Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Напредва ли строителството на новия път от Видин до Ботевград?

Снимка: АПИ

Почти три години отминаха от протестите в началото на 2018-та, които катализираха изпълнението на най-важния инфраструктурен проект за Северозапада- модернизацията на главния път Е-79. От тази година вече реално се строят двата участъка от трасето между Мездра и Ботевград, в напреднал епат е и първата част на пътя между Видин и Макреш. Каква е актуалната информация, с която разполага гражданското обединение "Единни за промяна", което инициира серията от протести за магистрала до Видин и тунел под "Петрохан"?

"Последната информация, която имам, е от началото на изтеклата седмица във връзка с работна среща по това, което се случва по трасето Видин-Монтана. Очаква се до края на годината да бъде издадено разрешението за строеж на Лот 1 и да бъде публикувано в Държавен вестник. Говоря за целия участък- първите 33 километра. Приключиха процедурите по отчуждаване на имотите. Процедурите за следващите участъци- до Ружинци, са в процес на изплащане на парите по обезщетенията, т.е. очаква се до края на декември или началото на януари те също да приключат и да бъдат издадени следващите разрешения за строеж, с което ще бъде покрита по-тежката част на пътя Видин-Монтана.


По отношение на отсечките от Ружинци до Монтана, в момента текат процедурите по уведомяване на собствениците. Когато човек започне пряко да наблюдава процесите, си дава сметка колко много формалности има и колко е дълъг пътят, за да стигнеш до законно издадено разрешение за строеж. Може би строителството наистина е по-леката част. Надявам се, че в началото на следващата година първите 60 километра ще се строят активно, а може би до април месец ще започне останалата част от пътя до Монтана. процедурите от Монтана до Враца също са задвижени. Там има едно спиране заради сериозно обжалване на трасето във връзка с частен обект, който е с взривни вещества. Може би ще се наложи отклоняване на трасето. Надявам се до началото на юни ще се строи целият път в целия участък. Това е моето искрено очакване", обясни Росица Кирова, председател на сдружението. Тя добави, че е удовлетворена от скоростта, с която се изпълнява проектът:

"Като човек, който познава законодателството, процедурите по това, което правим в региона на област Видин, за което благодаря на всички институции, ангажирани с всяка една от процедурите, бяха изпълнени изключително бързо в сравнение с това, което се прави на други места в страната. Получихме максимално съдействие за осъществяване на този проект и аз съм удовлетворена. Да, сроковете не са толкова кратки, колкото първоначално ни се искаше. Ние искахме да започне веднага строителството след протестите, но не е възможно. Виждам, че се работи и в рамките на следващите 2-3 години ще имаме изграден път между Видин и Ботевград."

"Резултат от гражданския натиск, резултат от протестите- има. Магистрала до Видин и тунел под Петрохан са двете задачи, които ние сме си поставили за цел като гражданско обединение "Единни за промяна" да бъдат постигнати за региона, защото са изключително важни за това как ще се развиваме занапред. Успях да защитя правото си на представител на това гражданско обединение да упражняваме пряк граждански контрол върху всички процедури и процесите, които се случват оттук нататък. Приела съм го като лична кауза и няма да се откажа", добави Росица Кирова.



Държавното дружество "Автомагистрали" ще строи близо 70 километра от новия магистрален път Видин-Ботевград. Кога реално се очаква да започне изграждането на участъците, за които те са ангажирани и най-важното- кога ще можем да пътуваме по новия път?

"Автомагистрали" ще модернизира участъка от пътен възел "Макреш" до обходния път на Монтана. Трасето е с обща дължина почти 66 километра. Разделено е на пет подучастъка. За първите два участъка- до Ружинци, усилено текат отчуждителни процедури и се очаква до няколко месеца да има разрешение за строеж- март, април следващата година се очаква стартирането на строително-монтажните работи. За последните три участъка в момента се подготвя стартиране на отчуждителната процедура. В средата на следващата година би трябвало да имаме готовност за стартиране на строително-монтажните работи. Сроковете за изпълнение на отделните участъци са от 24 до 30 месеца. При добра организация и подходящи условия, в рамките на две години- в края на 2022 година, би трябвало пътят да е готов", обясни Цветан Петков, ръководител на "Инфраструктурно строителство" в "Автомагистрали" ЕАД.

