Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Даскал Илия Щърбанов - един от видните ломски граждани

Автор:
Семейството на Илия Щърбанов. Лом, 1898 г.
Снимка: Личен Архив на Александър Александров

В рубриката "Памет нашенска" хвърляме светлина върху личността на даскал Илия Щърбанов- един от видните граждани на Лом от времето на Възраждането. Името му се нарежда сред особено интересните, но забравени в наши дни възрожденци. 

Илия Цанов Щърбанов е роден през 1840 г. в Етрополе, където получава и началното си образование при даскал Димитър Дидов. Макар и да няма сигурни сведения да е учил другаде, има податки, че Щърбанов продължава образованието си в Цариград.

Щърбанов е неразривно свързан със Северозапада. Той е бил даскал в Лом, а след Освобождението е председател на Окръжния съвет на Лом, разказва историкът от Лом Александър Александров:


"Известно е, че през 1865 г. Илия Щърбанов е условен за учител в Лом, който през това време преживява тежка училищна криза, като знаем, че преди това даскалува последователно в Пирдоп и Етрополе. За него Димитър Ангелов си спомня: "Илия Щърбанов ми беше първият учител в Лом. При него изкарах взаимното училище с пясъка и писането на плочи. При него изучих първо познание… На даскал Илия се бояхме и го уважавахме, заради неговата строгост".  Но не само неговият ученик сочи, че етрополецът държи изключително на дисциплината, а при липсата ѝ налага строги наказания на провинилите се. В училище, както и извън него, учениците трябва да спазват реда и порядките, които са въведени от даскала в школото. Една история разказва, че даскал Илия раздавал по едно бяло и едно черно картонче на родителите на неговите ученици. Всеки понеделник по-възрастните ученици минавали през домовете им и прибирали едно от картончетата. Бялото гарантирало, че ученикът е бил покорен и послушен, а черното картонче показвало, че ученикът проявявал непокорство и сърдил родителите си. Съвременниците са категорични: "Понеделникът беше най-страшния ден за ония ученици, за които бяха донесени черни картончета. Виновните се извеждаха в средата на училището, а всички други ученици накарваха да ги заобиколят. Даскал Илия, изправен пред виновниците, сочи ги с презрение и държи съответната за престъплението им реч… Даскал Илия толкова въздействаше на младежката съвест, че между родители и челяд се създаваха искрени отношения и пълна семейна хармония". 

Според думите на Щърбанов: "даскалът е длъжен да прави това. Защото той е отговорен пред Бога, ако не поправи лошите деца". С такива и други методи Илия Щърбанов успява да си изгради авторитет на сериозен просветител не само в Лом, но и в останалите селища, в които преподава. Илия Щърбанов бил "вещ и добър църковен певец", като под неговото ръководството е сформиран ученически църковен певчески хор по старата гръцка метода, който радвал ломските граждани на големите християнски празници. Наред с учениците си, даскалът активно се включва и с просвещението на техните родители. Последните често се събират да слушат поучителните му беседи, "в които застъпвал идеята, че България се нуждае не само от грамотни българи, но и от добри общественици и честни хора". Често говорил и за бъдещето освобождение на България от османска власт. Разбира се, това го въвлича в редица неприятности. През 1868 г., когато е разкрито Ломското съзаклятие, даскал Илия е арестуван, като наред с останалите ломски просветители прекарва няколко седмици разпити във Видин".


За голямата ерудиция и знания на даскала говорят и спомоществователството му на десетки книги, издадени в периода преди 1878 г., както и спомените на негови съвременници. След Освобождението на България Щърбанов завинаги напуска учителската катедра и започва да се занимава с търговска, обществена и политическа дейност, продължава разказа си Александър Александров:


