Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Неделно матине на Виенските филхармоници в Музикферайн

4
Виенски филхармоници в Музикферайн
Снимка: Юлия Атцмансторфер

На 25 февруари тази година под диригентството на Франц Велзер-Мьост Виенските филхармоници представиха в Музикферайн, Виена, втората концертна програма за предстоящото турне през март в САЩ: един концерт с музиката на Паул Хиндемит, Рихард Щраус, Арнолд Шьонберг и Морис Равел, блестящо реализиран и много горещо аплодиран. Музикалният предобед беше открит в 10 часа със звуково концертно въведение в залата Брамс на Музикферайн, Виена. Поздравления имаше от проф. Даниел Фрошауер, председател на Виенските филхармоници, а встъпителните думи бяха от диригента Франц Велзер-Мьост.

Музикално въведение, Брамсова зала, Музикферайн,
Квартет от соло-обой, цигулка, виола и соло-виолончело на Виенските Филхармоници, както и ученици от държавната гимназия с музикално образование Bиена III, Бьорхаавегасе 15, изпълниха теми от Пасакалия и фуга в до минор на Йохан Себастиян Бах, както и теми от Вариации за оркестър, оп. 31 на Арнолд Шьонберг. Сред имената на учителите, подготвили учениците за това музикално въведение към концерта на Виенските филхармоници, един съвместен проект, озаглавен "Парола: класика", откриваме с любопитство и името Александър Бояджиев, който в специално интервю за Българското национално радио разказва за този проект. 

Матинето с Виенските филхармоници започна с "Концертна музика за духов оркестър", оп. 41 от Паул Хиндемит, втората част на която е изградена от шест вариации върху мелодията на народната песен "Принц Ойген, благородният рицар". Безспорно тук става въпрос за една много рядка творба, която не може да бъде чута често в концертните зали, при това брилянтно изпълнена от духовите инструменталисти на Филхармониците.

Втората рядка творба, която оркестърът изпълни, беше Симфоничната фантазия из "Жена без сянка" на Рихард Щраус: една творба, която извлича материал от основните сцени на операта и е посветена на влиятелния меценат Манфред Маутнер Маркхоф, но която също доста рядко, за жалост, се среща в концертните афиши. При това Рихард Щраус "лежи" изключително добре на Филхармониците, които доказаха за пореден път тази силна връзка с творчеството на композитора по един забележителен начин. Вилхелм Фуртвенглер поръчва при Арнолд Шьонберг Вариациите за оркестър, оп. 31 и ги изпълнява премиерно през 1928 година с Берлинските Филхармоници. Тези вариации са доста известни и завладяват с емоционалната си сила и с богатството на багрите.

Финалът на концерта изпълни Голямата зала на Музикферайн с екстаз и енергия. Диригент и оркестър се впуснаха със страшна сила във "Валсът" на Морис Равел и то приповдигнато, с блясък и чар. Броени дни след неделното матине на 25 февруари, Виенските филхармоници представиха и третата програма от планираното турне в САЩ: Албан Берг, Пиеси за оркестър, оп. 3 и деветата симфония на Антон Брукнер.

Снимки: Юлия Атцмансторфер
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Kласика в жанра – Глен Хюз се завръща в София

А сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето, като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, който гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го..

публикувано на 20.05.24 в 14:37

От ноти към багри: Художествено пътешествие с маестро Мичо Димитров

За душевността на цигуларя, който импровизира с четката и палитрата – разговор в ефира на предаването "Нашият ден".  Цигуларят и педагог маестро Мичо Димитров откри самостоятелна изложба в столичната галерия "Икар". Експозицията съдържа 40 живописни платна и ще бъде подредена от 30 април до 30 май. В изложбата могат да се видят творби на автора..

обновено на 20.05.24 в 10:44

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50