Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Митологични образи – Медея отмъстителката

Заглавната страница на първото издание на „Mедея“ от Керубини, 1797 г.
Снимка: Wikipedia

В митологията взаимоотношенията между богове и герои са сложни и преплетени, тъй като капризите на самите богове са непредсказуеми. Така образите не са еднозначни, но все пак са и образи символи: на вярност, храброст, любов, справедливост и пр.

Медея е символ на силна страст, родена от любов, но главно – на ревност и отмъстителност. Тя е жрица на злокобната богиня – Хеката, тази, която праща нещастия и зли сънища на земята. Дъщеря е на царя на Колхида, Яетс, племенница – на Цирцея, внучка – на Хелиос.

„Медея“, Anselm Feuerbach, 1879 г.
Най-известното произведение, което третира този образ, е трагедията на Еврипид. Тя интерпретира тази част от мита за Медея, която е свързана с открадването на Златното руно, страстната любов на Медея и Язон, изневярата и последвалата женитба на Язон с дъщерята на коринтския цар Креон и отмъщението на Медея – тя убива Креон, дъщеря му и двамата си сина в пристъп на ярост, когато вижда в очите на децата погледа на бащата, Язон.

Операта на Луиджи Керубини, фрагменти от която може да слушате на 24 февруари от 16.30 часа, се базира на творбите на Еврипид и Корней. И в двете драматургични творби отсъства образът на годеницата (Дирсе, Глауче), в операта тя е въведена, за да придаде повече патетика и драма.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50