"Назначен е за председател на Окръжния съвет на Лом непосредствено след оттеглянето на османците от града. Участва в Учредителното събрание в Търново. Депутат е в няколко Велики и Обикновени народни събрания. Последователно е окръжен началник в Балчик и Ловеч. Константин Иречек го определя като умен човек, който малко приказва. До края на живота си развива солидна търговия със зърнени култури и държи най-голямата мелница в Лом. Този "славен ломски патриции", както го нарича Димитър Йоцов, се жени за Мица Печенякова от Враца, която му ражда четири деца – Ангел, Иван, Еленка и Олга. Живели в красива къща срещу Ломската гимназия и дунавския бряг. Замолен през 1918 г. да запише своите интересни спомени, Илия Щърбанов с благодарност отклонява молбата, като споделя: "Нищо особено не мога да кажа, което да има обществено значение и да съставлява ценен вклад в миналото". Много години по-късно Мими Батева – уредник, а след това и дългогодишен директор на Исторически музей – Лом ще се срещне с последния жив наследник на ломския даскал – най-малката му дъщеря Олга, за която споделя: "Тя беше забележителна и елегантна възрастна дама. Малко пълничка, но много красива. Като вървеше из Лом,  излъчваше онова достолепие, което сега вече не може да се срещне".   


Илия Щърбанов умира като обичан и уважаван ломски гражданин на 20 юли 1918 г. на 78-годишна възраст.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Кулските "къпачи" отново ще обикалят за здраве

За поредна година тече подготовката за един от най-емблематичните обичаи в град Кула - "Къпачи". Той е единствен по рода си и е с над 100-годишна история, разказва секретарят на Народно читалище "Просвета 1882" Царевна Цанкова : "Навремето са правили седенки и няколко млади момчета решават да се маскират с въглени от жаравата на печката...

публикувано на 16.01.25 в 13:00

В "Музикална зона" на 16 януари 2025 слушаме румънския композитор Джордже Енеску

Джордже Енеску синтезира целия опит на неговите предшественици, положили основите на съвременната румънска музикална култура, начертавайки нов път за румънския симфонизъм. Обикаляйки градове и села, свири с цигулката си и дирижирайки, способства за разпространението на музикалната просвета в Румъния. Йехуди Менухин казва за него, че "ще остане едно..

публикувано на 16.01.25 в 09:00

Пътят на шеф Веселин Бойкинов към висшата кухня в Северозапада

"Смятам, че това е правилният път, за да вървиш нагоре се иска постоянство и отдаденост на дадената професия, колкото и трудна да е тя. Наистина напрежението е доста, но на мен ми харесва да съм под пара. Занимавам се с такъв тип кухня, откакто заминах за София да се уча на това нещо и да развивам професията, в личен план и т.н. Файн..

публикувано на 15.01.25 в 17:30

Хора без дом посрещат зимата в Центъра за временно настаняване във Видин

Осем души са получили подслон и подкрепа от началото на зимата в Центъра за временно настаняване във Видин . До края на днешния ден още един човек ще бъде настанен и ще може да изкара зимата на топло. Приютените са мъже и жени, на възраст от 49 до 70 години. Двама от тях - мъже на 49 и 63 години, споделиха как са стигнали до решението да потърсят..

публикувано на 15.01.25 в 15:25

Токов удар повреди техника и наруши дейността на Община Бойница

Частично блокирана е работата на общинската администрация в Бойница . Обслужването на населението обаче не е възпрепятствано. Това увери кметът Анета Генчева , след като стана ясно, че токов удар на Бъдни вечер е причинил щети на част от техниката и отоплителните уреди в Общината. Засегнати са също училището, някои от социалните услуги в селото,..

публикувано на 15.01.25 в 14:00

Чудотворната икона на свети Ефрем Нови пристига във Видин

Документален филм, посветен на живота и чудесата, извършени от Свети Ефрем Нови - „Светецът светкавица", ще бъде представен утре във Видин. Лентата е създадена от водещия на новините „По света и у нас“ по БНТ Ангел Бончев. Същия ден в митрополитския храм "Св. Николай" ще бъдат донесени за поклонение иконата и чудотворните мощи на светеца. Кой е..

публикувано на 15.01.25 в 12:15

Васильовден: Традиции и обичаи от Северозапада

Васильовден , или Банго Васили (буквално "Куцият Васил"), се празнува от всички ромски групи в България. Известен е и като ромската Нова Година. Празнуването му е свързано с няколко легенди сред общността. В първата Банго Васил е свети Васил - застъпник и защитник на ромите. Той възстановява моста, по който те преминават, след като този мост е бил..

публикувано на 14.01.25 в 14:43