Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: По-силна - за теб!

Европейско пространство за образование- вариант за изграждането на зелена и цифрова Европа

Снимка: БГНЕС


Европейската комисия разработва редица инициативи, които ще увеличат приноса на образованието и обучението към възстановяването на ЕС от коронавирусната криза и ще спомогнат за изграждането на зелена и цифрова Европа. Инициативите са насочени към изграждането на Европейско пространство за образование, в което всички млади хора да могат да се възползват от най-доброто образование и обучение и да намират работа в цяла Европа. 

Европейското пространство за образование трябва да бъде постигнато до 2025 г., затова и Комисията предлага нови инициативи, повече инвестиции и по-силно сътрудничество на държавите членки, за да се помогне на всички европейци, независимо от възрастта им, да се възползват от богатите възможности за образование и обучение, предлагани от ЕС. Комисията прие и нов План за действие в областта на цифровото образование, който отразява поуките, извлечени от коронавирусната криза, и полага основите на високоефективна екосистема за цифрово образование, която позволява да се придобият по-добри цифрови умения, необходими за цифровата трансформация.

Евродепутатите отчитат, че темата за образованието и европейските възможности заслужават особено внимание, защото добрата база за образование и качеството на образованието са основа не само на икономическия, но и на обществения напредък в Европа, а образованието е само едно от средствата за повече шансове и по-голямо равенство в обществото. Възможностите за постигане на европейско пространство на образование бяха обсъдени на заседание на Комисията по култура и образование през март. Всички  държави членки трябва да участват активно, и заедно да определим обхвата на европейското пространство на образованието, посочи  докладчикът Михаела Шойдрова- Чехия, Група на Европейската народна партия (Християндемократи):

"Качественото образование е от ключово значение за успешното съществуване на справедливия и цифровия преход. Качественото обучение винаги носи плодове и печалба, не може да фалира. Да си спомним колко е добро сътрудничеството между европейските университети, което на практика съществува почти от средните векове.... Въпросът е какво образование и какво пространство искаме да имаме ние като парламент. Европейското пространство за образование има нужда от една рамка за осъществяване и набор от препоръки, които трябва да бъдат изпълнени... Срокът 2025 година е прекалено амбициозен за постигане на всички тези цели. Необходимо е държавите членки да участват активно, трябва заедно да определим обхвата на европейското пространство на образованието. Трябва да се отчетат резултатите от мобилността, оттеглянето на Обединеното кралство и резултатите на програмите за образование, с които разполагаме- като Еразъм и други. Искаме да постигнем едни общи цели, но същевременно да отчитаме спецификите и историята на всяка държава членка. Цифровото образование и международното му измерение трябва да бъдат част от цялостното образование, трябва да се наблегне и на професионалното образование, на обучението по време на целия живот..."

Една от най-успешните инициативи на Европейския съюз в областта на образованието е програма "Еразъм +", която обхваща всички сектори на образованието и обучението - от образованието в ранна детска възраст и училищното образование, до професионалното обучение, висшето образование, ученето за възрастни през целия живот. 26 милиарда евро е бюджетът на новата програма "Еразъм+" за периода 2021-2027 г. Особено по време на пандемия, образованието се нуждае от стратегически инвестиции, коментира българският еврокомисар Мария Габриел:

"Учителите показаха невероятна мобилизация, творчество и иновации за това- да помогнат на децата ни да останат в образователния процес. Междувременно стана ясно, че има нужда да намерим правилния баланс между това- да използваме доброто от технологиите, но и да не позволяваме те да заместят ролята, която само учителят трябва  да има. Затова и силен бюджет за програма "Еразъм +"  за първи път 26 милиарда евро означава почти двойно увеличение на програмата, което за мен автоматично означава повече възможности с виртуална мобилност, повече обучения за учителите, за да могат те с новите технологии да продължат да правят чудеса и да стимулират децата ни да показват своите таланти, означават и много повече възможности за европейските университетски алианси, които да ни позволят да изградим едно висше образование, адаптирано към своето време и с поглед към бъдещето, така че да подготвя млади хора, които да разполагат с достатъчно знания, умения и гъвкавост, за да намират своята перспектива и реализация на пазара на труда."

В съобщение на Европейската комисия се посочва, че всички държави от ЕС имат интерес да се използва изцяло потенциалът на образованието и културата като движещи сили за създаването на работни места, постигането на икономически растеж и подобряването на социалното сближаване, както и като средство за досег до европейската идентичност в цялото ѝ многообразие. 

Посочват се средствата и етапите за изграждане на европейско пространство за образование, валидно за  целия ЕС. Идеята е престоите в чужбина с учебна цел да се превърнат в норма; квалификациите за средно и висше образование да се признават навсякъде в ЕС; владеенето на два езика в допълнение към майчиния език да се превърне в стандарт. Всеки трябва да има достъп до висококачествено образование, независимо от социално-икономическия си произход, а хората да имат силно чувство за европейска идентичност, както и за културното наследство на Европа и нейното многообразие.