"Габаритът на новия път е Г-28. С две активни ленти плюс аварийна лента в посока, а в участъците с наклон над 4,5% аварийната лента ще е по-широка и ще е трета активна лента за движение. Най-труден за изпълнение е първият етап от Макреш до Бела, но хубавото е, че е той е в най-напреднала фаза на подготовка, така че може би всички участъци ще бъдат завършени общо взето едновременно", добави Цветан Петков.



В най-напреднала фаза е изпълнението на двата лота между Мездра и Ботевград. Пътят там ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока, с габарит 20 м. Бъдещият скоростен път няма да преминава през населени места. За строежа правителството отпусна над 400 млн. лева. Пътят трябва да е изцяло готов през 2023 година.

Започва и изграждането на първия участък от пътя- близо 30-километровата отсечка от Видин до пътен възел "Макреш". Новият участък ще бъде с габарит Г 28 - с две ленти за движение в посока, аварийни ленти, разделителна ивица и банкети.

Стойността на договора е 298 млн. лева, а срокът за изпълнение: 30 месеца

Изпълнението на останалите около 60 километра от Макреш до Монтана също е в напреднала фаза и се очаква да бъдат готови за експлоатация след 2-3 години. По различни причини обаче се бави 29-километровият участък Монтана - Враца, както и рехабилитацията на Враца-Мездра с дължина 9 км.

Повече по темата, както и за напредъка на проекта за тунел под прохода "Петрохан" - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Еврото не е панацея за проблемите с финансите

Държавните финанси на България са завършили 2024 г. с дефицит от точно 3% от БВП, вмествайки се в правилото за устойчиви публични финанси на Европейския съюз.  Това показват предварителни данни на НСИ и Евростат за бюджетния баланс, измерен по европейската методология.  Така страната се доближава крачка по-близо до еврозоната, като шансовете..

публикувано на 24.04.25 в 10:00

Защитени ли са правата на жените у нас?

Програмата бе представена преди дни, а бюджетът и е над 4,3 млн. лв. Тя дава шанс на организациите да получат между 39 116 лв. (20 000 евро) и 117 349 лв. (60 000 евро) за период до 34 месеца. Тя е част от проект, чрез който Български фонд за жените ще инвестира над 8,3 млн. лв. под формата на директно финансиране в рамките на три програми и..

публикувано на 23.04.25 в 10:45

Стигат ли ни доходите?

Успява ли ръстът на доходите да компенсира инфлацията? Най-коректният измерител дали постепенно забогатяваме, според експертите, е покупателната способност. Това е накарало специалисти от асоциация "Активни потребители" да направят проучване, в което да сравнят цени и доходи в България през последните 20 години. Те са прегледали данните за периода..

публикувано на 22.04.25 в 11:39

Отец Рафаил: "Възкресение Христово е централното събитие в човешката история"

Възкресение Христово е, може да се каже, централното събитие в човешката история, защото от времето на античността са казвали едва ли не, че самото християнство е остаряло като религия и скоро ще изчезне. Ние виждаме, че минават различни цивилизации, развитието на различни езици, философии, теории, обаче остава само едно нещо неизменно и това..

публикувано на 21.04.25 в 11:22

Дълги дел- селото с народен гастроном и съхранени традиции

Екипът на радио Видин се отправя към село Дълги дел. Намира се в  община Георги Дамяново,  област Монтана. Планинско село, разположено по горното течение на река Огоста, почти на границата със Сърбия.  Селото има древна история.  Смята се, че е възникнало по време на римското владичество. Римската империя е водила тежки битки за завладяване на..

публикувано на 18.04.25 в 11:10
Яница Петкова

Яница Петкова: Действията на опозицията са в пряка полза на управлението

С трус във властта ще се запомни настоящата седмица. ДПС на Ахмед Доган оттегли подкрепата си от управляващото мнозинство, защото не желае да подкрепя модела "Пеевски" на корупция и конституционален произвол.  От ГЕРБ, БСП и ИТН декларираха, че остават непоколебими в решимостта си да изпълнят приоритетите и ангажиментите, поети пред българското..

публикувано на 17.04.25 в 10:00

Може ли да бъде намален делът на сивата икономика у нас?

Делът на сивата икономика в България расте и вече е 34.6%. До 2017 г. у нас е налице умерен, но стабилен спад на сивата икономика от близо 32% до 30%. С идването на пандемията има рязко увеличение до 32.9%, а през 2023 г. неформалната икономика в страната вече има дял от 34.6% от БВП. Това е най-високото ниво за ЕС, равняващо се на 60..

публикувано на 16.04.25 в 10:45