Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Няма изграден буферен паркинг от Враца до Видин, твърдят от Съюза на международните превозвачи

По три дни чакат шофьорите на тирове за да преминат по Дунав мост 2

4
Снимка: Радио Видин

Колоните от тирове, чакащи да преминат по Дунав мост 2 на излизане от страната, са на километри от граничния пункт с Румъния. Трафикът е рекорден. Чакащите от своя страна затрудняват движението на входа на Видин. През последните седмици тапите на пътя между Видин и Дунавци са почти ежедневие. 


"То на две, три места има колони. Задръстването е голямо и в двете посоки. Не е нормално това“, коментираха шофьори.

В дните се интензивен трафик се налага движението да се регулира като поетапно се пропускат  автомобили в едната и другата посока, каза началникът на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР-Видин главен инспектор Владимир Герасимов:

"Тук е трасето за Дунав мост. То съвпада с входа на град Видин и нашата цел е тук на място да организираме така автомобилите, които са на територията на града и на областта, че да могат гражданите да преминават, макар и с малки затруднения да влизат и излизат от града."


"Няма и 12-13 километра, не можем да ги минем три дена", казаха шофьори на товарни автомобили от колоната на входа на Видин.


Заради опашките на Дунав мост 2 транспортният бранш търпи сериозни загуби, коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи и определи ситуацията на границата с Румъния при Видин като "ужасяваща":


"Нашите шофьори изчакват около три дни, за да преминат през България за Румъния. Имам предвид, че една част от тежкотоварните автомобили спират на Враца, други на Монтана и най-накрая се придвижват до Видин. На всяко едно от местата се чака около ден, т.е. около три дни са необходими за да премине един автомобил през граничния пункт Дунав мост 2. Това в никакъв случа не удовлетворява транспортния бранш, тъй като е свързано със сериозни загуби, които търпят превозвачите."


Според Йордан Арабаджиев в кратки срокове държавните институции трябва да намерят решение, за да може изчакването на граничния пункт да е в рамките на няколко часа. От бранша предлагат на граничния пункт да са само контролните органи на гранична полиция и Агенция "Митници":


"Останалите нямат място там. Освен това тези кантари или везни, както искате ги наречете, да не бъдат в самия граничен пункт, а да бъдат изнесени малко по-напред, като има заплащане, някой, който е претоварен, да не спира опашката. Също така разделянето на потока на Европейски съюз и други държави би могло да помогне."


Йордан Арабаджиев заяви, че от Съюза на международните превозвачи не считат, че има изграден буферен паркинг в зоната между Враца и Видин:


"Самото понятие буферен паркинг означава, че този паркинг би следвало да бъде на място удобно, в близост до граничния пункт. Мога да дам пример с такъв буферен паркинг, какъвто има изграден на Капитан Андреево-Капъкуле. Там шофьорите могат да почиват. Могат да ползват баня, тоалетна. Дават им се пейджъри, те знаят кога им идва редът. Няма пререждане. За какви буферни паркинги говорим, когато има определени някакви си паркинги, които нямат елементарни условия  и освен това по какъв начин ще се спазва редът на пристигане и реда на заминаване. Това никак не е ясно."


През последните две седмици трафикът по Дунав мост 2 е рекорден за деветте години, откакто е построен, каза Людмил Любенов, изпълнителен директор на смесеното българо- румънско дружество "Дунав мост Видин-Калафат". Допълни, че на пункта се работи със свръх максимални усилия:


"Близо 1 100 тира напускат страната, а влизат 1 400. Забелязва се многократно повишаване на лекотоварния трафик, който  за денонощие е два до три пъти повече от обичайния."


Всички платна на граничния пункт са отворени за преминаване. С предимство са леките автомобили, каза Силвио Лазаров, началник на Гранично полицейско управление – Видин. Заради увеличения трафик, се налага да се освобождава и второ платно за тях, което пък допълнително затруднява преминаването на тировете:


"Инфраструктурата на КППТ-о е така устроена, че не позволява примерно голяма опашка от леки автомобили, които пък ще затруднят придвижването и на товарните. Ние за това сме принудени понякога да пускаме и второ платно за леките автомобили, за да може да се освободи и лентата за движение на товарните, да не възпрепятстват товарните, които спират по платното да почиват, разминават се и от тук идва и проблемът."


При увеличаване на опашките от Областната дирекция на МВР търсят съдействие от колегите си в Монтана и Враца, за да се отклоняват тировете за изчакване още там. Използват се и допълнителни сили, за да не се допускат инциденти, каза директорът на Областната дирекция старши комисар Петър Коцин:


"Ангажираме колеги от съседни дирекции да съдействат, за да може така да се редуцира движението към града. Иначе, когато опашката стане прекалено голяма използваме и допълнителни сили, за да можем  да регулираме движението, да не допуснем инциденти и напрежение."


