"Как стигаме до Бога и кога започва вярата ни? Тези въпроси терзаят мнозина християни. Има ли определен момент, в който ставаме вярващи или това се случва неусетно? Опитът показва, че в живота на всеки човек е различно. Общото е, че вярата променя човека. За някои това става рязко, при други - постепенно.
Евангелският разказ в Лука 5:1-11 ни разкрива началото на пътя във вярата за св. ап. Петър. И той, както и другият първовърховен апостол, св. Павел, поема подир Иисус Христос след драматична промяна в гледната си точка към света.
В евангелския откъс, известен още като разказ за богатия улов, се срещаме със Симон, който още не е станал апостол Петър, а е рибар от Витсаида, крайбрежно селище източно от Капернаум. В неговия живот всичко е подредено и следва точни правила: той е рибар, защото и неговият баща е бил такъв, и дядо му, и предците му. Като наследник на рибари той владее изкусно този занаят. Но Петър е и човек с горещо сърце и чувствителна душа. След няколко срещи с Иисус Христос, Който провядвал в юдейските синагоги, той е запленен от личността на Учителя. И ето, в описания в евангелския разказ ден Иисус Христос идва на брега на Генисаретското езеро и избира именно лодката на Симон, за да проповядва от нея пред събралото се множество народ.
В началото разказът сякаш се развива на две нива. На преден план е Учителят, Който говори. Народът се тълпи, за да чуе думите Му и Той е принуден да влезе в една от рибарските лодки, та да Го чуват по-добре, тъй като звукът се разпространява по-добре по водата, отколкото по въздуха. На втори план обаче ние виждаме личната драма на рибарите – Петър и неговите приятели, които цяла нощ безуспешно хвърляли мрежите си във водите на езерото и нищо не уловили. А без улов няма прехрана. Уморени и отчаяни, те "плавеха мрежите" (ст. 2), приключвайки с опитите си за риболов през този ден. Въпреки умората, Петър не отказва на Учителя да Го качи на лодката си, за да може да говори на народа. Но и Иисус Христос не е безразличен към проблемите на рибаря: "А когато престана да говори, рече Симону: отплувай към дълбокото и хвърлете мрежите си за ловитба" (ст. 4). Той разбира, какво означава за Петър и спътниците му да се върнат при семействата си без улов.
Симон е изненадан от предложението на Учителя, но като опитен рибар разбира безсмислието на това усилие: "Наставниче, цяла нощ се мъчихме и нищо не уловихме". Петър познава езерото, движението на рибните пасажи, кога има смисъл и кога не си струва да се правят опити да се лови риба. Той уважава Учителя, чувства мъдрост и сила в думите Му, каквито не е усещал досега. Но какво разбира Той от риболов? В подредения свят на Симон синовете на дърводелците са дърводелци и не разбират от риболов, редът се поддържа от спазването на правилата и предписанията.
Христос знае това, знае терзанията на Симон, но го предизвиква. И рибарят се съгласява: "По Твоята дума ще хвърля мрежата" (ст. 5). Той е сигурен, че няма да уловят риба, но иска да докаже това и на Учителя, за да види и Той, че Петър си разбира от занаята.
За всеобща изненада обаче, празните дотогава мрежи се препълват и раздират от големия улов, който напълва и двата кораба дотам, че да има опасност да потънат (ст. 6-7). Извършеното от Христос чудо разбива подредения свят на Симон. Той открива, че Наставникът е Господ. Иисус Христос е Този, Който запълва недоимъка и липсата във всяко нещо, премахва страданието, възстановява пълнотата и дарява с блага.
В тези няколко минути светът за Симон се променя. Той е потресен от случилото се. Евангелистът казва: "ужас обвзе него и всички, които бяха с него, от тая ловитба на риби, хванати от тях" (ст. 9). Думата "ужас" в българския превод дава негативен оттенък на чувствата, обхванали рибарите. Това, което Петър, а и останалите рибари изживяват в този момент, е силна изненада и удивление, граничещо с благоговеен страх пред необикновеното събитие, пред чудото. Те най-добре са можели да оценят изключителността на станалото. Петър е бил сигурен в знанията и опита си на рибар. Станалото го убеждава в божествеността на Учителя. Разбира, че Той не е обикновен човек и наставник, щом може да промени обичайния ход на нещата и правилата, по които той живее.
