Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Скверните дела в името на любовта според Бергман

БНР Новини
Снимка: Даниела Манолова

Според един от изследователите на живота и творчеството на Ингмар Бергман, когато той достига своето осмо десетилетие, започва да се връща и обръща обратно към детството си и спомените си за живота на родителите си, които често са правили погрешни според собствените им религиозни схващания стъпки. Мотивацията на техните постъпки и процесът на осъзнаване и преживяване на вината и греха след извършването им очевидно са залегнали в детското светоусещане като спомени за истории, случили се пред очите му, но в същото време са провокирали сериозна мисловно-анализаторско-креативно задълбочаване в същината и мрака на човешкия характер. Направените по онова време филми Фани и Александър (1983), Най-добри намерения (1992), Родени в неделя (1994) и Лични разговори са уникални в това отношение. Надмогване на греха чрез упование на вярата и с помощта на съветник е целта на своеобразната практика на личните разговори, които в преводите на други езици са наречени и частни беседи или частни изповеди.

Лични разговори (Private Confessions, на шведски Enskilda samtal) е роман в пет разговора, състояли се от юли 1925 до октомври 1934 г. и епилог от май 1937 година. Публикуван е през 1996 г. Още същата година е направен на филм, режисиран от Лив Улман, с премиера на 25 декември 1996 г. в Швеция. През 1997 г. филмът има прожекция на фестивала в Кан в категорията Un Certain Regard (Един особен поглед).

В продължение на 2 недели, от 16.00 ще чуете радиопродукцията върху Лични разговори в 2 части. Преводът е на Светла Стоилова, драматизация: Яна Добрева. Участват: Александра Василева, Велислав Павлов, Стоян Алексиев, Мимоза Базова, Юлиана Сайска и Леонид Йовчев. Режисьорът Григор Антонов успя да превърне тази впечатляваща кинематографична проза във великолепно аудио – многопластово, актьорски мощно, ритмично зашеметяващо и комуникативно отваряне на вратата към посланията на автора.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02

Джони пред Микрофоните

Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..

публикувано на 25.04.24 в 16:26

И тъжно, и самотно

На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..

публикувано на 19.04.24 в 12:05

Нови поети в поредицата "Спасени думи"

През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..

публикувано на 05.04.24 в 08:05