Подготвен е рамков документ между България и Румъния за облекчаване на процедурите за преминаване на граничния пункт, каза заместник-министърът на транспорта и съобщенията Николай Найденов, преди дни във Видин. Предвиждат едновременни гранични проверки, разделяне на потока от тежкотоварни автомобили с регистрация в Европейския съюз от тези, които са от други държави и увеличаване на броя на автомобилните везни за претегляне:

"Трябва максимално бързо да бъде ангажирана румънската страна по отношение на това да се осъществяват съвместни проверки. След тяхната реакция, надявам се, че ще създадем работна група, която и към настоящия момент не е заработила, за да се помогне в посока реализирането на тези съвместни проверки, които според нас ще дадат трайно решение по отношение облекчаване на тежкотоварния трафик. Категорично в споразумението сме заложили и възможности за разделяне на лекотоварния от тежкотоварния трафик по отношение на увеличаването на броя на везните за претоварване във връзка с това, че има възможност да се увеличи по този начин капацитетът."

Все още се очаква се официално становище на румънската страна по документа. Друга мярка за облекчаване на трафика са буферните паркинги. Според заместник-министър Найденов такива има, но не се използват достатъчно:

"Имаме конкретни локации, които сме разпространили навсякъде до целия транспортен бранш. Надявам се все повече да могат да се използват, защото това е начинът, по който няма колите да застават на самото платно."



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Тома Ушев: Крайнолявата заплаха се олицетворява от самото статукво

Отличава ли се сегашната надпревара за новата изпълнителна и законодателна власт от миналите предизборните кампании? Какъв е залогът пред играчите на политическата сцена?  Малко повече от две седмици след началото на обратното броене до 27 октомври основните теми, послания и приоритети пред кандидатите за новия парламент дискутираме с  Тома Ушев ,..

публикувано на 17.10.24 в 10:00

Разчитат ли родните компании на по-възрастни служители?

Хората на възраст от 60 до 69 години могат да спасят трудовия пазар на Европейския съюз в условията на задълбочаващата се демографска криза. При развитието на успешни политики за отложено пенсиониране техният дял в общата работна сила може да се увеличи от 9% през 2023 г. до 14,2% през 2040 г. По този начин компаниите в ЕС имат шанс да..

публикувано на 16.10.24 в 10:45

Институциите декларират готовност за изборите на 27 октомври

Подготовката на парламентарните избори на 27 октомври навлиза във финалната си фаза. Ще успеят ли институциите да върнат доверието в изборния процес? Може ли МВР да гарантира честността на вота и да ограничи купуването на гласове? Подготвени ли са секционните избирателни комисии? Могат ли машините да манипулират изборните резултати? Отговорите..

публикувано на 15.10.24 в 13:59

Политическа стабилност искат българските общини

На 12 октомври отбелязахме Деня на българската община и на местното самоуправления. Как се справят общините и какви са проблеми и предизвикателствата, пред които са изправени в сегашната политическа нестабилност, отговорите потърсихме от кметове на общини от Северозапада.  Трудно се работи с политическа нестабилност, когато иман..

публикувано на 14.10.24 в 14:45

Село Винарово съхранява традициите и вярата в младите

Село Винарово ни посреща в хладното есенно утро, което след появата на слънчеви лъчи става все по-топло и приятно. Все още дърветата са със зелената си премяна, която тук-там се обагря в жълто.  Къщите се редят от двете страни на пътя красиви, горди и напети. Жителите на селото се славят със своето трудолюбие и спестовност. Пътували и..

публикувано на 11.10.24 в 12:00
Михаил Митев

Михаил Митев: На практика нищо не можем, а на теория много знаем

Приблизително половината от българските младежи се притесняват от финансови проблеми в бъдеще, а една четвърт - от неуспехи в кариерата.  Младежите са оптимисти, докато не се сблъскат с реалността при влизането на трудовия пазар, отчита проучване на "Тренд".  Произвеждаме ли тревожно поколение, притесняващо се за бъдещето си?  Дава ли..

публикувано на 10.10.24 в 10:00

Има ли място изкуственият интелект в училище

Изкуственият интелект променя пазара на труда, сочи анализ на Икономическия и социален съвет.  Препоръката е да се инвестира в обучение, но готово ли е образованието за това? Говорим с преподаватели по информатика в Профилираната природо-математическа гимназия "Екзарх Антим I" във Видин. Попитахме какво мислят и учениците. Държавата трябва..

публикувано на 09.10.24 в 15:54