Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Живот във водата

Хорхе Пардо и Алексис Алонсо
Снимка: Auditorio de Tenerife

Това е името на последната музикална авантюра на един от любимите „кръстници“ на „Джаз+“ – Европейският джазмен на 2014, испанският флейтист и саксофонист Хорхе Пардо. В случая той е гост на пианиста от Санта Крус де Тенерифе Алексис Алонсо, автор на по-голямата част от музиката, която новото им дуо вече представя.


Темата с това заглавие е втората от албума на Алексис „Любов на плаващи мостове“. Няма как да не го попитам дали има нещо общо с последната инсталация на Кристо в Изео - „Плаващите кейове“. Явно много ми се е искало, но отговорът му е далеч по-прозаичен: „По време на пандемията бяхме разделени. Много ми липсваше любовта, прегръдките. С тази идея започнах да композирам.“

Нямаше как да не ги провокирам доколко другото актуално зло – руската агресия в Украйна, може да им бъде друг източник на артистичнo, хм, вдъхновение. „Джазът е сред най-възвишените постижения на човешкия гений, войната е пълната му противоположност. Не издигаме глас специално по тази тема, защото всички около нас са единодушни, няма разделение на чия страна да се застане. Иначе, това, което свирим (конкретно в парчето „Пътят към изгрева“, част от плейлиста, б.а.) е това, което ни вълнува – какви хора ще излезем от всичките тези катастрофи. Винаги слънцето изгрява.“

Докато ги слушам, не ми излизат думите на Хорхе: „Колкото и да остарявам, чувствам, че имам накъде още да раста, продължавам да се уча. Това е свързано с отдадеността ми на музиката, тя ме кара да следвам търсенията си и да се задълбочавам в това, което правя. Вървя по улиците, слушам какво се свири от новите поколения. Като чуя някой как му звучи китарата, няма никакво значение колко е млад. Гледам го и като че ли откривам собственото си отражение.“

Това далеч не е първото дуо на Хорхе Пардо с пианист. Още в далечната 1995, с друг наш „кръстник“, Чано Домингес правят препрочит на класики на Пако де Лусия, „10 от Пако“. Но за Хорхе тази му съвместна работа няма нищо общо със сегашната: „Това, което правим с Алексис не е фламенко, а е просто музика без етикети. Това, което аз свиря сигурно на моменти звучи като фламенко. Но когато Алексис ми изпрати парчето си, то ми хареса, после останалите, дойде идеята за концерти, знаеш как стават нещата.”

Концертът си е 100% “канарски“ според Хорхе. „Когато свириш соло пиано ти липсват отсенки и присъствието на такъв маестро като Хорхе е забележително“ – контрира Алексис. Слушам го в свободните импровизационни моменти. Както и при Марко Мескида, също негов гост в албума – в предаването звучат общите им изпълнения - лекотата в развитието на темите и най-вече в преходите между различните темпа няма как да не ми напомнят младия Кийт Джарет. „Винаги са ме сравнявали с него, но никога не съм му бил голям фен, въпреки че се чувствам поласкан.“

Слушам пространствата, които оставя на саксофона на Хорхе и като че ли усещам солени пръски. “Blues de sal”. Далеч от всякакъв римейк Джарет-Гарбарек. „Очаровани сме от възприятията ти“ – на свой ред се усмихват двамата. Всичко е така естествено, както и зараждането на самия живот във водата. Какво ни трябва, освен повече любов и повече мостове, дори и плаващи.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мартин Пантелеев и Бернд Глемзер по време на репетиция

Софийската филхармония и Мартин Пантелеев възкресяват Владигерова симфония

На Велики четвъртък, 2 май, Софийската филхармония ще посрещне добре познати на състава и публиката музиканти - диригента Мартин Пантелеев и пианиста от Германия Бернд Глемзер, лауреат на клавирните конкурси „Рубинщайн", „Чайковски", „Бузони", ARD и др. Изявата в зала "България" комбинира две творби, които имат различен статус - любимия на мнозина..

публикувано на 02.05.24 в 13:02

В "Musicca Per Dramma" Йордан Владев влага свои авторски композиции от спектакли и филми

55 души на сцената е ангажирал композиторът Йордан Владев, за да представи авторския си концерт, озаглавен "Musicca Per Dramma", в Централния военен клуб (ЦВК) в София. Събитието е насрочено за 28 април, навръх Цветница. "Това е проект, който е базиран върху музика за театър, за кино, която съм писал през последните над 20 години...

публикувано на 25.04.24 в 13:10

Дами от 5 страни свирят и пеят в любимата на публиката поредица "Ритъмът на Балканите"

На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР   Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите".   В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните  Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..

публикувано на 18.04.24 в 11:05

“Великият Гетсби“ – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..

публикувано на 17.04.24 в 12:05
Фантомът на операта

Отзвук от “Фантомът на операта“ в НДК

35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се..

публикувано на 16.04.24 в 09:42

“Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър на софийска сцена

Преди дни най-големият карго самолет в света - Боинг 747 Freighter, кацна в София с декорите за предстоящите спектакли на “Фантомът на операта” у нас. Знаменитият мюзикъл на Андрю Лойд Уебър ще се играе от 11-и до 21-и април в зала 1 на НДК.  Една от най-мащабните продукции, гостували някога на българска сцена, пристига със стотици тонове декори,..

публикувано на 11.04.24 в 14:25

Тромбонист от Датския радиооркестър с майсторски клас в София

В „Радиокафе“ в четвъртък гостува Ларс Карлин, роден в Швеция, понастоящем първи тромбонист на Симфоничния оркестър на Датското национално радио. Той е в България по покана на сдружението „Брас перспективи“, представено от Атанас Карафезлиев, който пък е първи тромбонист на Симфоничния оркестър на БНР, така че в студиото ни бяха представени цели..

публикувано на 29.03.24 в 14:05