Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Готови са 4% от новия път Видин-Ботевград

Снимка: МРРБ

В навечерието на Великден министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков откри за движение 7,5-километрова отсечка от новостроящия се скоростен път Мездра-Ботевград при село Новачене. Стойността на новоизградената отсечка е 168 млн. лева. 

Пуснатият в експлоатация нов участък от скоростния път Видин-Ботевград обхваща пътния възел „Новачене”, при пресичането с общински път с. Новачене - с. Боженица, което е решено на две нива, с пътен възел тип „диамант”. След възела пътят продължава като обход, с изградени множество големи съоръжения - мостове на реките Рударка, Бебреш и Калница, няколко надлеза над изградения главен път, обслужващи пресичания с общински пътища.

Изградена е и площадка за отдих на км 191, при Скравена. Извършени са реконструкции на засегнати инженерни мрежи - водопроводи, напоителни системи, електро и газопроводи.

Екип от експерти на Европейския център за транспортни политики извърши инспекция по пътна безопасност на готовия участък. Какво констатираха пътните експерти?

"Доста дълго време са чакани тези седем километра и половина, защото точно тези 7,5 километра заобикалят селата Скравена и Новачене, а си спомняте колко много пътнотранспортни произшествия станаха именно между тези две села. Откриването на тази отсечка няма как да не бъде приветствано. В тази връзка, след като уведомихме АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура" - бел.ред.) и помолихме за тяхното съдействие, направихме проверка за това какво е реалното състояние на този път. Това, което мога да кажа, като заключение, е, че са положили много усилия, много от елементите са много добре изградени, но имаме някои забележки, които се надяваме да бъдат отстранени. Не е случайно, че България е на 97-о място в класацията на Световния икономически форум по качество на инфраструктурата след държави като Уганда и Зимбабве. Обичайното нещо, което наблюдаваме на няколко пътя, не само на този, шумоизолиращите бариери отпред изглеждат много добре, но отзад е грозна картинка. На много места отводняването е направено много добре, но имаше няколко точки, в които шахтите, които трябва да приемат водата, са направени над нивото на асфалтовото покритие, което ще създаде определени рискове за настъпване на аквапланинг. Не останахме доволни от това, че за пореден път видяхме да е използван т.нар. термопластик за маркировката, за който много пъти сме обяснявали, че е крайно неподходящ за нашите метеорологични условия. Освен това маркировката е положена по, меко казано, безобразен начин. На някои места преходът от асфалта към банкета не е направен по най-добрия начин. Изобщо има дребни детайли, които за един нов път, който струва толкова много пари и го чакаме с такова нетърпение вече четвърта година, можеше повече старание да се вложи. Категорично не казваме, че пътят е опасен или че не е направен според нормите. На първо четене той е направен добре, призоваваме да се извърши проверка с георадар или с дефлектометър и дефлектограф, за да се провери дали може да понесе съответното натоварване, дали е оразмерен правилно и какво е неговото качество при дългосрочна експлоатация", обясни Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики.

След официалното откриване на отсечката Диана Русинова отбеляза, че са отстранени голяма част от забележките.

Въпреки добрата новина, че част от новия път Видин-Ботевград вече е пусната в експлоатация, остават в различна степен на готовност още близо 180 километра или около 95% от целия път. В какъв етап са отделните участъци?

"От Ружинци към Видин се строи. В частта, която беше от Монтана към Ружинци, Министерски съвет взе решение за отчуждаване. В момента процедурите за отчуждаване са на финалната права. За съжаление, законът позволява да бъдат обжалвани оценките. В момента сме в съдебна фаза, очаквам до края на юни да завършат съдебните дела и да можем да дадем фронт за започване на строежа в тази част. В участъка Ботевград-Мездра се строи. Имаме обаче проблеми, че до този момент бяха предвидени пет кръстовища на едно ниво. В момента сме на финалната права да одобрим Подробния устройствен план и преработка на проектите така, че всички кръстовища до Мездра да бъдат на две нива. Разбира се, строителите не са спрели работа. Надяваме се да можем да компенсираме чисто процедурно времето и да може строителите да имат възможността в рамките на година и половина да завършат строителството в тази част. За съжаление, за част от този път бяхме наследили сериозни процедурни проблеми. Това е частта, която е между Враца и Монтана. Трасето, което беше определено, не беше подходящо. В момента сме започнали наново проектиране, но тази част от този скоростен път ще остане като последна. Всички части от пътя са на различен етап- едни в строителство, други в етап проектиране, но всеки от етапите ги работим усилено. Работи се във видимата и в невидимата част. Невидимата част са процедурите, но без тях няма да стигнем до видимата част. Ще се наложи да бъде затворен за движение участъкът на Е-79 до Ребърково заради взривни работи близо до Мездра. В момента се прави организация на движението, тъй като трябва да осигурим обходни маршрути", обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков.

