Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Губим милиард годишно заради опашките на Дунав мост 2

Снимка: Радио ВИДИН

Българската икономика губи над 1 млрд. лева годишно заради опашките от камиони по границите, защото не сме в сухопътния Шенген. Изводите са на Съюза на международните превозвачи. Изследването на сдружението е базирано предимно на данните от граничен пункт Видин-Калафат, където минава по-голямата част от товарния трафик. 

"На Видин-Калафат трафикът е най-голям, следван от Русе-Гюргево и на трето място остава Кулата. Загубите включват пропуснатите ползи и приходи за икономиката, както и директните разходи, които са заплатени към водачите, които остават на границите и изчакват. Данните са категорично ясни - над 1 млрд. лева директни загуби за българската икономика и допълните разходи за българските транспортни предприятия. В крайна сметка това се отразява на нас като потребители. Това е причината стоките за бита, които пазаруваме всички ние, да сa с процент повишение спрямо всички тези, които бихме могли да купим в западна Европа. Общият загубен приход за бюджета на нашата държава е малко над 300 млн. лева. Той се формира под формата на директна калкулация за ДДС и с пропуснат корпоративен данък. Това са данни за трите основни пункта на вътрешните ни граници. Не сме включили другите пунктове, така че най-вероятно тази сметка ще бъде доста по-голяма", обясни Николай Рашков, българският представител в Работната група на Европейската комисия по темите на транспорта и ръководител на екипа, автор на проучването. 


Общо 135 млн. евро губят транспортните фирми заради разходите за труд, които плащат за часовете, в които техните камиони не се движат, а се редят на опашки на граничните пунктове. Най-дълго се изчаква на Дунав мост 2 Видин-Калафат - средно по 16 часа, показва анализът на транспортния бранш. Това е и най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница - оттук от страната излизат по над 28 000 камиона месечно. Освен това превозвачите търпят загуби и заради лошата пътна инфраструктура в България, обясни още Николай Рашков:

"Пробегът на един камион в България е драстично намален заради липсата на качествена транспортна инфраструктура, задръствания и изчакване по границите. Средният пробег на български транспортен автомобил на територията на България е в рамките на 500 км в работния ден. Пробегът на камион в западна Европа в рамките на един работен ден е в порядъка между 750 и 800 км."

Този проблем не търпи отлагане, категоричен е Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. Те смятат, че новите данни и анализи биха били от полза за нови преговори за включването ни в сухопътния Шенген:

"Това е повече от катализатор, който би могъл да подпомогне отваряне на тези преговорни процеси отново, защото е нелепо да коментираме загуби от над милиард лева само заради липсата на сухопътен Шенген."

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, допълни, че транспортният бранш очаква от всички институции активни действия, както и да припознаят тази тема „без деление на партиен принцип“. Той обясни, че българските транспортни сдружения си сътрудничат за решаване на проблема и с колегите си от съседна Румъния, които също са потърпевши от двойния стандарт в шенгенското пространство. От браншовата организация заявиха още, че ще предоставят данните от изследването на всички отговорни институции. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Дигитализираха чипровски хора

Дарение за град Чипровци със записи на автентични чипровски хора в изпълнение на духови оркестри направи днес на 27 декември, роденият в Чипровци инж. Иван Дачин. От дълги години той живее в Мюнхен където има собствен бизнес, но родното му място и любовта към него го карат да издири от стари записи и да съхрани 10 емблематични чипровски хора, сред..

публикувано на 27.12.24 в 16:30

Ученици от Вършец рисуваха в подкрепа на съученик

Наградиха участниците в конкурс за детска рисунка на тема "Коледа за Марти" във Вършец. Инициативата е в помощ на дванадесетокласника от Средно училище "Иван Вазов" в града  Мартин Цветанов, който се бори с тежко онкологично заболяване.  Недялко Томов , който е член на Гражданското сдружение "Аз съм от Вършец " и един от организаторите на конкурса,..

публикувано на 27.12.24 в 16:21

Силата на добрината: Защо да помагаме на бездомни животни

В днешното издание на рубриката "97 лапи и 1 опашка" ще си говорим за добрини. Наистина е вдъхновяващо да се чуят истории като тази за Никол и кучето ѝ Дара, особено в края на годината, когато много от нас обръщат поглед към добрините и жестовете, които могат да направят света по-добър. Но нека не забравяме, че подобни дела не трябва да бъдат..

публикувано на 27.12.24 в 15:55

"Едно" на 27 декември 2024 година

В "Едно" , предаването, което се излъчва със съдействието на фондация "Подкрепа за реализация" - Видин в последния петък от декември припомняме за по-важното от календара на фондацията през отминаващата година, както и за събитията от този месец.   От ноември фондация "Подкрепа за реализация" е на нов адрес във Видин, а сред запомнящите се..

публикувано на 27.12.24 в 15:51

Да поговорим за "Биполярната мечта"

Чували ли сте за биполярното афективно разстройство? Правилно се досещате, че това е психично заболяване или по-точно разстройство на настроението. Вероятно познавате поне един човек със симптоми от този спектър – по-силно или по-слабо изразени. Вероятно вие понякога проявявате симптоми без да можете да си обясните какво се случва с вас и защо...

публикувано на 27.12.24 в 13:07

На Коледа във Видинския край

Коледа се е празнува в България от приемането на Християнството до 1944 година. Дори по време на османската власт българите са отбелязвали празника, макар и тайно- ходили са на църква и са подготвяли празнична трапеза. През 1878 за пръв път са били украсени и коледни елхи. Смята се, че тази традиция е донесена от руските войници, участвали в..

публикувано на 26.12.24 в 15:50

Мъж от Софрониево се нуждае от финансова помощ за лечение

Млад мъж от Софрониево се нуждае от финансова помощ след трудов инцидент.  Миглен е пострадал в склад за вторични суровини. След престой от няколко месеца в Пирогов е изписан и е на легло, като от кръста надолу не може да се движи. Грижи за него и за дъщеричката на Миглен, която е изоставена от майката след злополуката полагат родителите му, които са..

публикувано на 26.12.24 в 14:05