Един композитор и автор на акустични инсталации, един медицински лаборант с живот, прескачащ между две държави, и куп епизодични гласове от автобуса Берлин-Прага-София създават двете контрастни и паралелно развиващи се истории на това аудио повествование за връщане-отиване-пътуване- преминаване през граници. Годината на действие е 1997.
Автобусите играят важна драматургична роля, и като буквални, и като метафорични места на действието в епизод 5 на документалния сериал Берлин. През онази 1997 те са знак за пресичане през света, което се консумира на малки стъпки, с много перипетии, бавно, вторачено в изнизващия се зад стъклата на прозорците пейзаж, много търпеливо.
Идеята за посоките, границите, чуждите и родните езици в една пъстра и далеч не гладко функционираща действителност са провокирали авторите на фичъра да се опитат да обхванат нейния аудио образ и с повествователни, и с акустични, и с отстранено-наблюдателни сцени. Хочу домой осмисля и централната идея на сериала, заложена в заглавието, като добавя и финално философско отдалечаване.
Колкото повече се отдалечаваме от важната дата 9 ноември 1989 и консумираме всичките онези разнообразни варианти на бъдеще, които в онази прословута нощ са имали само един конкретен образ на отворен път към света през съборената ограда, толкова по-ясно е усещането ни за смисъла на предоставените възможности. И някъде на края на опашката на всичките тези безброй много възможности се е отворил и шансът две начинаещи фичър мейкърки в паузите на натоварената си работа като фестивално жури да регистрират с включените си микрофони автентичния звук на наскоро отворения свят.
22 години по-късно последният епизод на сериала Берлин ще бъде повторен в събота, от 19.30.
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..
На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..
През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..
Предизборните дебати, политиците като "кукувици от часовник" и журналистите като PR-и на политиците – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев"..
Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита..
Натуралните плодови ликьори се приготвят в България предимно за домашна употреба, а това често е предпоставка рецептите да се загубят, знанието и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg