Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

На около 40% е изпълнена пътната отсечка от Видин до Макреш

Снимка: Радио ВИДИН

Един от най-важните инфраструктурни проекти за Видинско през последните години - изграждането на пътната отсечка от Видин до Макреш, част от изграждащия се скоростен път до Ботевград, е изпълнена на близо 40%. Това стана ясно след запитване на Радио ВИДИН към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) относно напредъка на строителни дейности на трасето. Съгласно срока по договора, изпълнението на пътната отсечка трябва да приключи до април 2025 г. Поради някои установени проблеми в процеса на строителството, сред които свлачища и препроектиране на околовръстния път на Видин, се очаква срокът да бъде удължен, допълват от пътната агенция. Ето и въпросите, които отправихме и отговорите от АПИ

На какъв етап е строителството на въпросната отсечка?

Строително-монтажните работи на обекта се изпълняват в съответствие с утвърдения график. Към настоящия момент са изпълнени на 38% от предвидените строителни дейности. 

Информация относно съоръженията, които са планувани да бъдат изградени на този път, какви ще са габаритите на пътя?

На път I-1 предстои реконструкция на десните пътни връзки на двата съществуващи пътни възли, които са при пресичането с път II-12 Видин - Брегово /при км 6/ и при пресичането с път II-14 Видин - Кула /при км 8/. 
Ще бъдат изградени и 3 нови пътни възли. Това са п. в. „Видин“ при км 9 на път I-1 Видин - Монтана; п. в. „Дунавци“ при пресичането с път III-1413 Дунавци - Синаговци /при км 20/ и п. в. „Кула“ при пресичането с път III-141 Кула - Срацимирово /при км 30/.
Предстои да бъдат изградени и редица други съоръжения, като виадукти над река Видбол при 20-и км и при 23-и км и мостове над река Делийска при 11-и км и над река Войнишка при 16-и км. В участъка са проектирани 3 укрепителни стени, 9 подлеза, 8 надлеза, както и площадка за отдих от двете страни на пътя при 16-и км.
Проектът предвижда габарита на пътя от 4-и км до 9-и км да е Г/20, а след 9-и км да e Г/28.

Какви са предизвикателствата, свързани с изграждането на трасето? 
Съществуват редица предизвикателства при изпълнението на строително-монтажните дейности на посочения участък, като едно от основните е, че разширението на пътя в участъка се извършва без отклоняване на трафика, тъй като околовръстният път на град Видин е единствената пътна артерия в посока Дунав мост 2. 
Трасето на участъка се пресича от много инженерни мрежи, като част от тях не са отразени в кадастралната карта, появяват се и нови такива в процеса на работа и това създава затруднения при спазване на графика на планираните дейности.
Хълмистият характер на района между гр. Дунавци и с. Срацимир наложи изграждане на насипи с височина над 15 м и изкопи с дълбочина над 20 м.

В района на село Жеглица, където ще преминава пътят, имаме информация, че има свлачище. То проблем ли е за продължаването на изпълнението на проекта в този район? 

В участъка при 22-ри км е регистрирано активно свлачище с дължина 150 м. Извършени са нужните сондажни работи, както и геоложко проучване, на базата на които е направен проект за укрепване. 

Има ли други участъци, които може да затруднят изпълнението на проекта?

В процеса на изпълнение на обекта, по искане на община Видин, се наложи препроектиране на околовръстния път на гр. Видин. Препроектирането предвижда възможност за изграждане на локални платна, пътен надлез при пресичането на път I-1 и общински път VID1120 при 7-и км, буферни паркинги за престой, както и изграждане на осветление на пътните възли и на директното трасе. Предстои представяне на новото проектно решение и съответно последващи допълнителни видове строително - монтажни работи. 
При изпълнение на строително - монтажните работи възниква необходимостта от предприемане на неотложни действия по укрепване на новопоявили се свлачища в участъка между 17-и км и 18-и км. В тази връзка се очаква „Геозащита Плевен“ ЕООД, гр. Плевен да извърши подробен оглед и да предостави становище с експертна оценка за геодинамичното състояние на засегнатите участъци и препоръки за последващи действия, както и да отрази съответната информация в Регистъра на свлачищните райони.
По време на изпълнение на обекта се активира и старо свлачище в района на 19-и км, за което предстоят допълнителни проектно-проучвателни работи и укрепване на откосите в засегнатия участък. 

Кога се очаква да бъде завършен този етап?

Съгласно срока по договора, изпълнението на обекта трябва да приключи до април 2025 г., но поради установените горецитирани проблеми в процеса на изпълнение, се очаква срокът да бъде удължен.

