Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Част от превозвачите искат мораториум

Нерегламентиран превоз = затвор

Превозът трябва да се извършва по занятие, със заплащане и икономическа облага

Снимка: Любо Андреев


Нерегламентираните автомобилни превози да се наказват със затвор прие парламентът в средата на декември. Вместо от 3 до 5 години, наказанието е намалено на от една до три, след като народните представители преодоляха президентското вето. Държавният глава по-рано върна законопроекта с мотива, че не са уточнени критериите за разграничаване на нерегламентирания превоз от споделеното пътуване.

Промените в закона са насочени срещу сивия сектор, коментира народният представител от ВМРО и член на комисията по транспорта Деан Станчев.

"Самият мотив на закона е да ограничи нерегламентираните превози на пътници, които поставят в неравностойно положение фирмите с лиценз и разрешително - т.е легалните фирми. Появяват се хора, които изведнъж им взимат дейността. Това не е лобистки закон, а удар срещу сивата икономика. Подпомагаме честността, за да отиват парите при реалните фирми. Промените бяха подкрепени от голяма част от бранша".

В случаите, когато нерегламентираният превоз е извършен от две или повече лица и те са се сговорили предварително, предвиденото наказание в първоначалните текстове беше лишаване от свобода от 5 до 10 години и глоба от 5 000 до 15 000лева.

Окончателният текст гласи:

"Който без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз, извършва по занятие обществен превоз на пътници, се наказва с лишаване от свобода от една до три години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е".

Уточнено е, че превозът трябва да е извършен по занятие и с икономическа облага. Ако се заплати горивото при споделено пътуване, това няма да се приема като икономическа изгода, решиха депутатите и по този начин го разграничиха от споделеното пътуване. Предишната редакция предвиждаше, че това е превоз "срещу заплащане или икономическа облага". Ако деянието е извършено от две или повече лица, сговорили се предварително, лишаването от свобода е от 2 до 5 години.
Деан Станчев
Подкрепяме криминализирането на нелегалните превози, коментира Петър Захариев, член на Управителния съвет на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.

"От много години искаме да се справим със сивите и незаконни превози в нашия сектор, а такава мярка е криминализирането, за да се сведе до минимум ощетяването на държавата, на нас и като цяло е опасно за гражданите. До 70 % от общите превози в средата и чужбина са стигнали нерегламентираните превози през пандемичните месеци. Искаме ограничение, намаление, затова работим с транспортното министерство и съответната комисия, търсейки правилното решение".

Законът се нуждае от корекции, за да бъде прецизен и точен, допълни Захариев, който е и собственик на автобусна фирма от Монтана.

"В последния момент превозвачите се разделихме. Не останахме доволни от текста. Като идея трябваше да се случи, но изпълнението не ни прави доволни - така записан гол текста "който извършва по занятие" е опасен. Покрай незаконните могат да бъдат "удряни" и онези, които не слушат от законните. Тоест няма граница, в която да се движи контролния орган. Не ни харесва, че текстът е без дефиниция за незаконен превоз по занятие, какви са параметрите и кога този превоз е незаконен. Близка е границата със споделеното пътуване. Даде се основен текст, но насетне всеки контролен орган и съдебна институция, когато при нея попадне съотвеното дело, има широко поле за тълкуване. Случайните превози са против тези текстове - това са автобуси и микробуси, които извършват туристически пътувания, превоз до забележителности. Те са близо до попаденето под ударите на закона, ако нещо не е изрядно или сгрешено, пропуснато в последния момент".


От Националното сдружение "Случаен превоз" предупреждават, че пропускът в закона може да изпрати в затвора стотици хотелиери и превозвачи. Причината е, че превозвачите или хотелите, които разполагат с автомобил до 8 плюс 1 място, не подлежат на регистрация, обясни председателят Радка Мандилова.

"Изглежда, че законът е срещу сивата икономика. Ние не сме против да има закон, но сме против отварянето на широка врата, на едно поле за злоупотреба в бранша. Обществените превози на пътници съгласно Закона за автомобилните превози се извършват или от автобуси с 9 места нагоре, или с таксиметров автомобил - всичко, което не е такова средство, няма право да вози пътници срещу заплащане. Това е проблем за туризма, защото хотелите предлагат леки автомобили за трансфери на гостите, туроператорите използват бусчета за екскурзии, превозвачи работят с ВИП услуги - това са лимузините за сватби и специални събития. Всичко това към момента е наказуемо обаче. Искаме като допълнение към наказателните разпоредби да бъдат въведени нови такива за Закона за автомобилните превози, така че да подлежи тази дейност на разрешителен режим. В момента всичко е нерегламентирано, не съществува и механизъм за контрол. Сивият сектор ще продължи да си работи без фактури, а изрядните ще са обект на наказания. Липсва ни добър диалог с депутатите. Свързах се с Георги Свиленски от Комисията по транспорта. Уж ни разбираше, обеща да повдигне темата за дискусия, но и БСП, които бяха критици на Закона, подкрепиха текстовете. Ние сме изпратили готов законопроект, включващ мотиви и предложения".

От НССП и Бургаската регионална туристическа камара изразиха несъгласието си с приетите промени, искайки да бъде наложен мораториум върху промяната в Наказателния кодекс, с която осъществяването на нерегламентиран превоз в България вече може да те вкара в затвора. Двете сдружения твърдят, че промените са лобизъм в полза на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

"Предлагаме да се наложи мораториум върху наказателните състави, докато не се реши проблемът. Ние предлагаме австрийски модел - да се въведат правила, нормален регламент, според който ако дадено предприятие отговаря на изискванията, може да извършва превоз на пътниците и без да има лиценз за автобусен превозвач. Друг проблем нямаме. Ако това не се случи, ще се обърнем към президента. Ако и това не доведе до резултат, ще се обърнем и към Европейската комисия. Говорим за противоречение, явно такова, с европейското законодателство".

Туристическият сектор отправи предложение за проект на закон за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, с който да бъдат въведени в регулация превозите с 8-местните бусове. 

"В момента няма механизъм за контрол - всеки, който вози на черно пътници, не може да бъде контролиран. Това са частни лица, които се организират нагледно дори в социалните мрежи. Затова предлагаме предприятията и хората, извършващи превоз със средства до осем места, да се регистрират в Министерството на транспорта по облекчена процедура, да си впишат в талона на колата, че е сосбственост на дружеството. Тези, които оставят следи, че са извършвали такъв превоз, ще подлежат на закон, а тези без касовите бонове и фактури - ще останат без наказания. Има нужда от регулаторен и контролен режим".

С коментар по темата се включи и Иван Божинов от Дондуково, който ни написа:

"Има нерегламентиран превоз, защото няма регламентиран. Питам автобусните превозвачи: как човек може да се придвижи по линията Монтана - Смирненски - Лом или Лом - Белоградчик и да не изреждам други дестинации. Като имаше линия Видин - Велико Търново, защо я закриха? Не стига, че пускаха стари автобуси, но и караха хората да чакат по отбивките като стопаджии. Нали тази услуга се заплаща? Не знам депутатите, които са приели този закон, каква "трева" са пушили, но явно не им се е отразила добре. Нали човек от малкото населено място, за да си изпълни гражданския дълг, трябва да се придвижи до общината или областният център, ако няма собствен превоз или регламентиран такъв, как ще си изпълни гражданските задължения?"


С приетите промените в Кодекса за търговското корабоплаване се преодолява дублирането на административна и наказателна отговорност и се дава ясна дефиниция за обществен превоз на пътници, за да не може под ударите на закона да попада и т. нар. "споделено пътуване".




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05
Светлин Тачев

Светлин Тачев: На прага сме на пълна делегитимация на политическата система

Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците.  Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС.  Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..

публикувано на 09.01.25 в 10:00

Ще издържи ли семейният ни бюджет на новата ценова атака?

Новата година настъпи с повишени цени на някои стоки и услуги у нас. Токът за бита за Северозападна България вече е по-скъп с около 9%. Хлебопроизводителите побързаха да реагират на повишеното ДДС на 20% и съответно повишиха цените на насъщния. От 1 януари са в сила новите цени на личните карти. Вместо 18 лева за нова лична карта трябва да..

публикувано на 08.01.25 в 10:45

Видин-Ботевград: Новият път, чийто край непрекъснато се отлага

Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се..

публикувано на 07.01.25 в 13:24

Пазарът на труда все повече ще изпитва недостиг на работна сила

Работодателите завяват нужда от 261 926 работници и специалисти през следващите 12 месеца с умения и знания в различни професионални направления, които ще са необходими за ефективната работа на предприятията. Най- търсените специалности на пазара на труда можем да видим най-ясно от проучването, проведено сред работодатели от Агенцията по заетостта..

публикувано на 06.01.25 в 14:48

Шивач, водач на МПС и спедитор-логистик са най-търсените професии в област Видин

Регистрираните безработни лица средномесечно в област Видин за периода януари – ноември 2024 година са 4 053. Равнището на безработица в областта е 14.8%, а   от януари до ноември 2024 година  на работа са  п остъпили общо 2 888 души.   Област Видин е с дял 2.6% от общо регистрираните средномесечно безработни лица в страната (155 181) за..

публикувано на 06.01.25 в 14:26

Очаквания и надежди за 2025-та - какво си пожелахме на Васильовден?

На 1 януари отново сме изправени пред поредното ново начало, изпълнени с надежди и очаквания. Каквито и да са икономическите прогнози, колкото и несигурно да изглежда бъдещето за много българи, всеки от нас отправя пожелания за себе си и най-близките си хора. Първият ден на годината народът ни нарича Сурваки. Наименованието идва от обичая..

публикувано на 01.01.25 в 10:45