Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Контракултурата на 60-те след 60

Снимка: bayardmusique.com

Запитвали ли сте се защо музика, определена като контракултура в 60-те и донякъде в 70-те, в момента може да звучи толкова актуално, особено в различните ѝ джаз интерпретации? Последният пример е от края на юни 2021-ва. Тогава излязоха два албума: „Besouros 2” (бръмбари на португалски), посветен на музиката на Beatles от бразилския майстор на духовите инструменти Карлос Малта и пианиста Фернандо Моура, и „Gainsb‘Art” на „Django all stars” - „експортния“ за САЩ квартет на акордеониста Людовик Бейер.

За бразилците това е втори албум, посветен на „Бийтълс“, след излезлия преди четири години „Besouros“ и участието им в компилацията „Бийтълс шоро“. Ониричната атмосфера не се дължи само на богатите аранжименти на Фернандо Моура, работил между другото с петия Бийтълс - Джордж Мартин.

Лично за мен най-впечатляваща е употребата на флейти от цял свят от страна на Карлос Малта. Не че досега майстори на инструмента не са правили свой прочит на парчета на „Великолепната четворка“ – Симеон Щерев, Хорхе Пардо и Хърби Мен са едни от впечатляващите примери. Сега са включени индийско бансури, японско шакухачи, китайско ди-зи и бразилски традиционни флейти пифе редом със саксофоните.

Не по-малко успешна е работата на Фернандо Моура с клавишните, започвайки с кристалния звук на неговия Стейнуей, минавайки през Хамънд органа и стигайки до детско пиано. Именно подобна палитра от инструменти е доказателство за универсалните хармонии в незабравимите мелодии на ливърпулци. Тропическите атмосфери в парчета като „Вlackbird”, „Here, there and everywhere” и „Dear Prudence” са невероятна находка и поредното обогатяване на класиките на „Бийтълс“.

Това е голямата разлика между свободните джаз интерпретации и поредните кавър версии, към които бих добавил и появилата се в същия ден „While My guitar gently weeps”, изпълнена от туванците „Ят-кха“. Но нека да затворим скобата и да отидем с формацията „Django all stars” към това, което те наричат „Gainsb‘Art”, изкуството на Серж Генсбур в стилистиката на джаз мануш. Макар и работещи в Щатите предимно с музиката на Джанго Рейн(х)ар(д) и неговите следовници, Людовик Бейер и компания вкарват два не много използвани от Генсбур инструмента, акордеона и цигулката.

Свободни, но и запомнящи се, изпълненията им показват, че дори и набили се по един начин в съзнанието ни песни като „Je t’aime – moi non plus”и „La Javanaise”, могат да се радват на различен живот. Така че имаме подходящи примери като отговор на въпроса от началото: кога и как, обявени за контракултура произведения на изкуството, с течение на времето и благодарение на всеки интересен в творческо отношение техен прочит, се превръщат в непреходна култура. В конкретния случай за това спомагат творци с креативен подход като Карлос Малта и Фернандо Моура, както и „Django all stars”.

Още с първия стон на пианото с издърпана под капака струна, дублиран от пронизващия сакс в началната „Help”, синкопираната „Revolution” и закачките с „Weather report”, танго нуево („Yesterday”), или джипси суинг, тези красива музика може да ни накара за пореден път да си кажем че освен „какво“, не по-малко важно е „как“, за да бъдат нещата „джаз+“.

Премиерата им в българския ефир е, разбира се, тук по Радио София в петък вечер след новините в 23, с повторение събота след първите сутрешни новини, а след това и в плейлиста на „Дуенде“ по Бинар.

Нощта е млада.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътешествия и контрасти в програмата на Радиооркестъра тази вечер

Да се родиш във  Виена в музикантско семейство  – така започва историята на виолончелиста Томас Аунер, който ще бъде солист на концерта на Радиооркестъра тази вечер, в зала "България". Темата, която разработва за магистратурата си е за развитието на виолончелото като солов инструмент през първата половина на XVIII век във Виена. Специализирал е при..

публикувано на 17.05.24 в 09:55

Соня Йончева възражда списанието “Български артист“

Световноизвестна оперна певица, продуцент и посланик на УНИЦЕФ, Соня Йончева добавя още едно амплоа в биографията си - на издател. На 24 май - Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, в разпространителската мрежа ще се появи списание “Български артист“. “Искам да издигна..

публикувано на 16.05.24 в 10:05

Пролетното издание на SoFest ще зарадва столичните меломани

Фестивалът SoFest радва столичните меломани и техните гости със симбиоза от изкуства на високо ниво вече седма година, а този път – в цели три издания. Организаторите се движат през сезоните мощно, уверено и обмислено, като се въздържат от експанзивно взети решения и залагат на градска култура и музика, които следват европейските стандарти. Проявите..

публикувано на 14.05.24 в 13:10

25 години група D2

Емблематичната група D2 ще отбележи 25 години на сцената с концерт в зала 1 на НДК. Събитието ще се състои  на 10 май 2024 г. Бандата ще изпълни на живо песните, създали и наложили музикалните правила за няколко поколения, както и съвсем нови песни, които подготвя в момента. Група D2 е създадена в края на 1998 г. от Димитър Кърнев. Вторият..

публикувано на 02.05.24 в 14:25
Мартин Пантелеев и Бернд Глемзер по време на репетиция

Софийската филхармония и Мартин Пантелеев възкресяват Владигерова симфония

На Велики четвъртък, 2 май, Софийската филхармония ще посрещне добре познати на състава и публиката музиканти - диригента Мартин Пантелеев и пианиста от Германия Бернд Глемзер, лауреат на клавирните конкурси „Рубинщайн", „Чайковски", „Бузони", ARD и др. Изявата в зала "България" комбинира две творби, които имат различен статус - любимия на мнозина..

публикувано на 02.05.24 в 13:02

В "Musicca Per Dramma" Йордан Владев влага свои авторски композиции от спектакли и филми

55 души на сцената е ангажирал композиторът Йордан Владев, за да представи авторския си концерт, озаглавен "Musicca Per Dramma", в Централния военен клуб (ЦВК) в София. Събитието е насрочено за 28 април, навръх Цветница. "Това е проект, който е базиран върху музика за театър, за кино, която съм писал през последните над 20 години...

публикувано на 25.04.24 в 13:10

Дами от 5 страни свирят и пеят в любимата на публиката поредица "Ритъмът на Балканите"

На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР   Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите".   В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните  Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..

публикувано на 18.04.24 в 11:05