Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Очаква се ръст с 5 до 10 %

Скача ли цената на "Гражданска отговорност"?

Автор:


Очаква ли се повишение на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност"- въпрос, който всеки собственик на автомобил вероятно вече си задава, заради публикации, че има ръст на цената спрямо миналата година. Това увеличение на цената ли е или завръщане към нормалната ѝ себестойност, след като през 2020 година се наблюдаваше спад и според застрахователи, заради локдауна тогава, цената на застраховката у нас е "ударила дъното". 


Как всъщност се сформира и какви фактори оказват влияние на цената на "Гражданската отговорност" за автомобилите, както и има ли реално увеличение, коментира за Радио Видин Нина Колчакова- генерален секретар на Асоциацията на българските застрахователи:  


"Гражданската отговорност всъщност е една социална застраховка, чиято цел е да обезщети невиновно пострадалите лица при пътно транспортно произшествие. Тоест, ако някой е предизвикал пътнотранспортно произшествие нанесъл е щети на автомобил, на пътна инфраструктура, ... наранил или убил друг участник в движението, тези пострадалите лица или техните наследници да получат обезщетение, независимо какво е финансовото състояние на виновния водач. Това е идеята на тази застраховка, тя и затова е задължителна... Цената ѝ се формира от това всъщност какви обезщетения тя трябва да бъде в състояние да изплати. Всяка година застрахователите изчисляват риска, така грубо казано на наш език, който представлява тази застраховка и заделят резерви, които трябва да са им достатъчни за всички щети които те трябва да платят. А риска зависи от това колко са чести пътнотранспортните произшествия в съответната държава и колко са големи щетите, които те нанасят... За съжаление, България е на първо място по пътно транспортни пътешествия в Европа или второ, разменяме си ги с Румъния първите две места всяка година. Не съм гледала статистиката на МВР за 2021 година, но обикновено сме на първо или второ място по пътно транспортни произшествия, по пътен травматизъм и по пострадали лица, и по загинали хора на глава на населението. Това е изключително тъжна статистика, но освен емоцията, която предизвикват тези цифри, всъщност те предизвикват и високата цена на гражданската отговорност. От една страна постоянно се вдигат обезщетенията, които съдилищата присъждат, нормално - вдига се дохода на хората и когато те го изгубят, съответно поради загуба на живот или на трудоспособност, съответно съда ще присъди повече пари, отколкото би присъдил през 2010 година за същия казус. Вдигат се и цените и на сервизните услуги и на резервните части, и на труда. Нормално е постепенно с вдигането на цялото ниво на цените в една държава да се вдигат и обезщетенията, които се плащат, и цената на гражданската отговорност... Конкретно за последната година, обаче, цената не представлява някакъв необичаен скок - тя просто се връща на нивата от 2019 и началото на 2020-та година. При локдауна, който беше през март 2020 година имаше едно намаляване на активността на живота, включително имаше и много голямо намаление на циркулация на коли в България, много по-малко се ползваха автомобилите, съответно намаля и щетимостта, както ние застрахователите наричаме по тази застраховка. И цената ѝ през 2020 година много намаля от предишните нива, които беше достигнала... Всъщност тя все още не е достигнала нивата от 2019-та, предполагаме, полека лека ще върви и към тези нива. Не трябва да забравяме, че и последните месеци на 2021 година доста цени скочиха и на сервизните услуги, и на авточастите и така нататък, които все още не са отразени в цената на застраховката. Не искам да съм песимист, но предполагам с още едно 5 - 10 процента би било нормално шофьорите да очакват гражданската отговорност да продължи да се качва, докато достигне нива, които да са в състояние да покриват обезщетенията, които се плащат от застрахователите".


