Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

10 години Дунав мост Видин - Калафат

Снимка: Светослав Цветанов

През този месец се навършват 10 години откакто е пуснат в експлоатация Дунав мост  Видин - Калафат "Нова Европа". Равносметката е изцяло положителна, заяви изпълнителният директор на смесеното българо-румънско дружество, Инженер Людмил Димитров :

"Дунав мост при Видин-Калафат се оказа предпочитано място за преминаване на река Дунав, знаете и тирове, и леки коли, тежкотоварни. Равносметката, за тези десет години са минали близо десет милиона превозни средства по съоръжението, инфраструктурата, като от тях близо 60% са тежкотоварните над 3.5 тона. Така че е положително, както казах оказа се предпочитано място за преминаване. Иначе постоянно расте трафикът през годините, близо 12-15% се увеличава трафикът всяка година, спрямо предишната. Примерно мога да кажа, че за миналата година, 2022 година, са минали близо 1 300 000 моторни превозни средства, от които 770 000 са тежкотоварните и отново имаме 12% увеличение спрямо предишния период. Средно дневно минават в двете посоки - изход България, вход България около 2 500 - 3 000 хиляди тежкотоварни превозни средства и около 1 000 - 1 200 леки коли."
Дунав мост-2 между Видин и Калафат
Приоритетите на българо-румънското  дружество, като оператор на моста, са поддържане на техническата изправност на съоръжението и прилежащата му инфраструктура, както и безопасно преминаване и обслужване на клиентите. Какво е техническото състояние, десет години след откриването на Дунав мост 2, съобщи Людмил Димитров:

"Както знаете, има учредено смесено българо-румънско дружество за управлението на съоръжението, на инфраструктурата. То е уникално по своята същност, защото е първо и единствено смесено дружество. Две са основните функции, които изпълнява дружеството, това е поддържането техническата изправност на приложението и прилежащата му инфраструктура, както и обслужване на клиентите, безопасно преминаване и заплащане на таксите. Мога да кажа, за тези десет години, че дружеството се справи и продължава да се справя успешно със задачите, както казах по първата, относно преминаването на моторни превозни средства, близо 10 млн. са преминали. А по втората, техническата задача - поддръжка на съоръжението и прилежащата инфраструктура, мога да кажа, че за тези десет години, инфраструктурата и съоръжението са в отлично състояние. Още от откриването поддръжката се прави по утвърдена методика, целогодишно, изпълнява се както трябва. Не са изпълнявани до сега сериозни ремонти, не е имало нужда, единствено се ремонтира настилката, която се руши от тежкотоварния трафик, който казах, че е много. Така, че няма някакви сериозни проблеми, в отлично техническо състояние е съоръжението."

С какви предизвикателства се сблъскват от управата на съоръжението, има ли решения и какви са те посочи Людмил Димитров:

"Ние големи проблеми като дружество, което стопанисва моста, нямаме. Но със сигурност голям проблем за общината, за гражданите, за държавата като цяло това са непрекъснатите опашки, които стават от тежкотоварни моторни превозни средства. Причините за това са две, бих могъл да кажа. Едното е, че граничният пункт, който е на румънска територия, не е проектиран за този голям трафик, както казах. Също не е проектиран и пунктът за изпълняване на многото проверки, които се случват на него. Втората причина, това е мигрантският натиск, който задължава граничната полиция, особено на Румъния да прави 100% граничен контрол, с което се увеличава и времето за преминаване на моторните превозни средства. И на практика, въпреки че е вътрешна граница, са задължителни митническите и граничният контрол и скоростта за преминаване на всяко моторно превозно средства зависи точно от този контрол, което е извън прерогативите на дружеството и не бихме могли да влияем на него. Иначе голям проблем е и така наречените "спящи", почиващи тирове, тежкотоварни, над 12 тона, които, когато им дойде времето за почивка, спират, заключват и започват да спят. В резултат на което други тирове ги изпреварват и се образуват така наречените тапи, които пречат и на лекотоварния трафик. Знаете, има много оплаквания и това е големият проблем в момента на съоръжението и на пункта. Решаването на този проблем е комплексен и трябва много институции да се ангажират. Лошото е че свързват тези опашки с работата на нашето дружество, но това не е така. Относно времето на преминаване на тежкотоварния трафик в няколко насоки може да се работи. Едното е разширяването на пункта, предприети са вече стъпки в тази посока, но това изцяло зависи от румънската държава , защото пункта се намира на тяхна територия. В момента пет трасета има за тежък трафик и едно за лек трафик на излизане от България. Ако се разшири пунктът с две-три трасета, разбира се, че ще е по-добре. Също, надяваме се, да влязат България и Румъния в Шенгенското пространство, което би облекчило граничния трафик, даже би отсъствал, би останал само митническият. А иначе относно почиващите тирове, които са на съоръжението, би било добре примерно както на Русе да се изгради един буферен паркинг от Община, Държава,  където да изчакват там камионите, а не на самата инфраструктура и да възпрепятстват и лекия трафик. 