За изграждане на европейско пространство за образование Комисията представи първи пакет от мерки, насочени към: ключовите компетентности за учене през целия живот; цифровите умения; общите ценности и приобщаващото образование. Комисията отчита, че за изграждане на по-силна Европа трябва да се заложи на инициативи, с които подчертава ключовата роля на образованието, младежта и културата в изграждането на бъдещето на Европа.

Визията на Комисията за изграждане на европейско пространство за образование обхваща разширена програма "Еразъм+“; амбициозна рамка за европейско политическо сътрудничество в областта на образованието и обучението; подкрепа на реформите в държавите членки чрез по-целенасочено използване на европейските фондове. Описани са и текущите инициативи за учредяване на европейски университети и създаване на европейска студентска карта. Този пакет от инициативи включва предложения за препоръки на Съвета за образование и грижи в ранна детска възраст; автоматично взаимно признаване на дипломи и периоди на обучение в чужбина; подобряване на преподаването и изучаването на езици. 

Европейското пространство за образование е свързано и с Плана за възстановяване и дългосрочния бюджет на Европейския съюз за 2021-2027 г. В този контекст предлаганият План за действие в областта на цифровото образование заема централно място в усилията на Комисията да подкрепи цифровия преход в Европа. 

Планът за действие в областта на цифровото образование очертава визията на Европейската комисия за висококачествено, приобщаващо и достъпно цифрово образование в Европа. В него се призовава за действия за по-тясно сътрудничество на европейско равнище за извличане на поуки от кризата с COVID-19, по време на която технологиите се използват в широк мащаб, както и приспособяване на системите за образование и обучение към цифровата ера. Новият план за действие има два стратегически приоритета- да се насърчи развитието на високоефективна екосистема за цифрово образование, както и да се подобрят цифровите умения и компетентности, необходими за цифровата трансформация. Срокът на действие на новия план е до 2027 г.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Агенцията по заетостта представи програми за безработни и млади хора във Видин

Агенцията по заетостта продължава с приема на заявки по инициативата "Възможности за повишаване на професионалната компетентност на заети и незаети лица на територията на община Видин". Днес бяха представени програмите по 3 проекта в тази сфера. Инициативата „Започвам работа - Компонент 3 „Заетост“ е насочена към неактивни и безработни лица,..

публикувано на 25.02.25 в 16:56

Предвижда се бивше училище да стане място за спорт на видинчани

Община Видин е предвидила в новия общински бюджет средства за възстановяване и реконструкция на училищния двор и спортните салони на бившето училище "Христо Ботев" във видинския квартал "Строител". Идеята е да се разкрият още места, където видинчани ще могат да спортуват, каза заместник-кметът по финансово-стопанска дейност, бюджет и икономическо..

публикувано на 25.02.25 в 15:00
Огнян Исаев

Огнян Исаев: Зрелостниците в област Враца намаляват заради бедността

Защо част от учениците, завършили основно образование, не успяват след осми клас? Например, в област Враца през 2023 година има 918 дванадесетокласници, а когато този випуск е завършвал седми клас през 2018 година учениците са били 1943-ма. Този и други въпроси, свързани с явно и скрито отпадане от училище, поставя и търси отговори проучване на..

публикувано на 25.02.25 в 14:00

Гимназия в Мездра разкрива паралелка по изкуствен интелект

В Професионална гимназия "Васил Левски" в Мездра ще бъде разкрита първата в Северозападна България паралелка по програмиране на изкуствен интелект . Това се случи с подкрепата на Комисията по заетост на Областния съвет за развитие в област Враца, областния управител Николай Николов и началника на Регионално управление по образованието Лорета..

публикувано на 25.02.25 в 13:00
Д-р Олга Папушева

Д-р Олга Папушева: Зъбните импланти не са за всеки

Не всеки пациент може да бъде протезиран чрез импланти , каза в "Час при зъболекаря" лекарят по дентална медицина д-р Олга Папушева . По думите ѝ, преценката се прави след съответната консултация.  "Импланите са вид възстановяване на един или няколко зъба с идеята да се възстанови дъвкателната функция и естетиката в устата. Вече зависи колко..

публикувано на 25.02.25 в 11:00
Теди Генова, психолог

Теди Генова: Времето насаме е подарък, не бреме

Днес ще си говорим за самотата. Но по-скоро ще си поговорим за нея, като я погледнем от хубавата страна, защото самотата оставя пространство за самоопознаване. Знаете, когато сме сами, имаме повече шанс да се обърнем към вътрешния си свят без външни влияния.  Това е моментът, в който можем да разберем кои сме, какво обичаме, какви са..

публикувано на 24.02.25 в 15:00

Младежи рискуват живота си заради опасно предизвикателство

ТикТок и други социални медии са въздействащи върху младежите, които често търсят популярност и начин да се харесат на своите връстници. Почти ежедневно в такъв тип платформи добиват популярност екстремни предизвикателства, които насърчават опасно поведение сред младите хора. Такова предизвикателство, нашумяло в последно време, е прекомерната..

публикувано на 24.02.25 в 14:00