24 в 16:00

Софийски разкази - Българският исторически комикс

Д-р Александър Въчков за Национална изложба на българския исторически комикс: " Таблата са около 170 на брой. Бях изненадан какви неща притежавам. Непрестанно сканиране на нови комикси. Резултатът може да се види на 2 етаж. Издирихме около 110 иммена, но не всички имаха добро качество. Историческият комикс е сред най-застъпения вид...

публикувано на 18.05.24 в 15:00

Адресите на любовта - Димитър Шишманов

Синът на проф. Иван Шишманов се венчава за по-възрастна с 23 години дама Синът на проф. Иван Шишманов, писателят и дипломат Димитър Шишманов, се залюбва със семейна приятелка на родителите си - съпругата на генерал Сава Савов Пенелопе Калъпова. Току-що завърналият се от следването си в Женева младеж е на годините на най-големия от тримата ѝ..

публикувано на 18.05.24 в 14:00
Гергана Богданова и Йоана Лазаро

Читалището - отворена общност за младите хора

Гергана Богданова и Йоана Лазаро за пролетното почистване на Народно читалище "Христо Смирненски": "Нашето читалище е стара институция. Но в динамичното време вникваме в нуждите на хората в сегашно време - консуматорското общество, в което всеки има всичко и в излишък. Затова се надяваме всеки да донесе това, което му е излишно - книги, цветя, посуда..

публикувано на 18.05.24 в 11:47
Пролет в КвАртал

София има своя стар град

"Пролет в КвАртал" с един от организаторите му, Мартина Стефанова: "Фестивалът е наесен около Деня на София, но не е достатъчно. Затова започнахме с други по-малки събития, за пръв път правим "Пролет в КвАртал". Зимата направихме и видима Коледа тук.  Чудесна програма с локации, турове, София има своя стар град и с тези събития продължаваме да го..

публикувано на 18.05.24 в 10:43

Децата четат разнообразни неща

"Книговище стимулира детското четене и критично мислене. Цял месец над 3500 деца се включиха в това. Децата искат да четат! това е само малка част от тези, които се включват през цялата година. Децата имат възможност да се запознаят с един достъпен език. Щастливи сме, че ще участват едни сладури с рап-песен "Яко е да знаеш". Колкото повече днешните..

публикувано на 18.05.24 в 10:28

Linares Live е дългоочакваният дебют на перуанския певец

Дългоочакваният дебют на перуанския певец Алекс Линарес с новият му соло проект се казва Linares Live . Фронтменът на най-известната формация за салса в България - Манго Дуенде, ще изпълни любими латин-поп песни заедно с авторските си композиции в компанията на музикантите: Калин Жечев - пиано, Борис Таслев - бас, Борислав Бояджиев "Борче" -..

публикувано на 18.05.24 в 10:19