"Брамс е залегнал в ДНК-то на Виенските симфоници!". С тези думи Барбара Рет откри концерта на 26-и февруари в рамките на цикъла "Матинета на Виенските симфоници", както и с уводни обяснения на програмата към публиката в голямата зала на Концертхаус във Виена. Рет е с докторска степен по германистика и романистика и започва журналистическата си кариера в Австрийското национално радио още в ученическите си години. Известна е и с работата си в Австрийската национална телевизия за различни културни предавания.
В програмната книжка оркестърът осведомява, че главният диригент на Виенските симфоници, Андре Ороско-Естрада е напуснал състава. Също така Виенските симфоници изказват благодарност на родения в Амстердам Яап фан Цведен, шеф-диригент на Ню-Йоркските филхармоници и почетен член на Дружеството на Концертхаус Виена за това, че е поел ръководството и на двата концерта от 24-и и 26-и февруари във Виена с планираната вече програма: Трета и Четвърта симфонии на Брамс. Тук трябва да добавим, че в концертната програма за актуалния сезон на Виенските симфоници са били планирани всичките четири симфонии по времето на Естрада, но първата и втората са били дирижирани от Пабло Херас-Касадо през януари. Да се намери нов шеф-диригент на Виенските симфоници се оказва една доста трудна за решение задача.
За разлика от Първата симфония с нейната Бетовенова драматургия, както и Втората симфония с богатството на нюанси и сенки, които надхвърлят пасторално-класицистичния основен тон, Третата и Четвъртата симфонии на Брамс предлагат нови възможности за развитие на симфоничния жанр след Бетовен. И докато Четвъртата симфония на Брамс завладява с характерите на серенада, пасторал, елегия и пасакалия, то Третата му симфония е единствената оркестрова творба на Брамс, която завършва нито триумфално, нито трагично. Третата част, Pocco Allegretto, образува като контраст към до-мажорната втора част една нежно-елегична до-минорна сянка. Клара Шуман нарича тази част "една перла, но сива, потънала в една меланхолична сълза". Тук Барбара Рет допълни, че за Клара Шуман всяка една част от Третата симфония на Брамс е била като едно бижу, а също че музиката на тази симфония е един постоянен кръговрат от светлина и драматичност. И в действителност Третата симфония на Брамс е най-загадъчната от всичките четири: от една страна силова, енергична или лирична, от друга страна необикновена, с отворен симфоничен край. Точно това я прави интересна за слушателя и го приканва всеки път наново да открива все нови и нови нюанси на тази музика. Виенските симфоници начело с Яап фан Цведен представиха на 26-и февруари в Концерхаус Виена един много изтънчен, поетичен, но и драматичен Брамс с целия висок професионализъм на един от водещите оркестри в Австрия. Едно незабравимо матине!
"Това, което съм научила от децата като урок е, че те не преживяват за миналото, не кроят някакви страхотни и специални планове за бъдещето – те се радват на настоящия момент и това е много ценно, особено в днешно време – казва дългогодишната ръководителка на "Радиодеца". – Ние все се опитваме да направим от децата си всестранно развити личности –..
В съботната вечер (1 юни от 20 часа) ще съпреживеем емоциите на екзалтираната публика в МЕТ преди 50 години. Тогава, на 6рил се състоял спектакъл на "Любовен еликсир" от Гаетано Доницети. Погледите на всички са вперени в Лучано Павароти. Медиите го преследваха навсякъде, а той често изпреварваше поредната порция въпроси: "Най-важното за мен ли? Ами,..
1 юни 3.00 часа – Джузепе Верди (1813-1901), "Реквием". Изпълняват Мая Першон (сопран), Туне Кумерволд (контраалт), Брор Магнус Тьоденес (тенор), Мика Карес (бас), Филхармоничния хор на Осло и Филхармонията на Осло. Диригент Хан-На Чанг. 4.29 часа – Морис Равел (1875-1937), Струнен квартет във Фа мажор. Изпълнява "Нов хелзинкски квартет". 2 юни..
Юджийн Чаплин е роден през 1953 г. в Швейцария. Той е петото от осемте деца на Чарли Чаплин и Уна О’Нийл и единственият, който не практикува актьорската професия. Навлиза в музикалния бизнес като тонинженер и участва в записите на Дейвид Боуи, "Ролинг Стоунс" и "Куин" в прочутото студио в Монтрьо. Антония Барулова разговаря с него, а п оводът е..
Проектът "За песен час" по едноименната песен на Борис Тричков популяризира училищни песни, създадени през първата половина на 20 век от български композитори като Панайот Пипков, Емануил Манолов, Йосиф Чешмеджиев, Димитър Христов, Любомир Пипков, Светослав Обретенов, Филип Кутев и други. Проф. Александър Куюмджиев, създател и диригент на камерен..
Експозицията е подредена в галерия "Интро" и се нарича "Фрагменти". Това по думите на Мария Ландова, която откри изложбата, са фрагментите от личния свят..
Представяме програмата "Отвъд границите: Журналистика от и за младежи", която предоставя уникални възможности за обмен между ученици от България и..
Шестият фестивал на българската книга в Брюксел, организиран от Българската културна асоциация в Брюксел, отново събира почитатели на българската..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg