Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Разкажи се: Хосе Луис Монтон

С Хосе Луис Монтон в Мадрид, 27.4.16
Снимка: архив Л. Фотев

При Хосе Луис Монтон нещата се случват като с магическа пръчка. Китарист и в случая аранжор на Бах, Бетовен, Брамс... Когато се срещнахме за пръв път в Мадрид, вече бях програмирал доста от неговата музика: фламенко - с любими музиканти, с арабски аромати, за деца. “Семейството на майка ми искаха да свиря на фламенко китара, тя самата свиреше и пееше, дядо – също. Така постепенно научих фламенко-езика. После дойдоха нещата, които исках да кажа“ – започна тогава да се разказва Хосе Луис.

После дойде соловия му албум за ЕСМ. Тогава ми направи впечатление неговата отдаденост към Бах. „Класиката ни дава познанията, фламенкото - новите цветове” - казва по този повод Хосе Луис. Сега разговорът ни като че ли продължава от онзи момент преди пет години и изненадата ми, че не е учил музика:

- Мога само да чета ноти. Музиката я научих интуитивно, не мога да я обясня теоретично и подредено.Всичко, което научих от големите музиканти, с които работих, ми помогна да направя този албум с музиката на Бах и Бетовен.И преди съм правил аранжименти на Бах,на испански барок, свирил съм много "Концерта за Аранхуе" на Хоакин Родриго, също и „Чаконата“ - извадих ѝ партитурата с много търпение и много бавно. "Токата и фуга" също съм свирил с Ара Маликян като „булерия“. Всичко, което уча интуитивно, го прилагам. За мен правенето на диска без забавление. Имах много свободно време по време на карантината. Един мой ученик ме помоли да му аранжирам „Аве Мария“ на Шуберт - казах му, че нямам време, но после си дадох сметка, че мога да го направя. Така малко по малко, албумът стана.

На стрийминг представянето му накрая изсвирихте „Токата и фуга“ различно от диска, доколко сте импровизирали при правенето му?

- Много е късметлийско да имаш флейтист като Хуан Карлос Арасил. Той ме придружава във всичките ми проекти. Хубаво е гении да са ти приятели! Самият той е музика - като че ли композира импровизациите си. На  секундата ги композира, всичко прави в движение - страхотен е! Фламенкото е също като джаза с много импровизации - много ритмични, както и бързината на свирене. Винаги във фламенкото е имало място за импровизации - в някои от жанровете му, това е силата, с която докосваш струните. Всичко зависи от деня, от твоето душевно състояние…

- Ти като музикант, слушаш ли колегите си, преди да направиш нещо ново? Например, слушал ли си "Арията" на Бах на Ришар Галиано на неговия акордеон?

- Да, аз съм записвал няколко версии на "Арията", но сега ѝ написах и текста и направих също аранжимент за струнни. "Арията" си е "Ария". Много ми е харесвало това, което сме правили с Ара Маликян, но въпроса беше да имаме и ритмично продължение, нещата трябва да са добре в ритмично отношение.

- Разликата между това,  което свирихте с Ара като “Tocate y fuga”, където също пееш, и сега, когато сте само с флейта и кахон?

- Да, мина време. Аз много съм помъдрял, идеите ми са отлежали. Разбира се, всеки може да му хареса или да не му хареса това което правим. Много от идеите ми са различни за този диск - това е опит, години, спокойствие и естествено отношение към нещата. Не ме интересува, дали ми казват нещо може ли да се направи, или не. Аз сложих своята песъчинка за това, тези два музикални стила да бъдат близки, почти заедно. Всичките музики се раждат от човешката душа и те са за хората.

- Ти създаде не само музика, а и текстове. Наистина ли за един ден си написал текста към „Унгарски танц номер 5“ на Брамс?

