Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Губим милиард годишно заради опашките на Дунав мост 2

Снимка: Радио ВИДИН

Българската икономика губи над 1 млрд. лева годишно заради опашките от камиони по границите, защото не сме в сухопътния Шенген. Изводите са на Съюза на международните превозвачи. Изследването на сдружението е базирано предимно на данните от граничен пункт Видин-Калафат, където минава по-голямата част от товарния трафик. 

"На Видин-Калафат трафикът е най-голям, следван от Русе-Гюргево и на трето място остава Кулата. Загубите включват пропуснатите ползи и приходи за икономиката, както и директните разходи, които са заплатени към водачите, които остават на границите и изчакват. Данните са категорично ясни - над 1 млрд. лева директни загуби за българската икономика и допълните разходи за българските транспортни предприятия. В крайна сметка това се отразява на нас като потребители. Това е причината стоките за бита, които пазаруваме всички ние, да сa с процент повишение спрямо всички тези, които бихме могли да купим в западна Европа. Общият загубен приход за бюджета на нашата държава е малко над 300 млн. лева. Той се формира под формата на директна калкулация за ДДС и с пропуснат корпоративен данък. Това са данни за трите основни пункта на вътрешните ни граници. Не сме включили другите пунктове, така че най-вероятно тази сметка ще бъде доста по-голяма", обясни Николай Рашков, българският представител в Работната група на Европейската комисия по темите на транспорта и ръководител на екипа, автор на проучването. 


Общо 135 млн. евро губят транспортните фирми заради разходите за труд, които плащат за часовете, в които техните камиони не се движат, а се редят на опашки на граничните пунктове. Най-дълго се изчаква на Дунав мост 2 Видин-Калафат - средно по 16 часа, показва анализът на транспортния бранш. Това е и най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница - оттук от страната излизат по над 28 000 камиона месечно. Освен това превозвачите търпят загуби и заради лошата пътна инфраструктура в България, обясни още Николай Рашков:

"Пробегът на един камион в България е драстично намален заради липсата на качествена транспортна инфраструктура, задръствания и изчакване по границите. Средният пробег на български транспортен автомобил на територията на България е в рамките на 500 км в работния ден. Пробегът на камион в западна Европа в рамките на един работен ден е в порядъка между 750 и 800 км."

Този проблем не търпи отлагане, категоричен е Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. Те смятат, че новите данни и анализи биха били от полза за нови преговори за включването ни в сухопътния Шенген:

"Това е повече от катализатор, който би могъл да подпомогне отваряне на тези преговорни процеси отново, защото е нелепо да коментираме загуби от над милиард лева само заради липсата на сухопътен Шенген."

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, допълни, че транспортният бранш очаква от всички институции активни действия, както и да припознаят тази тема „без деление на партиен принцип“. Той обясни, че българските транспортни сдружения си сътрудничат за решаване на проблема и с колегите си от съседна Румъния, които също са потърпевши от двойния стандарт в шенгенското пространство. От браншовата организация заявиха още, че ще предоставят данните от изследването на всички отговорни институции. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Видински ученици се включиха в Световната седмица на предприемачеството

Във Видин ученици представиха свои идеи за бизнес, които са готови да намерят приложение. Така те се включиха в събитията от Световната седмица на предприемачеството , които у нас се провеждат по инициатива на неправителствената организация Джуниър Ачийвмънт за 17-а поредна година. Акцентът в Световната седмица на предприемачеството..

публикувано на 19.11.24 в 16:10

Ученици от гимназията във Владимирово организираха базар с кауза

Благотворителен базар, в помощ на младеж от Брусарци , организираха в Професионална гимназия по транспорт в село Владимирово. За набирането на средства за момчето научават от фейсбук страницата на кампанията, каза за Радио Видин заместник-директорът   Галина Миланова : "Спонтанно решихме да се включим в тази кауза за момчето, което е на..

публикувано на 19.11.24 в 13:33
Снимка: Център за спешна медицинска помощ по въздуха

Хеликоптерна база за медицински нужди ще строят в Габровница

Вертолетна база ще бъде изградена край село Габровница, област Монтана. Министерството на здравеопазването е отправило инвестиционно предложение към Регионалната инспекция по околната среда и водите в Монтана, в него се предвижда изграждане на хангар и вертолетно летище за нуждите на спешна медицинска помощ по въздух, информира Алексиния..

публикувано на 19.11.24 в 12:57

Как ще бъдат използвани парите, дарени от българи в Чикаго

Българи от Северозападна България в Чикаго , САЩ, събраха сумата от 3000 долара н а ежегодна среща, която има за цел да подпомогне отделни културни инициативи. Средствата бяха  предоставени на три читалища във Видин, Враца и Монтана. Идеята за благотворителните инициативи на българската общност в Чикаго се заражда след пандемията, каза за..

публикувано на 19.11.24 в 12:18
Училища за пример 2021

"Заедно в час" търсят новите 40 училища за пример

До 5 декември училищата в Северозападна България имат възможност да кандидатстват и да се включат в обучителната програма „Училища за пример“ на фондация „Заедно в час“.  Това е двугодишна инициатива за професионално развитие на училищни екипи. Програмата е структурирана като цялостно обучително преживяване. Тя включва два големи допълващи се..

публикувано на 19.11.24 в 12:00

Бариатричната хирургия - най-ефективният метод при болестно затлъстяване

Бариатричната хирургия е най-силният и най-сигурен метод за лечение на болестното затлъстяване. Това каза сертифицираният бариатричен хирург д-р Спас Иванов , който работи в столична болница, но периодично провежда консултации във Видин. По думите му 1,5 милиарда души в световен мащаб са с наднормено тегло, като повече от 200 милиона са със..

публикувано на 18.11.24 в 16:35
Проф. Любомир Спасов и Памела от Кула след трансплантацията преди 20 години.

20 години от първата чернодробна трансплантация в България

На 18 ноември се навършват 20 години от първата чернодробна трансплантация в България. Извършва я екипът на проф. Любомир Спасов от Университетска болница "Лозенец" в София. Спасен е животът на 7-месечната Памела от град Кула, Видинско. Операцията продължава близо 15 часа, като на Памела е присаден половината черен дроб на баща ѝ.  20 години..

публикувано на 18.11.24 в 16:01