В две от летните издания (13 и 20 юли) предаването за съвременна музика "Контемпо" предизвиква интереса на слушателите с произведения, създадени през ХХ и XXI век в изпълнение на Симфоничния оркестър на Сан Франциско. Програмата от 20 юли включва музика от почти забравената в продължение на цяло столетие Лили Буланже, от легендата Аарон Копланд, от нашите съвременници Стивън Стъки и Самюел Карл Адамс, както и от великите творци Бенджамин Бритън и Жан Сибелиус.
Лили Буланжее била на път да се превърне в един от водещите композиторки на миналия век, но си е отишла прекалено рано едва на 24-годишна възраст през 1918 г. Eфирното произведение "Пролетна утрин" ("Of a spring morning") е разписано за различни състави: цигулка и пиано, клавирно трио и оркестрова версия, която представят Симфониците от Сан Франциско. Трите аранжимента не са идентични, нито са три варианта на една и съща пиеса, всяка по-добра от предишната, а композиторката ги е виждала като паралелни, различни третирания на една концепция.
Сам Адамс и неговата творба – "Drift and Providence" е възхвалявана като "чудно примамлива" от "Сан Франциско Хроникъл" и "чудотворна, музика на композитор с уникален почерк и пламтящо въображение" от "Ню Йорк Таймс". Произведението е първата мащабна творба на композитора, поръчана от Оркестъра на Сан Франциско съвместно с New World Symphony. Вторият състав изпълнява световната премиера, състояла се през 2012 година в Маями под палката на Майкъл Тилсън Томас.
Кратка симфония № 2 e произведение на Аарон Копланд, което е написано в периода от 1931 до 1933 година и е посветено на приятеля на Копланд – мексиканския композитор и диригент Карлос Чавес. Партитурата съдържа сложни ритми и полихармонии, които възбуждат интереса на автора към сериализма, както и влияния от мексиканската музика и немското кино. Макар Копланд да казва за Кратката симфония че е "едно от най-хубавите неща, които някога съм писал", някои критици я намират за разпокъсана и какафонична. Други се съгласяват с оценката на Копланд, описвайки симфонията като шедьовър и една от най-значителните творби както в кариерата на Копланд, така и в съвременната музика въобще.
"Погребална музика за кралица Мери (по Хенри Пърсел)" на Стивън Стъки е творба, създадена по предложение на диригента Еса-Пека Салонен. Вдъхновена е от погребалната музика, която Пърсел пише за кралицата през далечната 1695 година. Стъки казва: "Когато започнах да пиша произведението, не желаех да достигна до чиста музикална реконструкция, напротив, исках да интерпретирам музиката на Пърсел, която дълбоко обичам, през обектива на 300-та години, които ни делят".
"Илюминации" за глас и струнен оркестър е произведение на Бенджамин Бритън. Вдъхновен от дългогодишния си партньор Питър Пиърс и от едноименната творба на Артур Рембо, Бритън създава седем песни от поеми – шест в проза и една в куплетна форма. Изненадващ факт е, че Пиърс не е пял на премиерата. Вместо него първа изпълнителка на "Илюминациите" е сопранът Софи Уис. С развитието на кариерата и близостта с Бритън, това произведение става запазена марка на Питър Пиърс до края на сценичния му живот. Едва след това е позволено на други певци, особено сопрани, да пеят песните. Настоящото изпълнение е на Джулия Бълок.
Всичко това, заедно с великолепно изпълнение на Третата симфония на Жан Сибелиус (СО на Сан Франциско, дирижиран от Майкъл Тилсън Томас) можете да чуете на сайта на БНР в рамките на 30 дни според правилата на Европейския съюз за радио и телевизия. Втората част – от 21 юли до 19 август включително.
"Това, което съм научила от децата като урок е, че те не преживяват за миналото, не кроят някакви страхотни и специални планове за бъдещето – те се радват на настоящия момент и това е много ценно, особено в днешно време – казва дългогодишната ръководителка на "Радиодеца". – Ние все се опитваме да направим от децата си всестранно развити личности –..
В съботната вечер (1 юни от 20 часа) ще съпреживеем емоциите на екзалтираната публика в МЕТ преди 50 години. Тогава, на 6рил се състоял спектакъл на "Любовен еликсир" от Гаетано Доницети. Погледите на всички са вперени в Лучано Павароти. Медиите го преследваха навсякъде, а той често изпреварваше поредната порция въпроси: "Най-важното за мен ли? Ами,..
1 юни 3.00 часа – Джузепе Верди (1813-1901), "Реквием". Изпълняват Мая Першон (сопран), Туне Кумерволд (контраалт), Брор Магнус Тьоденес (тенор), Мика Карес (бас), Филхармоничния хор на Осло и Филхармонията на Осло. Диригент Хан-На Чанг. 4.29 часа – Морис Равел (1875-1937), Струнен квартет във Фа мажор. Изпълнява "Нов хелзинкски квартет". 2 юни..
Юджийн Чаплин е роден през 1953 г. в Швейцария. Той е петото от осемте деца на Чарли Чаплин и Уна О’Нийл и единственият, който не практикува актьорската професия. Навлиза в музикалния бизнес като тонинженер и участва в записите на Дейвид Боуи, "Ролинг Стоунс" и "Куин" в прочутото студио в Монтрьо. Антония Барулова разговаря с него, а п оводът е..
Проектът "За песен час" по едноименната песен на Борис Тричков популяризира училищни песни, създадени през първата половина на 20 век от български композитори като Панайот Пипков, Емануил Манолов, Йосиф Чешмеджиев, Димитър Христов, Любомир Пипков, Светослав Обретенов, Филип Кутев и други. Проф. Александър Куюмджиев, създател и диригент на камерен..
Шестият фестивал на българската книга в Брюксел, организиран от Българската културна асоциация в Брюксел, отново събира почитатели на българската..
Представяме програмата "Отвъд границите: Журналистика от и за младежи", която предоставя уникални възможности за обмен между ученици от България и..
Фондация "Прочети София" стартира своите първи литературни разходки в града, които се развиват в две издания, всяко от които с шестмесечна програма. Всяка..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg