Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рекламата като политически обстрел

Тодор Галев
Снимка: личен архив

Преди още официално да стартира предизборната кампания 2 в 1, ние, обикновените избиратели, сме свидетели на грозни скандали, обвинения, подливане на вода между отделните политически субекти. Тези от нас, които не изключват телевизорите си, защото не искат да бъдат част от тази грозна игра, със сигурност предвиждат още по-тежки сцени между политиците, за да бъде задържано вниманието ни, да бъде контролиран интересът ни, да се повиши адреналинът ни или просто за да бъдем  втвърдени електорално.

Обстрелът с политически послания се засилва предизборно, но всъщност не престава никога. Как политиците отправят своите платени политически послания в социалните мрежи, например? Как се създават "на тъмно" собствени мрежи за влияние, с които да бъдем манипулирани? Има ли етика микротаргетирането на гласоподавателите? За всичко това разговаряме в "Мрежата" с Тодор Галев от Центъра за изследване на демокрацията.

Политикът като продавач на... надежда

"Методите на продажба са изключително префинени и най-често стремежът е да се скрие, че това е политическа реклама, т.е. целта е "да ти пробутат идеята" по такъв начин, че ти да я възприемеш като нещо, което отговаря на твоята гледна точка. И заради това говорим за явна и за скрита политическа реклама както в социалните медии, така и в традиционните медии. 

В България има достатъчно знаци, че много голяма част от това съдържание, което би трябвало да бъде обозначено като платено съдържание в печатните медии, не носи такъв знак. В социалните медии е малко по-различна ситуацията. Ако вземем за пример Фейсбук, която е все още най-голямата социална медия в България, с най-много потребители, то ще видим, че там нещата се случват по два начина. Единият начин е вие да пуснете някакво съобщение, което е безплатно и стига до определен кръг лица. Това обикновено е пост, който носи някакво политическо послание. Такова съобщение носи и определен тип политическа реклама за определено становище на някой политик или на политическа сила. Ако това е безплатно, няма проблеми. То стига до определен брой хора, които виждат кой го е излъчил. 

Когато обаче алгоритъмът на ФБ засече нещо, което той смята за политическо послание или реклама, свързана със социални въпроси, защото такава е дефиницията на ФБ, то той казва, че трябва задължително да се идентифицира кой е рекламодателят, т.е. кой е този, който плаща някаква сума, за да стигне това съобщение до по-голям брой хора, защото платените съобщения стигат до много по-голям кръг хора. И тук опираме вече до етичната страна на това разпространение на политически съобщения."

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – Център за изследване на демокрацията
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Проф. Христо Хинков

Проф. Христо Хинков: Откровено за българското здравеопазване

Откровено за българското здравеопазване в Lege Artis говори бившият министър на здравеопазването проф. Христо Хинков . "Правих няколко пъти равносметки и отчети – официални и неофициални. Започнах мандата с една фраза, която не е моя – че здравеопазването няма цвят. В последствие разбрах, че здравеопазването има много цветове и те са..

публикувано на 15.05.24 в 14:10

Платформата БЕРОН, или как да направим надеждна езикова справка онлайн?

В рубриката "Времето на редактора" на предаването "Нашият ден" отбелязваме годишнината от основаването на Института за български език "Проф. Любомир Андрейчин" към БАН. Специален гост в предаването е гл. ас. Илиана Кунева от службата за езикови справки, която разказва как се променят с годините въпросите на хората, които звънят по телефона. Ето какво..

обновено на 15.05.24 в 13:36

Д-р Смилен Марков за "моралната палитра на човешкото" във време на война

Днес се отбелязва Международният ден на убежденията по съвест и на лицата, които съзнателно се отказват от военна служба поради собствени принципи и вярвания . За правото на отказ от воюване, дълга към родината и сложната палитра от измерения на човешкото – разговор с д-р Смилен Марков , преподавател по християнска философия във Великотърновския..

публикувано на 15.05.24 в 13:00

Проф. Кирил Топалов: Обществото ни все още е кипящ котел

"Празникът на Светите братя Кирил и Методий е празник на всеки грамотен българин, който знае да чете и пише" – така започва разговорът в "Семейно радио" с проф. Кирил Топалов. Срещаме се в светия за българите месец май, който е и съдбовно свързан с именника и рожденик проф. Топалов, както и с ключови моменти от биографията му като: дипломат от..

публикувано на 15.05.24 в 12:05

Асен Ненов, ИКИ: Да стимулираме живота, не само икономиката!

В последното издание на рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден" гост е Асен Ненов, съпредседател на "Институт Кръгова Икономика" (ИКИ). Той разглежда значението на потребителските битки в контекста на ценностите , които обществото ни приема. Ненов поставя под въпрос концепцията за потреблението като ценност, подчертавайки, че..

обновено на 15.05.24 в 11:27