Видинчани коментират, че очакват скоростният път да облекчи тежкия трафик към Дунав мост 2 и да допринесе за съживяване на икономическата ситуация не само във Видин, а и в целия Северозапад. Допълват, че е важно да бъде изграден в кратки срокове, за да ни изкара от изолацията, в която се намира нашият регион. Изразяват съмнение обаче, че това ще се случи скоро.

"Проточва се, в България всичко се проточва. Уж беше за добро, но по-лошо стана с този мост, който направиха, имам предвид, че много коли, много движение, задръстване, тирове. Предполагам, че ще поеме доста коли по магистралата, като се отвори... Сигурно до 2030 година може и да стане, не съм оптимист, аз съм реалист по принцип. Работят хората, но сигурно си има задръжки други. Понеже аз работя по оня край, минавам всеки ден от там по този участък, да, работи се, но изглежда, че не върви така бързо, както ние искаме... Как да не е важно? Там работи мой внук, кара валяк от Слана бара. Бавно става... Може ли да не е важен този път, то няма откъде да се ходи в София вече. Всичките ги чакаме прекалено много време... При всички случаи пътят ще помогне за развитието на региона... Разбира се, много е важен този път, защото се ускорява трафикът. Важно е не само за нас, а и за съседна Румъния, международен път..."




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

С декларация и отворено писмо Общинският съвет призова държавата да не дискриминира Видин

16 предложения обсъди и прие на днешното си заседание Общинският съвет във Видин. Най-дълги дискусии предизвикаха инфраструктурните проблеми на региона - строителството на новия път Видин-Ботевград и ремонтът пред Здравната каса в града.  " Прекалено дълго време продължава хаосът около Здравната каса . Вече стана известен като "Дупката на..

публикувано на 26.02.25 в 16:53

Комисия обсъди опазването на военни паметници в област Видин

Войнишкият паметник в центъра на село Долни Лом да бъде предложен приоритетно за извършване на ремонти работи със средства, отпуснати допълнително с постановление на Министерския съвет. Това реши Областната комисия за военните паметници в област Видин на заседание, председателствано от областния управител Ани Арутюнян. Членовете на комисията се..

публикувано на 26.02.25 в 15:55

Бързай бавно в Деня на бавните обороти

Днес е Международният ден на бавните обороти или така нареченият "Ден на спокойствието", който  вече 12 години се отбелязва по цял свят на 26 февруари. Идеята за този ден принадлежи на италианците, които го честват за първи път през 2007 година. Неговата цел е поне за един ден в годината да поспрем малко, да се замислим и да обърнем внимание на..

публикувано на 26.02.25 в 15:05
Представителна изложба с творби от първия Национален конкурс за живописна творба

Радио ВИДИН отбелязва 16 години с изложба на млади художници

На 1 март Радио ВИДИН навършва 16 години . По този повод, във Видин ще бъде представена изложба с творби на ученици от художествени гимназии в страната, участвали в Националния конкурс "По стъпките на Сирак Скитник" , организиран съвместно от БНР, Националната художествена гимназия "Димитър Добрович" в Сливен и Община Сливен. Експозицията..

публикувано на 26.02.25 в 13:00

Агенцията по заетостта представи програми за безработни и млади хора във Видин

Агенцията по заетостта продължава с приема на заявки по инициативата "Възможности за повишаване на професионалната компетентност на заети и незаети лица на територията на община Видин". Днес бяха представени програмите по 3 проекта в тази сфера. Инициативата „Започвам работа - Компонент 3 „Заетост“ е насочена към неактивни и безработни лица,..

публикувано на 25.02.25 в 16:56

Предвижда се бивше училище да стане място за спорт на видинчани

Община Видин е предвидила в новия общински бюджет средства за възстановяване и реконструкция на училищния двор и спортните салони на бившето училище "Христо Ботев" във видинския квартал "Строител". Идеята е да се разкрият още места, където видинчани ще могат да спортуват, каза заместник-кметът по финансово-стопанска дейност, бюджет и икономическо..

публикувано на 25.02.25 в 15:00
Огнян Исаев

Огнян Исаев: Зрелостниците в област Враца намаляват заради бедността

Защо част от учениците, завършили основно образование, не успяват след осми клас? Например, в област Враца през 2023 година има 918 дванадесетокласници, а когато този випуск е завършвал седми клас през 2018 година учениците са били 1943-ма. Този и други въпроси, свързани с явно и скрито отпадане от училище, поставя и търси отговори проучване на..

публикувано на 25.02.25 в 14:00