Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вековните след четвърт век

За някои от нас „Буена Виста Сосиал Клуб“ и Куба са синоними. За други, като мен – не съвсем. Имал съм късмета да се срещна на живо с това, което е Куба откакто съм на този свят, както и с всички участници в групата, докато бяха на този свят.

„Буена Виста Сосиал Клуб“ едва ли щеше да съществува, ако Куба не беше под кастристки режим. Конкретната формална причина за събирането им е отказ на входни визи за малийските музиканти, които според първоначалните планове на Рай Куудър и Ник Голд е трябвало да свирят с кубински колеги „музики от корените“. Липсата на африканци променя първоначалния замисъл и бъдещата суперформация е събрана буквално от улицата, от уста на ухо. Десетина години по-късно Елиадес се събира с малийците в проекта „Афрокубизъм“, за който сме си говорили.

Другата причина е по-съществена. Още в първата си декада на съществуване, „брадатите“ решават, че сон, музиката свирена в социалните клубове (за разлика от „другите“), не е толкова важна за „революцията“, колкото салсата (изродена в наши дни в регетон-чалга) и т.н. „нуева трова“, противопоставяща иначе превъзходни за времето си млади артисти (Пабло Миланес, Силвио Родригес) на „старата“ трова от Сантяго де Куба например.

Така съдбата на Компай, Рубен, Качаито, Ибраим и почти всички без Елиадес и Омара е предрешена. Социалните клубове са затворени, някои се прехранват като ваксаджии (Ибраим), други страдат от настъпващия артрит (Рубен). Само Омара има късмет да е в съседно студио в момента, когато Рай Куудър с продуцента Ник Голд записват с някои от музикантите в държавната компания ЕГРЕМ. Тя чува от вратата какво се случва, влиза и изпява от раз знаковата „Двайсет години“, като по този начин се присъединява към другите.

Останалите музиканти се познават, но никога не са били събирани накуп. И ето ги, без собствено озвучаване, с панорамни микрофони, в повечето случаи само с един дубъл, записват това, което на значимата им възраст ще надмине и най-смелите им мечти и най-големи постижения в по-младите им години. Две години по-късно, режисьорът Вим Вендерс документира концерта им в „Карнеги хол“ и така се утвърждава легендата „Буена Виста“.

Сега, 25 години по-късно, компанията на Ник Голд изважда на бял свят  малкото алтернативни записи, слага един нов микс от мониторите на хитовата „Чан Чан“ и добавя атмосфера от студиото, най-вече коментарите на Компай, както и няколко неиздадени тогава парчета.

Ще се запитате дали подобно начинание има друга, освен маркетингова стойност. Отговорът не може да бъде еднозначен. Най-малкото според начина, по който слушате. На боксове, „Чан Чан“ дава превес на инструментите (затова е микс от мониторите, които слушат артистите по време на записа), докато на слушалки балансът изглежда идеален и почти неразличим от оригинала, с който сме свикнали.

Тук вече е скобата, която отварям като техен свидетел в първия сезон, когато се бяха разделили – Компай с неговата група и останалите от бандата, от друга. В неговия спектакъл, синът му играеше „главната“ поддържаща роля, в другия, „оригиналния“, Рубен бе внасян и изнасян на инвалидна количка да открива и закрива, като останалите се съобразяваха само с неговия ритъм.

Алтернативните записи в сегашното издание са колкото обогатяващи (дескаргата в „Кандела“), толкова и трогателни (гласът на Ибраим в трио-версията на „Горделивката“). За неиздаваните, също качеството варира според парчетата – от безупречно („Висента“, „Клептоманката“), през изцяло документално („Две гардении“, „Поздрави, Компай“) до несериозно-майтапчийско („Репетиция“, „Дескарга Рубен“).

Първият диск е ремастеризирано копие на познатия ни от четвърт век, в който технологиите и дават, но и взимат. Затова в „Слънчев джаз+“ ще се придържаме към плюсовете на джаза и слънчевата страна на проекта. Петък, след последните вечерни новини по Радио София и събота след първите сутрешни. Нощта е млада, както вечно млади си остават „кръстниците“ ни от „Буена Виста Сосиал Клуб“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътешествия и контрасти в програмата на Радиооркестъра тази вечер

Да се родиш във  Виена в музикантско семейство  – така започва историята на виолончелиста Томас Аунер, който ще бъде солист на концерта на Радиооркестъра тази вечер, в зала "България". Темата, която разработва за магистратурата си е за развитието на виолончелото като солов инструмент през първата половина на XVIII век във Виена. Специализирал е при..

публикувано на 17.05.24 в 09:55

Соня Йончева възражда списанието “Български артист“

Световноизвестна оперна певица, продуцент и посланик на УНИЦЕФ, Соня Йончева добавя още едно амплоа в биографията си - на издател. На 24 май - Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, в разпространителската мрежа ще се появи списание “Български артист“. “Искам да издигна..

публикувано на 16.05.24 в 10:05

Пролетното издание на SoFest ще зарадва столичните меломани

Фестивалът SoFest радва столичните меломани и техните гости със симбиоза от изкуства на високо ниво вече седма година, а този път – в цели три издания. Организаторите се движат през сезоните мощно, уверено и обмислено, като се въздържат от експанзивно взети решения и залагат на градска култура и музика, които следват европейските стандарти. Проявите..

публикувано на 14.05.24 в 13:10

25 години група D2

Емблематичната група D2 ще отбележи 25 години на сцената с концерт в зала 1 на НДК. Събитието ще се състои  на 10 май 2024 г. Бандата ще изпълни на живо песните, създали и наложили музикалните правила за няколко поколения, както и съвсем нови песни, които подготвя в момента. Група D2 е създадена в края на 1998 г. от Димитър Кърнев. Вторият..

публикувано на 02.05.24 в 14:25
Мартин Пантелеев и Бернд Глемзер по време на репетиция

Софийската филхармония и Мартин Пантелеев възкресяват Владигерова симфония

На Велики четвъртък, 2 май, Софийската филхармония ще посрещне добре познати на състава и публиката музиканти - диригента Мартин Пантелеев и пианиста от Германия Бернд Глемзер, лауреат на клавирните конкурси „Рубинщайн", „Чайковски", „Бузони", ARD и др. Изявата в зала "България" комбинира две творби, които имат различен статус - любимия на мнозина..

публикувано на 02.05.24 в 13:02

В "Musicca Per Dramma" Йордан Владев влага свои авторски композиции от спектакли и филми

55 души на сцената е ангажирал композиторът Йордан Владев, за да представи авторския си концерт, озаглавен "Musicca Per Dramma", в Централния военен клуб (ЦВК) в София. Събитието е насрочено за 28 април, навръх Цветница. "Това е проект, който е базиран върху музика за театър, за кино, която съм писал през последните над 20 години...

публикувано на 25.04.24 в 13:10

Дами от 5 страни свирят и пеят в любимата на публиката поредица "Ритъмът на Балканите"

На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР   Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите".   В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните  Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..

публикувано на 18.04.24 в 11:05