"Статистиката показва това нещо. А миналата година получихме и официални данни от Министерството на транспорта, където вече не гадаем колко са електромобилите. А към октомври месец, последната информация- 3500 електромобила, а мисля 17 000 бяха хибридите. Така че, това на годишна база е доста сериозен ръст. За предимствата- който не се е качвал и ако преодолее страха, че някъде ще му свърши на полето тока, мисля, че ще бъде невероятно изненадан положително за това, че тишината, ускорението, качеството на работа на самия автомобил са неща, които няма как да бъдат сравнявани със старите аналогови и пушещи популярни в България автомобили. Независимо, че скока на ел. енергията е доста солиден. Въпреки това, знаейки, че и КПД-то на електродвигателя е 98 % в сравнение с двигателя с вътрешно горене, който е 37 %, само тук, като ефективност може да направим сравнение. Преди скока на цените, ако човек зарежда вкъщи на нощна тарифа домашен ток, тоест за физически лица тарифата, 100 км. са около 2 лв. На фона на всяко едно друго гориво, е доста сериозна разлика... Един пример ще ви кажа, да кажем популярна марка електромобили, така нареченото годишно обслужване е 24 лв. Това е да се смени само филтъра на купето..."
Пробегът на електромобилите при по-новите модели постоянни се увеличава, поясни Илия Левков:
"Ако си вземе да кажем електромобил на 2 или на 3 години, ще измине 100-150 км. с едно зареждане. Говорим за електромобили, които са с така 22 KWh батерия. Новите модели вече имат 400-500 км., даже вече и 1000 км. пробег с едно зареждане... За зарядната инфраструктура- България е уникален пример за това нещо, защото без да има натиск от броя на електромобилите, които имат нужда от зареждане, инфраструктурата се развива по много интересен начин. Различни компании инвестират в изграждане на зарядна инфраструктура..."
Някои видинчани биха управлявали електрически коли, но когато станат по-достъпни, сочи анкета на Радио ВИДИН.
"Индийците ли почнаха сега леките коли с това, е с тия зарядни. Само, че трябва да има вместо бензиностанции заряден пункт... Има и лоши, и добри отзиви за тях. Трябва да се съобразяваме с бъдещето... Аз си карам ретро автомобил... Кой какво ми даде, всичко карам. Той, електромобила, май 50 км. караш на ток. Трябва да подсигурят първо зарядни устройства по бензиностанции, не навсякъде може. Аз не съм видял тук на някоя видинска бензиностанция да има за електромобил зарядно. Ако имам възможност, да бих карал електромобил... Шофьор съм, но засега се задоволявам с по-стара кола. Вероятно ще е бъдещето, няма да стане толкова бързо това нещо. Освен това, не може да се подменят толкова коли наведнъж. Предимството е чистотата, няма замърсяване. Бих карал такава кола..."
В сравнение с масовите автомобили електромобилите остават относителни скъпи. Ниският пробег при някои от тях също е проблем. Липсва развита мрежа от станции за зареждане. Около 10 са зарядните станции за електромобили в трите области от Северозапада- Видин, Враца и Монтана. А относно тяхното влияние върху околната среда, батериите на електромобилите изискват зареждане с електричество, а електричеството се произвежда не само от възобновяеми източници. Предвид всичко това големите автомобилни компании, все пак плануват превозните средства в следващите десетилетия плавно да преминат от двигатели с вътрешно горене към електродвигатели.
Днес, 17 февруари, отбелязваме Деня на спонтанната доброта. Той се празнува по цял свят от благотворителни организации, но не е известно кой е конкретният инициатор. Най-популярен е в САЩ. В този ден хората трябва да се стремят да бъдат добри към всички, без да очакват награда. Именно затова днес ви представяме един такъв пример от град Мизия,..
Сънят при бебетата и малките деца е тема, която вълнува всички родители, а трудното приспиване или пък честите нощни събуждания на децата са проблеми, на които често родителите мислят, че решение няма. Все още в нашето общество битуват митове, свързани с детския сън. Оказва се, че ако им се доверим, ще получим точно обратния ефект -..
Пет нови центъра за социален достъп ще бъдат изградени в малки населени места в България, като два от тях ще се намират в общините Чупрене и Ружинци . Тези т. нар. " хъбове за улеснен достъп" ще предоставят услуги на уязвимите групи и ще способстват за тяхната интеграция в обществото. Проектът се реализира чрез програмата „Поощряване..
Италианският певец Федерико Оливиери, известен с артистичния псевдоним Оли, спечели 75-ото издание на феста. 23-годишният изпълнител триумфира с песента "Глупава носталгия" (Balorda nostalgia). "Това е едно от онези неща, които изглеждат нереални, когато се случат. Безкрайно съм щастлив", бяха първите думи на Оли, когато му беше връчена..
"Неделник е тук. Какво ще научим в него: Писателят от Враца Теодор Петров ни връща в миналото за да ни представи своя първи роман „Комтитите“ за цар Самуил и неговото време. Ще празнуваме Трифон Зарезан в село Раковица в община Макреш. Празника не е отбелязван в селото от 2014 година. Сега с общи усилия на..
Неделята, в която се намираме днес е Седемнадесета след Неделя подир Въздвижение – на Блудния син. "След Неделята на митаря и фарисея, светата Църква ни въвежда в Неделята на блудния син. Състоянието, в което се намирал митарят, когато зовял към Бога за милост и не само не помислял за своите добродетели, но и не смеел да повдигне очи..
„Сгреших много, като купих тази тетрадка. Но сега е твърде късно за съжаление, щетите са нанесени.“ Това са първите думи, които Валерия Косати – една уморена италианска домакиня, съпруга и майка – записва в тетрадката, която купува в края на 1950 г. под напора на внезапен импулс. След тях животът ѝ вече никога няма да бъде същия...