Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Световноизвестният пианист и диригент Андраш Шиф изпълни интегрално 32-те сонати от Бетовен във Виена

Един от най-известните пианисти на нашия век, Андраш Шиф бе перла в концертната програма на „Концертхаус“ във Виена този сезон. Музикантът с унгарски произход е известен с интерпретациите си на произведения от Бах, Моцарт, Бетовен, Шуберт и Шуман. През 2006 той е награден за записите на 32-те клавирни сонати от Бетовен. Всички сонати той представи на меломаните във Виена в зала „Моцарт“ на виенския „Концертхаус“  в седем концертни вечери между януари и май. На последните две дати той изпълни късните Бетовенови сонати: оп. 90, оп.101, оп. 106, оп. 109, оп. 110 и оп.111. Шиф впечатли с изключително силната си концентрация и издръжливост. Той изпълняваше сонатите без пауза и обединяваше музиката не само в отделните произведения, а ги свързваше драматургично. Паузите между различните сонати бяха като премерен дъх между частите на циклично произведение. Звуковите нюанси, които той разкриваше очароваха публиката. И в двата концерта поантата бяха последните произведения от програмата - Соната си бемол мажор, оп. 106 „Хамерклавир“ на 27 май и Соната до минор, оп. 111 на 7 юни. Те оставиха без дъх присъстващите в залата, която бе претъпкана.

На 7 юни концертът бе посветен на Ханс Ландесман (1932 - 2013), който е известен австрийски музикален мениджър и директор на музикални фестивали. От 1977 той е бил генерален секретар на „Концертхаус“ и 1986 заедно с Клаудио Абадо основава Младежкия оркестър „Густав Малер“.

Андраш Шиф има записани лекции, в които говори за музикалните светове в сонатите. Той често казва, че най-добрата интерпретация е най-близката до авторовия текст. В едно свое интервю пианистът и диригент обобщава подхода си към произведенията така:

Разбира се, нашата философия в музиката е съвсем различна от тази в театъра, примерно. Аз страстно обичам театъра, но тъй и не мога да разбера какво правят режисьорите с текста на автора. Когато поставят Шекспир, да речем. За мен като музикант всяка дума, написана от Шекспир, би била свещена. Дори не би ми минало през ума да променя някоя негова дума. А пък режисьорите си позволяват да съкращават цели страници, да променят последователността на сцените. Очевидно смятат, че това е легитимно. В музиката, поне според мен, наш висш дълг е да бъдем верни на „текста”.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В "Musicca Per Dramma" Йордан Владев влага свои авторски композиции от спектакли и филми

55 души на сцената е ангажирал композиторът Йордан Владев, за да представи авторския си концерт, озаглавен "Musicca Per Dramma", в Централния военен клуб (ЦВК) в София. Събитието е насрочено за 28 април, навръх Цветница. "Това е проект, който е базиран върху музика за театър, за кино, която съм писал през последните над 20 години...

публикувано на 25.04.24 в 13:10

Дами от 5 страни свирят и пеят в любимата на публиката поредица "Ритъмът на Балканите"

На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР   Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите".   В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните  Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..

публикувано на 18.04.24 в 11:05

“Великият Гетсби“ – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..

публикувано на 17.04.24 в 12:05
Фантомът на операта

Отзвук от “Фантомът на операта“ в НДК

35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се..

публикувано на 16.04.24 в 09:42

“Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър на софийска сцена

Преди дни най-големият карго самолет в света - Боинг 747 Freighter, кацна в София с декорите за предстоящите спектакли на “Фантомът на операта” у нас. Знаменитият мюзикъл на Андрю Лойд Уебър ще се играе от 11-и до 21-и април в зала 1 на НДК.  Една от най-мащабните продукции, гостували някога на българска сцена, пристига със стотици тонове декори,..

публикувано на 11.04.24 в 14:25

Тромбонист от Датския радиооркестър с майсторски клас в София

В „Радиокафе“ в четвъртък гостува Ларс Карлин, роден в Швеция, понастоящем първи тромбонист на Симфоничния оркестър на Датското национално радио. Той е в България по покана на сдружението „Брас перспективи“, представено от Атанас Карафезлиев, който пък е първи тромбонист на Симфоничния оркестър на БНР, така че в студиото ни бяха представени цели..

публикувано на 29.03.24 в 14:05
Финалът на международния конкурс беше вчера

Певци от Двореца на децата спечелиха големи награди в Малта

Голямата награда на Международния музикален конкурс "Златният глас" в Малта в две от категориите спечелиха младите изпълнители от Националния дворец на децата.  За БНР вокалният педагог Светлана Струнджева даде подробности за представянето на децата: "Нашите представители от Националния дворец на децата в лицето на вокална формация "Sweet teens" беше..

публикувано на 25.03.24 в 13:51