Според някои видинчани увеличението на цената на застраховката не е оправдано: 

"Всичко трябва да се намалява, не да се увеличава. Не трябва да се плаща повече, цените трябва да падат, защото заплатите са ниски... Задължително трябва да се увеличи, щом се увеличава нещо - помага... Не. Трябва всичко да се намалява, с тия нашите заплати, какво да правим... Когато оправят пътищата, нека да вдигнат и гражданската отговорност. Не е зле да я вдигнат, всичко се вдига - трябва да я вдигнат, но нека да оправят пътищата".

Защо младите шофьори, които са до 21 години, според оценката на застрахователните дружества би трябвало да плащат по-висока цена на застраховката, особено, ако карат по-мощен автомобил и защо се бави въвеждането на системата бонус-малус- чуйте в звуковите файлове.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Румяна Димитрова, имиджов консултант

Когато удобството стана мода - как пандемията оформи стила на обличане

Пандемията от COVID-19 оказа дълбоко въздействие върху всички аспекти на живота, но тя повлия включително и върху начина, по който се обличаме. Тази внезапна промяна в ежедневието, преминаването към работа от вкъщи и ограниченията върху социалния живот доведоха до коренна трансформация в модните тенденции. Какво се случи? Комфортът се превърна..

публикувано на 07.04.25 в 16:25

Първокласници поздравиха медици във Видин за професионалния им празник

На 7 април отбелязваме Световния ден на здравето. На тази дата през 1948 година е приет уставът на Световната здравна организация. Денят е професионален празник на работещите в областта на хуманната медицина.  Във Видин ученици от Основно училище "Любен Каравелов" поздравиха медиците в Многопрофилната болница за активно лечение „Света Петка“...

публикувано на 07.04.25 в 15:56

Видинчанинът Емо Йоцов се връща в родния град със смях без филтър

Видинчани и гостите на града ще имат възможност на 10 април, четвъртък, да се посмеят, тъй като в града ще дойде комедиантът Емо Йоцов от Стендъп Комеди Клуб София , роден и израснал във Видин.  Емо е комедиант на годината за 2024 година. Той не обича захаросаните истории. Не обича и преструвките. В стендъп комедията му няма място..

публикувано на 07.04.25 в 14:00

Нужна ли е интелектуална хигиена в социалните мрежи?

Всички ние използваме "социалните мрежи". Самото наименование означава споделяне и затова най-добрата практика в социалните медии е да се създаде продукт, който си заслужава да бъде споделен. Съдържанието може да бъде в различни формати - текст, снимки, видео. Ако то съдържа ценна информация и достигне до голяма целева аудитория, тогава хората..

публикувано на 07.04.25 в 13:13

Димитър Шонев - един от дейците на Врачанското музикално общество през миналия век (снимки)

Днес си ще си припомним живота и делото на Димитър Шонев - една личност, оставила бележита следа в музикалното общество на Враца от миналия век.  Той е роден на 13 февруари 1922 година в града под Околчица. Неговият музикален талант се е забелязвал още като е бил юноша, около 10-12 годишен, ни разказва Велик Клюнков , уредник отдел "Най-нова..

публикувано на 07.04.25 в 12:00

Ако прекрачим в сърцето си отвъд Йордан, душите ни ще намерят покой

Петата неделя на Великия и спасителен пост , която отбелязваме днес, е посветена от Църквата Христова на  преподобната Мария Египетска . "Защото и Син Човечески не дойде, за да Му служат, но  да послужи и даде душата Си откуп за мнозина." /Марк.10:45/ Миналата Неделя чрез примера на св. Йоан Лествичник Православната..

публикувано на 06.04.25 в 08:00

Романът "Как да убиеш семейството си" на Бела Маки

Грейс Бернард е 28-годишна красива, привидно съвсем нормална жена, но с необикновена история. Работата е там, че тя има зад гърба си вече шест убийства – някои брутални, други – не чак толкова, но в момента по ирония на съдбата лежи в затвора заради убийство, което не е извършила. Не го беше замислила така, но… Не се заблуждавайте! Грейс не е..

публикувано на 04.04.25 в 17:29