Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Предложението е незаконосъобразно, аргументираха се общински съветници

Концесионирането на Речна гара не събра достатъчна подкрепа

Снимка: Радио ВИДИН

Въпреки че 16 общински съветници гласуваха "за", 9 "против", а един се въздържа, предложението на кмета на Видин общината да стопанисва Речна гара не беше прието на днешното заседание на местния парламент.

Администрацията планира да подаде документи пред Министерството на транспорта за предоставяне на концесия на пристанището в града, а за тази цел възнамерява да регистрира търговско дружество със сто процента общинско участие, което да управлява пристанищните услуги

В продължила над три часа дискусия общинските съветници акцентираха върху незаконосъобразността на така представеното намерение.

Цецко Иванов обясни:

"Каква концесия искаме? Съгласно мотивите - искаме концесия на услугите. Съгласно диспозитива на решението - искаме строителна концесия. Трябва да искаме комплексна. Да станем  беглигчии, но да имаме право да извършваме подобрения на кейовата стена, свързани със строителна концесия. Публично-частно партньорство - ние може да не сме пасивен субект, това ще го мисли Министерството. Ние искаме да ни се даде на концесия, тогава Министерството да прецени дали сме частен треньор. Не сме частен партньор обаче. Точка втора: така не може. Ако гласуваме искането за откриване на процедура за концесия - имаме в тази точка евентуално предложение за създаване на фирма, икономически операции визирате. Общинският съветник по принцип взима решението за учредяване на търговско дружество. В това влиза име, седалище, капитал и управителни органи. Без да гласуваме управителен орган, нито една търговска агенция няма да регистрира фирмата".

Огнян Ценков, който е и бивш кмет на Видин, предложи точката да отпадне от дневния ред.

"Говорим за концесия, не за намерения и мечти. Говорим за законосъобразност и целесъобразност. По подобен начин мнозинството общински съветници гласуваха предложения, които бяха отменени от Административния съд във Видин. Каква отговорност ще дадете през избирателите си? Разберете, че става въпрос за закон за концесии, точно така сте го и мотивирали. Ако наистина има желание за съвместна дейност, могат да се прехвърлят права за управление. Защо ще се минава по закона за концесиите? Концесията е вид състезание, конкурс, който се печели от изпълнителя с най-добра оферта. Правим търговско дружество, искаме концесия, но как ще участваме в нея? Ако я спечели някой друг, ние можем ли да задължим Министерството на транспорта по право да ни даде концесията?"

Стопанисването на пътническото пристанище цели развитие на местната икономика, обосновава се в предложението си Цветан Ценков. 

Да се увеличат средствата за инвестиране в пристанищни услуги и съпътстващите дейности като реконструкция, рехабилитация и модернизация на Пристанището, да се осигурят нови работни места и квалификация на специалисти, като това ще се отрази положително върху демографията на района, е записано в становището, изпратено до общинските съветници.

Днешното заседание трябва да даде единствено съгласие за пристъпване към действия за концесиониране, обясни той.

"В момента Общината притежава сградата, но нищо останало. Всеки ден, а и в залата има такива хора, някой иска да си върже нещо някъде. Видин има огромна нужда да си стопанисва брега, да си боядисва оградите, да си взима таксите от спиращите кораби и яхти, които се надявам в следващите години да са все повече и повече. Концесията - естествено, че тя ще бъде публично-частна. Идва най-големият по Дунава - Ян Дубиш от Братислава, но аз съм с вързани ръце. Пратих го при министъра. Мислите ли, че на министъра, който и да е той, му пука за Коридор №7, за Коридор №4? Не му пука, казвам го от тази трибуна. Аз ходих на среща с него, само че в момента магистралата е спряна. Нямаме транспорт воден по Дунава в българския участък от Тимок до Дуранкулак. Кой да се размърда, ако не ние? Тук изобщо не става въпрос за концесия, а да се даде право на Община Видин и на кмета да се предвиждат процедурите. Тепърва ще се правят тези дружества, тепърва ще се търсят тези партньори, ще се влиза в режим работен с Министерството на транспорта". 

Предложението е неразбираемо, посочи Людмил Димитров от БСП.

"Колко пари ще вложи Общината, как ще ги вземе? Не е написано. Доколкото се разбра днес структурата е готова - 7 човека, 1 директор, сигурно и по име ги знаете. Пише, че това ще помогне на демографията. Явно те ще действат за демографията на района. Ако искаме само да вземем концесията, за да не я вземе просто някой друг лош, защо тогава правим втора точка - да се изготвят документи за търговско дружество. Според написаното, а не виждаме бизнес план, дружеството ще се създаде, за да се свърже туристическият поток от корабите с Баба Вида, Синагогата, ако стане готова, пещерата Магура и Белоградчик. Как да възлагаме нещо, което ние не знаем какво ще прави и за какво ще служи?"

