Путин и Ердоган го наричат "Турски поток", Борисов и Вучич го повишиха до "Балкански поток".
А пък аз съм измислил най-точното наименование - Руско-турски поток.
Като Руско-турска война, само че това е Руско-турска газова тръба и то с Пътна карта.
Макар че тая Пътна карта лесно се не намира. Защото много трудно се открива из чекмеджетата на Теменужка Петкова. Както ужким са казали китайските мъдреци - много е трудно да търсиш черна котка в черна стая, особено ако котката я няма. Друга популярна мъдрост гласи, че най-добре се търсят ключовете под фенера, а не там където си ги изпуснал.
Пътната карта в края на краищата се намери из тъмните кьошета на интернета и сега я четем с висок научен интерес - излиза, че този трансевропейски руско-турски бизнес има общо с България само териториално - руско-турската тръба заобикаля Украйна и прониква през България, за да бръкне в червата на Европа, образно казано.
Да се върнем на Руско-турските взаимодействия.
Двете империи през вековете са водили много войни и много бизнес. Понякога преходът от бизнес към война и обратно става много бързо. Ние си знаем “нашата” Руско-турска освободителна война от 1877-78. Но преди това има още цели 10 Руско-турски войни, че даже и след това има още една - по време на Първата световна война има Кавказки фронт, където двете империи отново си мерят военната атрибутика.
И после пак захващат бизнеса, но винаги си имат едно наум! И тук-там на световната политическа карта понякога се гледат накриво през военната оптика, и си настъпват кубинките - например в Сирия или Армения.
То и в по-дребния бизнес понякога отделни личности да започнат нещо заедно, а после се карат, бият се, убиват се, крадат си бизнеса един на друг и стават смъртни врагове.
Знаем за такива печални истории - почвате с някого бизнес ортаклък, сключвате джентълменско споразумение, подписвате меморандум и всичко е наред, докато не изгърбите партньора с някакъв чаталгаджийски номер. Или пък пращате шпиц-прокурори или пъргав октет джуджета на бизнес партньора, а после се налага да поемете на плещите си управлението и собствеността върху доскоро общия бизнес.
Неприятно е, но се случва, включително между големи държави. Жив сакатлък!
Бойко Борисов твърдеше, че руско-турската тръба ни пази от война, защото където имало тръби и дюнери, там нямало война. В Сирия има и тръби, и дюнери, но там пък няма Бойко Борисов, който да им обясни тази проста геополитическа закономерност.
Но все пак Руско-турски поток е част от бизнеса между двете империи, да се надяваме, че няма да се скарат за българската част от тръбата като някакви агресивни нотариуси в спор за чужди имоти.
***
Сглобката от своя страна е нещо като руско-турските взаимодействия: ту са в малка преговорна война, ту в джентълменско споразумение; ту се позиционират антагонистично като два конкурентни картела, ту развиват общия бизнес със стабилността и ориентацията на страната.
И сега ние стоим притихнали и чакаме да видим дали ще надделеят общите интереси в бизнеса с прането и стабилността, или все пак враждебните настроения между джентълмените ще доведат до разглобяване и предсрочни парламентарни избори с огромен риск за ориентацията на страната!
А впрочем имам една научна теза за ориентацията на страната - ориентацията на страната ни много малко зависи от изразителите на тази ориентация.
Колкото едните са евроатлантици, толкова другите са кремълска агентура.
На Корнелия Нинова ориентацията не ѝ попречи да продава оръжия за Украйна, както и на Бойко Борисов другата ориентация не му попречи да построи българската част на Руско-турски поток.
Затова си мисля, че в нашата национална политика ориентацията е нещо ориентировъчно.
И също тъй си мисля, че бизнесът на Сглобката в крайна сметка ще сплоти враждуващите джентълмени и други преговарящи дами - Ротацията ще премине със скърцане, но успешно.
Това не значи, че всичко е театър - враждата е автентична, ала и общият бизнес е автентичен. Не е толкова лесно да отмъкнеш бизнеса на другарчето и да го въртиш сам - колкото и да те дразни това непоносимо другарче.
Руско-турският поток
даде ни добър урок:
имаме си карта пътна -
имаме и сделка мътна!
Десетки разнообразни културни и научни институции се включват в Европейската нощ на музеите (галерии на открито и закрито, национални и градски музеи, научни и културни институти, архиви, къщи-музеи на големи български писатели и поети, съвременни пространства за изкуство и култура). Над 60 обекта се включват в инициативата "Нощ на..
Чаена лъжичка черен прах зарадва в края на миналата година учените. Причината е, че тя може да разкрие повече подробности за произхода на Земята. Но може да бъде и първата крачка към използването на метеоритите за добив на ценни метали и вещества. Бизнесът оказа се поне в САЩ, вече има идеи и събира капитали. Преди осем месеца на..
Днес е денят на Габрово, а утре - традиционният карнавал . Веселият празник е символ на града на хумора. За мащабното събитие габровци се готвят цяла година, а карнавалният екип държи под око политиците , чийто кукли задължително дефилират пред погледите на зрителите. Сюжетите тази година са събрани под мотото "Правете карнавал, а не..
Три български общини - Дългопол, Провадия, Долни чифлик, ще бъдат рекламирани на полския пазар по проект за подпомагане на черноморските общини. Проектът се нарича "Открий миналото, преживей настоящето". През лятото на миналата година у нас са почивали полски туристи от всички възрастови групи , като най-много са били семействата с деца. От..
ХІV Софийски фестивал на науката е към своя край, но в последния му ден можете да се удивите на каква възхитителна планета живеем с презентацията на гл. ас. д-р Калоян Цветков от СУ "Св. Климент Охридски" . Калоян се включва във фестивала за първи път, инак е изпечен географ, пътешественик и преподавател. В "Изотопия" той разкри в аванс..
; Кения (5199 м), по премиерен „Български път“ по южната стена на Батиан, от 7-а категория (UIAA), 18 – 20 декември 1991 г., заедно с Иван Масларов; Уаскаран (6768 м), Кордилера Бланка, Анди, през 1996 г., заедно с Кирил Тафраджийски и Господин Господинов; Транго Тауър (6257 м), или Безименната кула в Каракорум по Словенския маршрут през 1998 г.,..
45 години хиляди музеи по света вземат участие в инициативата „нощ или ден на музеите“. Винаги е през май и „хранителите на световната култура„ отварят безплатно врати за милиони посетители, които обичат да скитат из галериите им или за пръв път прекрачват прага им. В края на изминалата седмица бе „Денят на музеите в Израел“ (тази година е..
" При 50-60 км/ч автомобилът на НСО става уязвим. Може да има 20-30 километра бонификация от гледна точка на сигурността на охраняемото лице ". Това..
"Не може да допускаш спортистите на Израел до Олимпиадата, а да не допускаш тези на Русия. Такова лицемерие!" Това заяви пред БНР легендарният треньор..
" Глобите за драстичните, умишлените нарушения на пътя трябва да бъдат по-високи. Те коригират поведението ". Това каза пред БНР Алекси Кесяков -..