Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Интересно ли трябва да е училището

Снимка: Радио ВИДИН

Всеки ученик има индивидуални предпочитания към изучаваните предмети, едни са му по-лесни за усвояване, други са по-трудни. Днешните деца искат да им е интересно в училище. Но част от уроците съдържат много информация, понякога учебното съдържание има твърде академичен характер, в немалка част от учебниците се срещат термини, които са им непознати. 

"Всичко учим, няма нещо, което не ни е интересно... Това зависи от учителите... Трябва да ни е интересно... По принцип учим всичко, защото трябва да знаем, но по-забавно е да учим това, което ни е интересно... Учителите трябва да го направят интересно... Зависи от учителите главно, начина им на подход... На мен ми е за двигателите интересно, българският - не. От госпожата зависи да ми бъде интересно...", смятат ученици. 

Един от най-важните аспекти за едно ефективно преподаване е да мотивираме учениците за учебна дейност. Тази мотивация се поражда, когато учениците осъзнават смисъла на собственото си учене и необходимостта от това учене, каза Елка Владимирова, старши учител по биология и химия в ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин. 

"Важно е не само знанието само по себе си, но и знанията за собствения процес на познание и когато едно дете познава този процес на познание, тогава то е по-сигурно в себе си, тогава то е по-уверено в начина на справяне и емоционално по-стабилно и оттук е мотивирано. Как го постигаме това нещо? Старанието тук е всичко това да достигне до учениците. На първо място примерно, целеполагането от самия ученик. Какво имам предвид? Идеята е учениците не само да знаят целите на обучение по биология и химия, предметите, които аз преподавам, но и да ги приемат като свои лични цели. Затова защото когато един човек приема дадена цел за своя лична, той я преследва доста ефективно и я постига. А какво значи ефективно? Ефективно е да се постигат високи резултати за кратък период от време. Така че учениците на първо място знаят целите на обучение, не само образователните - какво трябва да знам и да мога, а и развиващите. Тъй като обучението развива интелектуалната сфера, емоционалната сфера, мотивационната, социални умения. Често пъти се шегуваме в час с тях и казваме: "Вие трябва да сте много доволни от мен, когато ви създавам трудности по време на самоподготовката вкъщи. Защото благодарение на тези трудности се развива мозъчето". Тук отново цитираме Дарвин, то е свързано и с моята предметна сфера, че "Органи, които много се упражняват, се развиват добре, а неупражняваните закърняват". Така че те наистина приемат факта, че е нужно да има посилни, разбира се, трудности вкъщи и по този начин постигат развитие", заяви Елка Владимирова.

При преподаването и усвояването на даден урок е важно участието на децата. Освен да осъзнават целите, учениците сами трябва да поставят проблемите за обучението в дадения час - сами да го формулират, да посочат начини или ресурси за неговото решаване.

Децата трябва да се учат на това, което ще им бъде от полза, когато пораснат, допълни биологът Елка Владимирова. Учителят не спира да се интересува от успехите и постиженията на своите възпитаници и след завършване на училище. 

Снимка: Румяна Цветева, личен архивДългогодишен преподавател по биология и здравно образование е Румяна Цветева - учител в Профилирана гимназия "Найден Геров" в град Лом. Ръководител е на училищния еко клуб, който организира и провежда различни събития, нейни ученици участват в конкурси и печелят награди. Помага на учениците да изберат професия с часове на терен. Идеята е да видят какво им предстои, ако изберат пътя на биологията, децата да видят какви са съвременните постижения на биологията. Последните години и тя наблюдава демотивация на учениците за учене. 

"Моят предмет, предметът, по който преподавам - "Биология и здравно образование", не е никак лесна наука и не всеки разбира материала, когато си го прочете самостоятелно. Винаги съм се стремяла да преподавам уроците си така, че на учениците да им бъде интересно и да бъде увлекателно. Винаги съм се опитвала да съм в крак със съвременните тенденции, посещавайки различни курсове или пък бучения, които да ми дадат нещо повече от това, което съм придобила като знания и умения по време на своето следване", каза Румяна Цветева. 

Създаването на творческа атмосфера, учениците да могат да мислят свободно, да не се притесняват от грешки са пътищата към привличането на интереса. Един от нейните методи на преподаване, който прилага в часовете си, е моделирането.

"Той повишава интереса на учениците към учебния процес, дава им свобода, кара ги да са активни участници в учебния процес. Т.е. самият процес става по-привлекателен, по-оживен, а това е фактор, който да доведе до формиране на знания, умения и компетентности. Освен това при прилагане на моделирането учителят е по-скоро подпомагащ самостоятелната дейност на ученика, т.е. ние можем да бъде консултанти, можем да бъдем съветници, можем да ги насърчаваме. Водещите, активните участници в учебно-познавателната работа да бъдат именно учениците", допълни Румяна Цветева. 

Цялата тема може да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Кметът на Ковачица: С малките неща започваме и вървим напред, за да има живец в селото

Екипът на Радио ВИДИН на ломското село Ковачица.  Град Лом е на 12 км от селото, а река Дунав е на 4 км. Въпреки това местните хора се гордеят с реката и винаги казват, че живеят на Дунава.  Откъде идва името на селото? Според една от местните легенди, след потушаването на Чипровското въстание, в района се заселили бежанци от..

публикувано на 21.02.25 в 12:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Изключителният пример на видинските архипастири задължава към добри дела

С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните -  насока...

публикувано на 20.02.25 в 10:00

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45

България остава сред държавите с високи нива на корупция, в Северозапада показалите за почтеност са различни

България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочат данните за 2024 г. , публикувани от Transparency International . С 43 точки индекс България е на 76-о място сред 180 страни и територии за възприятие на корупцията за 2024 г. Спрямо предишната класация това е влошаване с две позиции. От държавите в ЕС усещането за..

публикувано на 18.02.25 в 11:59

Мерки за ограничаване рисковете от наводнения обсъдиха във Видин

Във Видин се проведе работна среща за обсъждане на съвместни действия за противодействие на незаконната сеч, с приоритет в местата, създаващи опасност от свлачищни процеси и наводнения. Срещата, председателствана от областния управител Ани Арутюнян беше във връзка с проведено заседание на Министерския съвет, на което е обърнато внимание от..

публикувано на 17.02.25 в 13:49

Рупци: Китно, но обезлюдяващо село

Гостуваме на село Рупци, община Видин. Това е едно от най-близките села до областния град, само на около 5 км. Въпреки, че Рупци е много близо до Видин, местните жители са намалели значително през последните години. В селото постоянно живеят по-малко от 100 души, предимно възрастни хора. Илиян Ангелов е кмет на Рупци от 2015 година, като в..

публикувано на 14.02.25 в 11:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Социалните мрежи са ни изнежили

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като лъжлива. Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност.  Защо..

публикувано на 13.02.25 в 10:00