- Ако трябва да съм честен, написах го за час и половина, но винаги казвам, че когато си в студио, на теб не ти плащат за часа в студиото, а ти се плащат за целия дотогавашен опит, който ти позволява да направиш нещата за час и половина. През целия си живот съм писал други текстове. Много китаристи са, както казва Пако де Лусия за себе си, фрустрирани певци. Аз също, като човек от Средиземноморието съм един фрустриран cantautor, автор на текстове като Серат и Сабина. Не ми е достатъчна само музиката - има послания, които трябва да се кажат с глас. 



Цялото интервю и голяма част от албума в специалното издание на "Слънчев джаз+" в края на Разпети петък, 30 април.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Връчват наградите "Музикант на годината"

Тази вечер (31 май) в Първо студио на БНР ще бъдат връчени наградите "Музикант на годината", в пет категории -  Млад музикант на годината, Ансамбъл на годината, Музикален проект на годината и Музикален педагог на годината. "Тази година за първи път в 33-годишната история на допитването решихме да се вслушаме в много слушателски гласове, които..

публикувано на 31.05.24 в 10:05
Милен Начев - диригент

Диригентът Милен Начев се завръща на родна сцена след 22 години

На 30 май, след повече от 20 години отсъствие от родните сцени, диригентът Милен Начев ще застане на пулта на Софийската филхармония. В програмата са подбрани атрактивни пиеси от началото на ХХ век - на композиторите  Морис Равел,  Пол Дюка,  Мануел де Файя и  Николай Римски-Корсаков.   Маестро Начев е след най-високо ценените български..

публикувано на 30.05.24 в 11:57

Победителите в Конкурса на БНР за поп и рок музика "Пролет`24" - ясни днес

Победителите в новото издание на Конкурса за нова българска поп и рок музика "Пролет" , организиран от Българското национално радио, ще бъдат обявени на галаконцерт на 30 май, четвъртък, в Sofia Live Club .  На финала на емблематичното музикално състезание жури от композитори, певци, автори на аранжименти, автори на текстове и..

публикувано на 30.05.24 в 07:42

55-то издание на "Софийски музикални седмици"

"Софийски музикални седмици" е един от емблематичните фестивали за столицата, а откриването на тазгодишното му 55-то издание се състоя на 23 май. Той ще протече в два модула - майско-юнски и септемврийски. Повече за събитието разказа проф. Момчил Георгиев. По думите му Софийски музикални седмици са инкубатор на създаването на нови музикални..

публикувано на 29.05.24 в 08:45
Проф. Милена Шушулова, проф. Момчил Георгиев, проф. Милена Моллова и Варта-Естер Каспарян  (от ляво на дясно)

За първи път Международният фестивал - "Софийски музикални седмици" ще има есенно издание

Своеобразен празник на духовността, на музиката и културата стартира с 55-тото издание на Международния фестивал "Софийски музикални седмици". Историята на този престижен фестивал започва с едно съдбоносно събиране на изтъкнатите български музиканти Панчо Владигеров, Любомир Пипков и Богомил Стършенов. Те заявяват: "Крайно време е София да..

публикувано на 28.05.24 в 10:23
Даниел Верстапен

България е част от световното турне на белгийския пианист Даниел Верстапен

"Това, което най-много ми харесва в България е природата , но и страната ми харесва, каза в "Понеделник вечер" белгийският пианист Даниел Верстапен . България е част от световното му турне Reconnection . Събитие, което го отведе до едни от най-големите зали в света като "Карнеги Хол" в Ню Йорк и "Сидни опера" в Австралия.  В България той ще..

публикувано на 27.05.24 в 14:26

"Музика в портрети" с певица, гъдулар, кавалджия и Оркестъра за народна музика на БНР

"Музика в портрети" ще представят Оркестърът за народна музика на БНР и диригентът Димитър Христов на 23 май, четвъртък, от 19 часа в Първо студио на Радиото. Концертната програма ще срещне публиката с таланта на певицата Магдалена Карамитева , кавалджията Димитър Карамитев  и гъдуларят Димитър Гугов . И тримата живеят в чужбина..

публикувано на 20.05.24 в 17:21