Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Поскъпнаха автомобилите, търсенето изпреварва предлагането

Снимка: Радио ВИДИН


Цените на новите и употребявани автомобили през последната година се покачват. Въпреки това на пазара търсенето изпреварва предлагането. Нови автомобили на склад почти липсват, а при покупка клиентите са принудени да чакат с месеци, в някои случаи и година. 

Забавянето на производството идва от недостига на различни части и компоненти в автомобилостроенето. Проблемът е комплексен и е свързан с ковид пандемията и войната в Украйна, обясни за Радио ВИДИН Дончо Димитров търговец на нови автомобили в Монтана и официален представител на "Пежо" за Северозапада:

"Първо с ковид пандемията се сви рязко пазара. Хората се уплашиха, нямаше търсене, нямаше предлагане. Въпреки, че се опитваха такива иновативни методи, като онлайн продажби и прочие, но не стигнаха до кой знае какви успехи. След това започна недостиг на електронни компоненти за автомобилостроенето. Основен производител е Китай от там започна всичко. След това кризата в Украйна повиши цените и на останалите суровини. И това доведе до неминуем ръст на цените на автомобилите и съответно до забавяне на тяхното производство. Към момента няколко марки разполагат с автомобили на склад. Всички работят с поръчки, като срокът за производство на един нов автомобил е в порядъка на 6 месеца и 1 година..."

Въпреки проблема с доставките, в Европа и в България като цяло се наблюдава ръст в продажбите на нови коли. Това се дължи на свития пазар от предишната година. Малко над 200 са закупените нови автомобили през тази година в трите области от Северозапада- Видин, Враца и Монтана. Данните са на Пътна полиция и са до септември месец, уточни Дончо Димитров:

"По последна справка от КАТ, защото тя е най-актуална по брой регистрация на автомобили, общо Враца, Монтана и Видин- трите града в Северозапада, са продадени до септември месец, малко над 200 нови автомобила. Сега това не може да е точно, защото голям е процентът на лизинговите автомобили, които се регистрират да речем в София, а се управляват в Северозападна България. Иначе общо взето в цялата страна до момента са продадени около 25 500 нови автомобила, регистрирани, което спрямо миналата година е малко по-добре, не знам 1, 2 % има някакъв ръст. Но това говорим на база за България. А иначе в ЕС ние сме на последно място по брой продадени нови автомобили на глава от населението..."

Макар и в момента да трябва да се чака известно време за нов автомобил, те имат своите предимства. Основното е липсата на разходи по поддръжка, освен периодичното обслужване, допълва Дончо Димитров. 

Цените на употребяваните автомобили също растат. Причината е, че в България традиционият внос на втора ръка коли от Европа е силно ограничен. Увеличението е с около 20 %, 30 %, смята Любомир Доросиев заместник председател на Асоциацията на вносителите на автомобили и търговец на коли втора ръка:

"Автомобили втора употреба все по-трудно се намират, защото новите автомобили се предлагат със закъснение от 1 година, година и половина... На вторичния пазар изпадат много малко автомобили и пазарът е доста динамичен, защото доста търговци имат нужда от втора употреба автомобили. А иначе пазарът е също динамичен, добри са цените все още на втора употреба автомобили, нищо, че се вдигнаха с около 20 %. Има огромно търсене... По принцип тенденцията и на нови, и на втора употреба автомобили през последните  2, 3, 4 години е за повишаване на цената, не знам докъде би могла да стигне... За един автомобил, който го оставят на вторичния пазар в Европа се борят 5, 6 човека и започва едно наддаване, кой ще даде повече за да може да получи този автомобил и да го докара да го продаде на вторичния пазар..."

Според Любомир Доросиев българите не робуват на дадена марка, когато избират употребявана кола. Все пак, въпреки известното покачване в цените, се забелязва търсенето на автомобили до 10 години. При избора е много важно внимателно да се подбира и търговеца. Традиционно колите, които се внасят в България, са от Германия, Италия и Швейцария, допълни още Любомир Доросиев:

За видинчани покачването на цените на автомобилите е нормално предвид инфлацията в момента. Повечето, с които разговаряхме, управляват коли втора ръка, а ако можеха да си позволят нови, не биха отказали, показа анкета на Радио ВИДИН:

"Няма да купувам, аз си имам кола, онзи джип там -14 години е. Нямаме пари за чисто нови коли, ние сме работили 30 и няколко години в чужбина, искам да карам нова кола, но не става. В тази държава трябва да си бандит, крадец за да караш нова кола... На времето при дядо Тошо си чакал за кола, но си взимал нова кола, ти си се возиш в нея. Караш 15, 20 години, това няма да мръдне... Моят автомобил на години е 2001 г., добре е колата нищо, че е стара. Работи като сълза, на старо я купих от Австрия ми я докараха. Доволен съм, е правих някои неща, смених много неща по нея, но съм доволен. Разбира се, че бих искал нов автомобил... Следя, зная, че новите и старите автомобили поскъпват. Кризи, инфлация, икономически, петролни кризи и всякакъв род вече. Сега заводите не работят, няма части, заради войната примерно се чака 6 месеца... 

Прогнозите на някои търговци за колите втора употреба са, че те могат да достигнат 50 % спрямо миналата година. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31

Село Неговановци - съвременно, обновено и съхраняващо традициите

Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град.  Красиво и благоустроено е Неговановци.  Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи.  Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..

публикувано на 15.11.24 в 12:00

Тома Ушев: Предстои преустройство на политическия модел

Преговорите за редовен кабинет продължават на фона на начертани червени линии и намерения за санитарен кордон.  Ще намерят ли партиите формула за управлението?  Кои са възможните партньори и невъзможните компромиси?  Политическото бъдеще на страната дискутираме с политическия анализатор Тома Ушев , автор в дясната платформа "Консерваторъ". Радио..

публикувано на 14.11.24 в 10:00

Ще бъде ли спряно решението за повишение на минималната работна заплата?

От Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) внесоха жалба във Върховния административен съд с искане за отмяна на постановлението на Министерския съвет за повишение на минималната работна заплата на 1077 лева от 1 януари. В жалбата работодателите настояват за отмяна на постановлението, с което бе прието повишаването, като..

публикувано на 13.11.24 в 10:45