Не е сигурно, че Министерството ще даде обекта на концесия, подчерта председателят на Общинския съвет Генади Велков.

"Ако това се случи, ще се случи в следващия мандат, така че следващият Общински съвет ще реши. Дали ще спечели Общината някакви пари? В момента не можем да коментираме този въпрос сега, защото не знаем какво ще се случи. Засега на Общината и остава удоволствието само да изчиства отпадъците след автобусите, които идват. Трябва да започнем процедура. Това е идеята. Да не позволим на някой да направи каквото си иска в най-хубавата част от града. Ако Общината успее да изкара някакви пари, ще е чудесно. Да има просто ред, когато туристите идват, когато ги извозваме. Дали ще се случи? Всичко, което говорим, е безпредметно, ако Министерството каже, че не възнамерява да даде концесия. Ние трябва да се опитаме да започнем процедура, а какво точно ще се случи, по какъв начин, ще се решава впоследствие. Ние не можем да отидем и да го искаме без решение на Общинския съвет".

Ако подобно решение бъде прието, ще бъде върнато от Съда, каза Юлиян Петров.

"Нашите решения трябва да се водят от две неща: законосъобразност и целесъобразност. В случая чух доводи само за второто. За първото - не. Да го направим като хората, за да не ходим по съдилища, защото мнозинството взимате решения, които не са по закон и след това падат в съда, смеят ни се хората. Защо пак нещо да ходи на съд, да се връща? Дайте да не изпадаме в смешни ситуации. Трябва да се изпипа от юристи, да се направи както трябва, да го гласуваме след това, а после Общината ще кандидатства за концесия, дай Боже да я управлява, да облагороди това място, да влязат пари в касата".

Според Община Видин действията по създаването на общинското дружество са продиктувани от необходимостта за свързване на туристическия поток, дължащ се на круизните кораби, които пристават в пристанището, и свързването на историческите забележителности на града и региона.

Решението не беше прието, защото са нужни 17 гласа. Беше направено и предложение за прецизиране на намеренията, но беше отхвърлено.

Днешното заседание на местния парламент иначе беше разпуснато заради липса на кворум. Ще продължи в понеделник.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Нови творби представя художествената галерия в Монтана

Творби, придобити през 2024 година, показва в първата си изложба за новата година художествена галерия "Кирил Петров" в Монтана. Експозицията представя 19 художници и 37 техни произведения. Сред тях е Николай Пенков , който дълго време бил уредник и отговарял за фонда на галерията .  "Тази инициатива за закупуването на картини започна през 2021..

публикувано на 16.01.25 в 17:13

Правителството "Желязков" вече е факт

Парламентът избра правителството с премиер Росен Желязков. Съставът на кабинета беше одобрен със 125 гласа „за“, 114 „против“ и без въздържали се. След избора, премиерът и министрите положиха клетва пред Народното събрание и приеха властта от служебното правителство.  България се нуждае от редовно правителство, заяви от парламентарната трибуна..

публикувано на 16.01.25 в 16:30

Крият ли риск за здравето и околната среда соларните паркове

Разпространяват се доста драматични слухове по този въпрос, които често не са подплатени с абсолютно никакви факти. Ако има такива, те са от доста съмнителни източници. Можем да ги разглеждаме като всеки един друг уред, който е около нас, който, когато работи и когато е свързан към мрежата, има определени лъчения, но те не са опасни за човешкото..

публикувано на 16.01.25 в 15:50

Кулските "къпачи" отново ще обикалят за здраве

За поредна година тече подготовката за един от най-емблематичните обичаи в град Кула - "Къпачи". Той е единствен по рода си и е с над 100-годишна история, разказва секретарят на Народно читалище "Просвета 1882" Царевна Цанкова : "Навремето са правили седенки и няколко млади момчета решават да се маскират с въглени от жаравата на печката...

публикувано на 16.01.25 в 13:00

В "Музикална зона" на 16 януари 2025 слушаме румънския композитор Джордже Енеску

Джордже Енеску синтезира целия опит на неговите предшественици, положили основите на съвременната румънска музикална култура, начертавайки нов път за румънския симфонизъм. Обикаляйки градове и села, свири с цигулката си и дирижирайки, способства за разпространението на музикалната просвета в Румъния. Йехуди Менухин казва за него, че "ще остане едно..

публикувано на 16.01.25 в 09:00

Люто предизвикателство в село Бързия

Възможно ли е да се съчетаят любовта към природата, чистата храна и стремежа да възпиташ вкус към естественото и здравословното? В "Земята, която ни храни" се срещаме с една млада жена, която от няколко години се е изправила пред едно люто предизвикателство- със семейството си отглеждат едни от най-лютите чушки в стопанството си в село Бързия...

публикувано на 15.01.25 в 18:10