От пускането в експлоатация на Дунав мост Видин - Калафат, таксите не са променяни. За леките автомобили таксата за преминаване в една посока е 6 евро или 12 лева, за автобуси - 25 евро или 49 лева и за товарни автомобили над 12,5 т. - 37 евро или 72 лв. На излизане от страната таксите могат да се заплатят в евро или левове, а на влизане от Румъния в България - в леи или евро. При желание на шофьорите таксата може да се плати на каса в брой или на пос терминал.

Съоръжението е построено с държавни и европейски средства. Изплатена ли е инвестицията за тези 10 години, научаваме от Людмил Димитров:

"Знаете, изцяло съоръжението е построено със заеми от различни институции, като близо 80% от тях са от българската държава, съответно и тя за този момент взима по-голям дивидент. Все още се изплащат тези заеми и задължения, но скоростта, с която се изплащат е по-голяма от предвидената, именно защото и трафикът е по-голям от предвидения. Тези 10 млн. изминали превозни средства го доказват, както и на това се дължат опашките, защото камионите, които отиват към пункта са много по-голям брой от това, което може да премине на самия пункт. Дружеството успешно се развива, както казах и показа през годините, че българи и румънци могат да работят заедно, без проблеми, в синхрон за полза на съоръжението."


Актуалната обстановка за трафика може да се следи във всеки един момент чрез мобилното приложение на Дунав мост Видин - Калафат.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Видинско читалище участва в проучване за нагласите на младите европейци

Видинското читалище "Светъл ден - 2009" заедно с организации от още три държави - Румъния, Словакия и Унгария, участва в проучване доколко Европейската стратегия за младежта се свързва с младите хора в Европа. В допитването са включени 1403-ма младежи на възраст между 18 и 24 години. Проучването, което е част от инициативата eSAT, е публикувано в..

публикувано на 01.11.24 в 15:44

Величественият Айвари

Днес в рубриката "97 лапи и 1 опашка" ви срещаме със Симона Славейкова и нейното куче Айвари . Той е порода ши цу и е на 5 години.  Ши цу е тибетска порода и е известна още като "императорското куче", защото много често са били подарявани на владетелите в Китай.  Айвари е изключително наблюдателен и едно от любимите му занимания е да седи..

публикувано на 01.11.24 в 15:05

На визитация в "Общинска болница" с д-р Йордан Иванов

Точно преди пандемията от covid-19 една общинска болница някъде на брега на Дунав и на ръба на българския Северозапад се бори за оцеляване в мъртвата хватка на абсурдни разпоредби и непонятни стандарти. В Северозапада по принцип оцеляването е обичайното състояние на хора и институции, поради което местните са го превърнали почти в изкуство...

публикувано на 01.11.24 в 14:00

Красота под смола: Как природата се превръща в изкуство

Днес в рубриката "Професия хоби" ще ви запознаем с един необикновен начин да запазим красотата на природата завинаги - капсулирането на естествени елементи в нежни бижута от епоксидна смола .  Мадлен Рачева от Видин се занимава с това изкуство, което е повече от хоби - то е магичен процес на съхраняване на най-красивите моменти..

публикувано на 01.11.24 в 13:00

Инициативата "Млад благотворител" подкрепя каузи на ученици

За осма по ред година инициативата "Млад благотворител" подкрепя доброволчески каузи на ученици. Конкурсът се организира от фондация "Благотворител" . Той е за благотворителни инициативи на ученици от 8-и до 12-и клас, като те сами избират идеята, обясни председателят на фондацията Станислава Рашева . Седем от предложенията ще бъдат подкрепени..

публикувано на 01.11.24 в 12:55
Уникален стенопис в катедрален храм

Къде са съвременните будители?

В Деня на народните будители 1 ноември търсим отговор на въпроса кои са съвременните будители и продължава ли нашето възраждане. Да, като пример за съвременни будители може да приведем учителите. Те са хората, които поемат огромната отговорност да ни дадат най-важното за началото на нашия живот. Задачата им обаче не е лесна, защото търсенията..

публикувано на 01.11.24 в 12:14

Автор от Монтана представя книга за 50 значими български личности

В Деня на народните будители в Монтана представят новата книгата на писателя Димитър Петров- "Герои на три епохи- кратки очерци на 50 значими личности от българското минало" . Тя е трета поред за младия автор и в нея са включени биографии на 50 исторически личности от три епохи- Средновековие, Възраждане и Ново време, каза за Радио ВИДИН  Димитър..

публикувано на 01.11.24 в 12:00