Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Медии – дарители – корпорации

Споменаването на марка е наказуемо само ако е свързано с призив за потребление

| обновено на 22.11.19 в 11:34
4
Снимка: www.bia-bg.com

"Да извадим успеха от анонимност" – това е името на дискусия, организирана от Германо-българската индустриално-търговска камара, Асоциацията на индустриалния капитал и Българската стопанска камара. Дискусионният форум третира липсата на съвременен разказ за успехите на българските технологии, наука и бизнес и се проведе на 18 ноември 2019 г.  Той е част от кампанията "Да успеем в България!", чиято цел е популяризирането на успехите на българските предприятия и предприемачи. Днес, 21 ноември, президентът награждава корпоративни дарители. 

Васил Велев – председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България, обясни в "Нашият ден"

Какво би искал бизнесът от медиите

"След социологическото проучване на "Тренд" разбрахме, че 74% от запитаните смятат, че в електронните медии преобладават негативните новини, 63% искат да научават за успехите на българските предприемачи, 5:3 смятат, че българската икономика се развива в негативна посока, което очевидно не е така, гледайки статистиката и наоколо. Имаме траен и стабилен ръст на икономиката. 

Има една дезинформация на обществото по няколко линии

"През ден имаме откриване на нови мощности, заводи, цехове, но имената им не научаваме от медиите. И това не се санкционира от СЕМ, а има по-скоро укриване на информация. Волно или неволно действа автоцензура и това масово не се знае. Тази автоцензура пречи хората да бъдат информирани. По няколко линии е укрит успехът. Не се назовават имената на компаниите при репортажи, категоричен беше Васил Велев от АИКБ.

Розита Еленова, член на СЕМ:

Дали става дума за автоцензура или за някакви регулаторни изисквания

"В своята работа винаги се опитвам да спомагам за колаборацията между медия и бизнес, фирма, бранд.

Кога можем и кога законът забранява споменаването на фирми или марки

"Когато нещо е в полза на обществото, тогава това име трябва да бъде споменавано. Разбира се, в частта реклама законът защитава потребителя. Преди 7 години СЕМ конкретно формулира в методически указания, които дават малко повече яснота. 

Споменаването на марка е наказуемо само ако е свързано с призив за потребление

"Само ако има призив за купуване и призив, в който да се хвалят качествата на това място. Защо медиите не промениха своето поведение, аз нямам отговор. Може би медиите са в дълг за това, че не съобщават добрите практики. СЕМ в своята практика няма наложена глоба на която и да е медия за съобщаване на име, фирма, марка, ако това е свързано с положителна практика", подчерта Еленова.

"Освободете се от личната си автоцензура, нека да има повече положителни новини. Нека бизнесът, когато прави добро за обществото, обществото също да го подкрепя", апелира Еленова.

Емил Кошлуков, генерален директор на БНТ:

Къде и как се определя границата между скритото търговско съобщение и правото на пълна информация 

"Законът може и да не пречи съвсем, но тълкуването му е двусмислено и телевизиите гледат да са от сигурната страна на разделителната линия. Съобщаването за целта на продукцията, очевидно, не е реклама. Но по сегашната практика законът дава възможност за "висяща брадва". И ние искаме промени в закона." 

Васил Велев отправи предложение към Емил Кошлуков: "Следващият път, когато премиерът открива нов завод, нека назоват името на завода, ако ви глобят, АИКБ поема глобата."

На това Кошлуков отговори: "Ние в БНТ много искаме да отразяваме конкретно ролеви модели и постижения. Хубаво е това да бъде променено в закона. Има мегдан за ремонт на закона, за да е недвусмислена трактовката на този проблем

За да спрем да премълчаваме корпоративното дарителство, трябва поправка в Закона за радиото и телевизията

"Такъв текст би развързал ръцете на журналистите. Нека улесним работата на журналистите, а не да ги призоваваме към доблест. Задачата на БНТ е една-единствена – да насърчава запазването на българската идентичност, българската култура и на българската икономика", категоричен беше Кошлуков.

Красимира Величкова от Българския дарителски форум:

Добрите практики на дарителите – независимо дали са на компании, фондации или хора – не бива да остават анонимни, нито безименни

"Предложението на Българския дарителски форум е да има промяна в закона, така че медиите да се чувстват по-спокойни. Законодателното предложение е изготвено и представено в комисията по култура и медии към НС. Не само регулацията и законодателството пречат. Явно е въпрос на знание и на това да не се продължава по инерция. Много е важно аудиторията да бъде качествено информирана."

Обществените медии следва да имат още по-голяма отговорност към обществото, подчерта Величкова и допълни, че напоследък вече имената на победителите се отразяват.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Ива Иванова

Другият живот на плодовете

Натуралните плодови ликьори се приготвят в България предимно за домашна употреба, а това често е предпоставка рецептите да се загубят, знанието и уменията да не могат да преминат нататък. Това е поправимо, казва Ива Иванова от София, впуснала се преди няколко години в приключението да произвежда натурални плодови ликьори, в които плодовете и..

публикувано на 19.05.24 в 10:35

Радвайте се!

Протойерей Александър Шмеман пише: "Ето какъв е смисълът на неделята на жените-мироносици. Тя напомня, че тогава в безнадеждната тъмнина са светили единствено любовта и верността. Призовава ни да пазим любовта и верността, за да не умрат, да не изчезнат от този свят. Осъжда нашето малодушие, страх и вечното ни робско самооправдание. Тайнствените..

публикувано на 19.05.24 в 09:10
Георги Лозанов

Доц. Георги Лозанов: Контекстът е много по-важен от текста, който произвеждат политиците

Предизборните дебати, политиците като "кукувици от часовник" и журналистите като PR-и на политиците – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Георги Лозанов , преподавател във ФЖМК, бивш председател на СЕМ. Какво "грози" журналистите по време на предизборна кампания? "Съзнателно или неволна да станат съучастници в манипулации и..

публикувано на 19.05.24 в 08:45

Христо Даново залага на туризма

Карловското село Христо Даново се намира в подножието на Централен Балкан, на 120 километра от столицата и на 20-ина от общинския си център. Около него има полета с лавандулови насаждения и маслодайна роза. В населеното място живеят над 1700 човека, а в центъра му се намира паметникът на възрожденския учител, книжовник и родоначалник на книгоиздаването..

публикувано на 18.05.24 в 09:26
Серго Маркарян

Серго Маркарян: Протестиращите в Грузия казват – ако не сме свободни, по-добре да не сме живи

Въпреки продължаващите седмици масови протести парламентът в Грузия окончателно прие оспорвания закон за "чуждите агенти". Какво следва за Грузия, защо много анализатори предричат бъдеще за Грузия като това на Беларус и възможно ли е то? За влиянието на Русия в политиката на Грузия и не само там, има ли вина Западът за тежкото положение в Украйна..

публикувано на 17.05.24 в 16:45