Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ниското ниво дигитално-медийна грамотност е причината българинът да вярва на конспирациите за COVID-19

Георги Апостолов: Образователната система се нуждае от преструктуриране, за да отговаря на нуждите на ХХI век

Образование, а не технически промени

Снимка: Архив


"Уменията на ХХI век са базирани на информационна грамотност, критично мислене, здрав разум, елементарни неща, които работеха в аналоговия свят без никакъв проблем, но дигиталното цунами практически изключи тези механизми. Огромният поток от информация трябва да се посрещне от умение за сортиране. Заплахата е реална за живота и здравето на хората, уверено можем да кажем, че имаме хиляди жертви, дължащи се на тази липса на умения да се борави с информация или пък с липсата на такава", каза в "Посоките на делника" Георги Апостолов от Центъра за безопасен Интернет.

Експертът допълни, че нивото на медийната и дигиталната грамотност в България е едно от най-ниските по целия свят.

"Дигитално умение е в дигиталния свят да прилагаш елементарните принципи на критичното мислене, здравия разум, проверка на източниците. Основно усилията трябва да бъдат насочени към образоване на населението навсякъде, как да се справя с огромния поток информация в света, защото тя от дигитална става реална. Виждаме резултатите, България е един от най-трагичните примери във връзка с коронаинфекцията. Хората продължават да споделят манипулирани данни. Това означава, че информацията, която е най-важното в живота на човека, това е базата, върху която решаваме да действаме. Но как се отрази на обществото? Без защита от големите платформи, без филтриране на вредното съдържание, ние имаме 70 % от населението, което вярва, че ваксината е по-вредна от самия вирус".

По думите му световният проблем с дезинформацията може да бъде решен единствено чрез общи усилия, залягащи върху образованието.

"На практика обаче България е по-силно облъчвана от подобни теории на конспирацията. Никой не може сам да се справи с този проблем сам, обаче тревожното е, че много европейски програми, инициативи и т.н, залагат повече на технологическата част. Факт е, който се и признава от всички резолюции на Европарламента, че се споменава за необходимост от обучение. Уви, то отива често на заден план. Първият опит на големите онлайн платформи да избягат от отговорност беше, че разшириха достъпа до своите ресурси на самите сайтове, касаещи вредно съдържание, да предупреждават потребителите за какво да внимават, но хората не четат. Добре е да го има, но не решава проблема. Законовите мерки за проверка на платформите също няма да имат голям ефект, ако на преден план не се извади необходимостта от образоване на населението. Не само образователните системи, макар че те са бъдещето. Ако децата нямат тази грамотност, която наричаме дигитално-медийна, винаги ще попадат в капани. Опираме до нещото, на което образователните системи по света не са обърнални внимание".

Голяма част от проблемите, свързани с дефинформацията, в България се различават от тези в Западна Европа, обясни Апостолов.

"Това вече е факт, особено след като бивша служителка на Фейсбук изнесе доста тревожна информация за начините, по които тази социална мрежа работи, за сигналите, които получават - за незаконно съдържание, за вредно, за конспирации, за дезинформацията по повод коронавирусната инфекция. Проблемът е, че това действа само в големите държави. Проверителите работят основно с познатите световни езици, т.е малките страни с езици, говорени от по-малко хора, там реакция или е забавена, или липсва. За жалост, няма официални данни, за да установим колко точно дезинформация преминава през дадена страна".

Дигиталният свят е отражение на реалния, а от това изхожда основната необходимост от изгражданетото на нужните умения за критично мислене и работа с медийно и мултимедийно съдържание.

"Вече и сред пълнолетното население, а и не само, имаме силно поддаване на фалшификации. Към нас се засилват сигналите на тийнейджъри, попадащи в елементарни клопки - да спечелиш награда, да си въведеш данните, защото ще има бонус, запознаване с хора онлайн, но без да са направили проверка. У нас се отделят дигиталните умения от медийната грамотност, макар че това е едно и също нещо. Това е работа с тип съдържание - дали получена покана за приятелство, т.е комуникационно съдържание, дали ще е споделена сайта от съмнителен сайт, всичко това се случва все повече. Дори да се увеличат часовете по информационна технология, дори да се засилят подобни инициативи като месец на киберсигурността и подобни дни на еди-какво си, това няма да реши проблем, защото акцентът е върху технологията. Децата с тях се оправят по-добре от всеки, но проблемът е, че не са научени, а това важи и за голяма част от възрастните, да пресяват информацията. Навлизането на дигиталното в ежедневието означава и едно заливане от премного информация, а затова е нужен филтър, да се научиш как да проверяваш".

През годините екипът на Центъра за безопасен интернет разработи методика за ранно обучение на дигитално-медийни умения на децата от 1 до 4 клас и стана съосновател на Коалиция за дигитално-медийна грамотност от началното училище.

"Не бих казал, че имаме някакви големи успехи. Една част от нещата - методиките, които разработваме, минават и се появяват на сайта на МОН, на РУО-тата, други наши инициативи, но това са частични действия. Ние говорим за необходимост от абсолютно преструктуриране на образователната система, т.е смяна на метода на работа. Той трябва да отговаря на нуждите и нагласите на това съвременно дигитално поколение. Когато работиш с тях в някакъв час, обясняваш им какви са опасностите в интернет, реакцията е подсмихване, защото прекрасно знаят и могат да изредят  какви са опасностите там. Проблемът е, когато лично се сблъскат с тази опасност, защото го няма този автоматизъм, няма го умението да се ориентираш в обстановката и да приложиш умения за сортиране, за работа с информация. Липсата на това умение те поставя в клопки. 

Интервюто с Георги Апостолов можете да чуете в звуковия файл. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31

Село Неговановци - съвременно, обновено и съхраняващо традициите

Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град.  Красиво и благоустроено е Неговановци.  Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи.  Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..

публикувано на 15.11.24 в 12:00