В един момент светът на Симон се променя, сменя се гледната му точка. Сега той поглежда на света и на себе си като на съотнесени към Христос. Затова и "падна пред коленете Иисусови и рече: иди си от мене, Господи, понеже аз съм грешен човек". В момента, когато разбира кой е Христос, Симон вижда колко жалък е той в своята „професионална” самоувереност, колко уязвима е убедеността му за реда на нещата в живота, за правилата и законите в природата. Симон вижда себе си спрямо Христос: грешен човек, изпълнен със страхове, страсти, комплекси, предразсъдъци. Той не е достоен да бъде заедно с Него. Светът на Петър се променя, той е открил една друга реалност, в която правилата и нормите не важат – нито природните, нито юдейските: "аз съм грешен човек". В тези думи се излива покаянието на рибаря за недоверието и неверието му, за гордостта и самоувереността му… Петър е уплашен от мястото си в този нов разкрил се пред свят - светът с Христос. Неговият свят току-що се е срутил (метафорично) и може би неслучайно действието се развива на поклащаща се (буквално) в езерото лодка.
С колко благост се обръща към него Христос в този момент: "Не бой се; отсега ще ловиш човеци". Учителят го приема: не се страхувай, пред тебе се разкрива ново служение в настъпващото царство Божие.
Сега Симон с лекота изоставя целия си предишен живот – лодката, езерото, риболова и се доверява на Учителя си, тръгвайки след Него. Оттук нататък той ще Му е верен, защото вече вярва в Него. Оттук започва пътят на вярата за Симон Петър, който ще е изпълнен с възходи ("Господи, при кого да отидем? Ти имаш думи за вечен живот; и ние повярвахме и познахме, че Ти си Христос, Синът на Бога Живий"), Йоан 6:68-69) и спадове ("Но той се отрече от Него, като каза: жено, не Го познавам", Лука 22:57), за да стигне до самоотвержена любов ("Да, Господи! Ти знаеш, че Те обичам", Йоан. 21:15) и да умре за Спасителя. Пътят предстои."
Полина Спирова
В рубриката "Съвременна Библия" – крадец рецидивист влезе в затвора за пореден път. Този път откраднал портмоне. Извършил кражбата в едни от столичните храмове. Интересна картина – рецидивист влиза в църква. Тази злободневна новина от седмичния медиен поток ме накара да се замисля. Какво означава думата "рецидивист" и как тя се вписва в библейската идея за човешката ни природа?
Слушайте ни всяка неделя сутрин след новините в 8:00 ч. и в ранното утро на понеделник от 01:00 ч. през нощта.
Обичам да се разхождам и да гледам. Да забелязвам. Да откривам и да се опитвам да разбера за мен интересни неща, а за други напълно скучни. Сами трябва да търсим за да се открием и да се преоткрием. Същото важи и за това, което виждаме...Срещам различни хора. Забелязал съм, че са три типа. Първите /не в този ред, разбира се/остаряват видимо, но..
Тринайсета неделя след Неделя подир Въздвижение , която отбелязваме днес, Господ Иисус Христос ни напомня, че ние като християни трябва да се стремим не само да изпълняваме закона на Бога просто ей така, без да вникваме в него. Той ни казва чрез съвета, който дава на един богат младеж, че не е достатъчно да изпълняваме на думи закона..
Черният петък е едно от най-очакваните събития в годината за любителите на пазаруването. Това е денят, в който много магазини предлагат огромни отстъпки и специални оферти. Черният петък по принцип започва рано сутрин в последния петък на месец ноември. В България, обаче, все по-честа практика става Черният петък да се провежда много..
В света на домашните любимци има някои, които обожават прожекторите, камерите и вниманието. А има и такива като Пуци – млад, див, игрив, и… определено не е фен на фотоапарати. Пуци е морско свинче, представител на породата американски късокосмести и със сигурност знае как да превърне живота на стопаните си в приключение. Антонина Лозанова ,..
Минали са тридесет години, откакто четири момчета, следвайки странни тебеширени знаци, намират в гората части от тялото на убито момиче. Дебелия Гав, Железния Мики, Еди Мюнстър и Хопо сами са измислили тези знаци, с които да се забавляват и да си разменят тайни съобщения през иначе безкрайно скучното лято на 1986 г., но ето че още някой се е..
На 1 декември предстои туристическата надпревара " Вещица Рън ", организирана BG Events & Guiding. Надпреварата ще е в района на Белоградчик. На него предстоят много изненади и участничките ще бъдат доста атрактивно облечени - като вещици. В тези премени ще преминат част от трасето. "Предвидени са три контролни точки по трасето, на които..
В Профилираната природо-математическата гимназия "Екзарх Антим I" във Видин ученици ще изучават като свободноизбираем предмет религия и основи на източното православие. Решението е по инициатива на училищното настоятелство, каза директорът Ивайло Милушев. "Лятото, на 19 юли, беше проведена една среща между членове на настоятелството, учители..