Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кои са предизвикателствата пред транспортния сектор

Снимка: Радио ВИДИН

Пакет "Мобилност" за сухопътния транспорт включва три ключови елемента: по-добро прилагане на правилата за каботаж, командироването на служители и времето за почивка на шофьорите. Каботажът е превозът на стоки в рамките на една страна, когато се прави от чуждестранен камион, след като той е осъществил международен курс от друга страна. Едно от условията, срещу което възразиха българските фирми, беше водачите да се прибират на всеки 4 седмици в страната по регистрация. Проблемът продължава да стои пред българските превозвачи, стана ясно на среща във Видин на бранша, на която присъства Николай Рашков- превозвач, експерт в Брюксел в транспортна комисия. Той беше и един от кандидатите на ГЕРБ за евродепутат.

"Случи се, факт е, търпим негативите на този пакет и там една част от колегите много настоятелно казаха: "Ние докога ще стоим настрани от решаване на нашите проблеми" и тогава се завъртя колелото да тръгнем да се занимаваме, да предлагаме въобще човек, който да влиза в европарламента", обясни кандидатурата Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи и каза, че предстоят промени, които ще засегнат сериозно бранша както превозвачите, така и шофьорите.

Николай Рашков е професионален шофьор от 2009 година. От 2019 година представлява интересите на Съюза на международните превозвачи в Брюксел. Обясни, че в Регистъра за прозрачност на Европейската комисия, всяка една българска неправителствена организация или бизнес може да се регистрира и по този начин да представлява интересите и да ги защитава пред хората, които определят тяхната съдба в парламента. 

"Тези хора, във всички институции имат кардинално непознаване на транспортно- логистичния бизнес като такъв. Което само по себе си не е техен проблем, ами всъщност е проблем на всички нас като европейски потребители, тъй като автомобилният транспорт на стоки пряко свързва всички икономически единици, които обграждат нас като потребители... Нашият бранш като такъв, автомобилен транспорт на стоки, има срок на годност и този срок на годност изтича точно след 6 години и половина. Това в момента е разписано и е прието и ако ние не направим нищо в защита на нашия интерес, нас просто няма да ни има на картата", обясни Николай Рашков.

Частта на "зелената сделка", която обхваща автомобилния транспорт, посочва точните квоти- до 2030 година да бъдат намалени вредните емисии, генерирани от този бизнес с до 45%, до 2035 година са до 60% и до 2040 година трябва да станат до 90%.

"Има един ключов текст, който фигурира във въпросните разпоредби и той казва, че автомобилният транспорт на стоки на средни и дълги разстояния трябва да бъде прекратен в Европа."

Доставката трябва да бъде чрез алтернативни методи- дронове и влакове, допълни превозвачът. Транспортният бранш в България защитава своя интерес не само на национално, но и на европейско ниво, каза на срещата във Видин Росица Кирова- народен представител от ГЕРБ от област Видин. 

"Не веднъж сме коментирали както особеностите на тол системата, така и начина, по който са таксувани българските превозвачи и проблемите, които са възниквали... На Видин, на региона и на Северозападна България му трябват пътища, трябва му свързаност... Ние нямаме една магистрала, на която да имаш вход от единия граничен пункт и да приключи на другия граничен пункт. Така че да осигурява пълно обслужване както на тези, които преминават по нея, така да може да им вземе размера от таксите, които ги взимат съседните държави. Т.е. ние не печелим от това, което изграждаме като инфраструктура. Защо? Защото тя е изграждана на парче... Това също трябва да е кауза на транспортния сектор", каза народният представител.

30 юни е Ден на работниците от транспорта. Отбелязва се от 1965 година с решение на Министерски съвет от 23 март 1965 година през последната неделя на юни.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли път за младежите от приемни семейства след училище

Последният звънец в училище е началото на пътя към сбъдването на мечтите за Деница, Огнян и Марио . Отраснали са в приемни семейства и имат тяхната подкрепа, за да направят своя избор. Деница завършва Гимназията с преподаване на чужди езици "Йордан Радичков" във Видин. Заедно с Огнян тя е сред младежите, включени в президентската инициатива..

публикувано на 20.03.25 в 12:21

Успя ли бойкотът на хранителните вериги?

Държавата ще се намеси в пазарната икономика и ще определя минималните и максимални надценки между фермери, изкупвачи и търговски вериги, като тепърва ще се фиксират надценки от 10 до 20% за 22 хранителни продукта. Това стана ясно от заявка за Законопроект на аграрното ведомство. Наред с това правителството ще се опита да въведе задължителни..

публикувано на 19.03.25 в 10:45

"Синя България": Само обединена десница може да оттласне българската политика от дъното

Преформатирането на състава на Народното събрание разтърси за пореден път политическия живот у нас. Доверието в изборния процес и в политическата класа в България удари дъното. Това коментира във Видин д-р Петър Москов , лидер на партия "КОД" и представител на коалиция "Синя България":  "Ако до този момент в българското общество имаше абсолютната..

публикувано на 18.03.25 в 13:57

Андрей Вълчев: Решенията на КС и ЦИК по никакъв начин не повишиха доверието в изборния процес

Близо пет месеца след парламентарните избори, Народното събрание увеличи броя на партиите в състава си . "Величие" влиза в 51-ия парламент с 10 депутати, реши Централната избирателна комисия (ЦИК) след постановление на Конституционния съд, което променя резултатите от изборите за Народно събрание проведени на 27 октомври 2024 г. Парламента напускат..

публикувано на 18.03.25 в 12:28

Промяната на потребителското поведение- гаранция за повече и по-достъпни блага

Потребителите трябва да бъдат уверени и подкрепени в своята централна роля за нужните още днес промени, които да гарантират наличието на достатъчно и достъпни за всички ресурси в утрешния ден. Необходима е фундаментална трансформация в начина, по който произвеждаме, разпространяваме и консумираме храна. Това заяви Габриела Руменова от платформата..

публикувано на 17.03.25 в 13:54
Ивайло Иванов, кмет на с. Долна Вереница

Кметът на Долна Вереница: Болно ми е, че се изгуби връзката със селото

Долна Вереница е малко, живописно село, едно от близките до Монтана, само на около 7 км. Това, че е близо до града, е и причината много млади семейства да си закупуват къщи и да избират спокойствието на селския живот, пред шума на града, дори към момента, броят на местните е по-малък, за сметка на придошлите в последните години. Животът в Долна..

публикувано на 14.03.25 в 12:04
Павел Петков

Павел Петков: Нужни са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките

Необходими са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките при преброяването на резултатите. Това коментира Павел Петков, бивш председател на Районната избирателна комисия във Видин по   повод делото в Конституционния съд за законността на изборите за 51-во Народно събрание. Павел Петков обясни и възможните причини за..

публикувано на 13.03.25 в 15:10