Скоростният път Видин-Ботевград, с обща дължина от 190 км, се очаква да бъде готов през 2027 година. Темповете на строителство зависят от волята на властта дали да го има този важен за цяла Северозападна България инфраструктурен проект. Представителите на основните политически сили от Видин изразиха по време на предизборната кампания твърдата си позиция да работят за развитието на региона. 

Можете да ги чуете в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Еврото не е панацея за проблемите с финансите

Държавните финанси на България са завършили 2024 г. с дефицит от точно 3% от БВП, вмествайки се в правилото за устойчиви публични финанси на Европейския съюз.  Това показват предварителни данни на НСИ и Евростат за бюджетния баланс, измерен по европейската методология.  Така страната се доближава крачка по-близо до еврозоната, като шансовете..

публикувано на 24.04.25 в 10:00

Защитени ли са правата на жените у нас?

Програмата бе представена преди дни, а бюджетът и е над 4,3 млн. лв. Тя дава шанс на организациите да получат между 39 116 лв. (20 000 евро) и 117 349 лв. (60 000 евро) за период до 34 месеца. Тя е част от проект, чрез който Български фонд за жените ще инвестира над 8,3 млн. лв. под формата на директно финансиране в рамките на три програми и..

публикувано на 23.04.25 в 10:45

Стигат ли ни доходите?

Успява ли ръстът на доходите да компенсира инфлацията? Най-коректният измерител дали постепенно забогатяваме, според експертите, е покупателната способност. Това е накарало специалисти от асоциация "Активни потребители" да направят проучване, в което да сравнят цени и доходи в България през последните 20 години. Те са прегледали данните за периода..

публикувано на 22.04.25 в 11:39

Отец Рафаил: "Възкресение Христово е централното събитие в човешката история"

Възкресение Христово е, може да се каже, централното събитие в човешката история, защото от времето на античността са казвали едва ли не, че самото християнство е остаряло като религия и скоро ще изчезне. Ние виждаме, че минават различни цивилизации, развитието на различни езици, философии, теории, обаче остава само едно нещо неизменно и това..

публикувано на 21.04.25 в 11:22

Дълги дел- селото с народен гастроном и съхранени традиции

Екипът на радио Видин се отправя към село Дълги дел. Намира се в  община Георги Дамяново,  област Монтана. Планинско село, разположено по горното течение на река Огоста, почти на границата със Сърбия.  Селото има древна история.  Смята се, че е възникнало по време на римското владичество. Римската империя е водила тежки битки за завладяване на..

публикувано на 18.04.25 в 11:10
Яница Петкова

Яница Петкова: Действията на опозицията са в пряка полза на управлението

С трус във властта ще се запомни настоящата седмица. ДПС на Ахмед Доган оттегли подкрепата си от управляващото мнозинство, защото не желае да подкрепя модела "Пеевски" на корупция и конституционален произвол.  От ГЕРБ, БСП и ИТН декларираха, че остават непоколебими в решимостта си да изпълнят приоритетите и ангажиментите, поети пред българското..

публикувано на 17.04.25 в 10:00

Може ли да бъде намален делът на сивата икономика у нас?

Делът на сивата икономика в България расте и вече е 34.6%. До 2017 г. у нас е налице умерен, но стабилен спад на сивата икономика от близо 32% до 30%. С идването на пандемията има рязко увеличение до 32.9%, а през 2023 г. неформалната икономика в страната вече има дял от 34.6% от БВП. Това е най-високото ниво за ЕС, равняващо се на 60..

публикувано на 16.04.25 в 10:45