Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Законов текст трябва да регламентира промоциите

Снимка: БГНЕС


За да вземе информирано решение всеки потребител трябва да разполага с ясна информация относно прилаганите цени на услугите и наличните промоции по време и след изтичане на срочен договор за мобилни услуги.

Жалби до Комисията за защита на потребителите и до Комисията за регулиране на съобщенията относно нелоялни практики на мобилните оператори са изпратили от "Активни потребители". Промоциите не се намират в закона, нямат легална дефиниция, казва Богомил Николов от неправителствената организация. Случвало се е всеки потребител да се сблъска със ситуация, в която от оператора има принуда за преподписване на договор, когато той стане безсрочен. Ако това не бъде сторено, от оператора могат да кажат, че ще бъдат получавани сметки по други тарифи на по-високи цени.

Една от основните цели на Закона за електронните съобщения е телекомуникационните оператори да осигуряват възможности на потребителите, включително на възрастни, хора с увреждания или със специфични потребности, да извличат максимална полза от избора, цената и качеството на електронните съобщения, както и да получават ясна и разбираема информация за това. Затова законът изисква от телекомите да разработват и публикуват ценова листа на услугите, в която са посочени цени на предлаганите услуги, ценови пакети или тарифи, и условия за тяхното ползване.

 "Вече всяко предложение за договор е промоционално. Промоцията се превърна в практика, в стандарт, в основна цена. Когато искате да изберете договор, вие виждате само цени на промоции. Не виждате основната цена. Основната ни претенция  след като разгледахме съдържанието на сайтовете и различните тарифни планове е, че човек трябва да знае истинската цена. Когато договорът изтече - операторите обясняват за новите промоции. Преди години в Закона за ел. съобщения се появи специална разпоредба, която се противопоставя на автоматичното подновяване на договорите - ако не е уговорено между потребител/търговец, договорът автоматично става безсрочен при същите условия. Сега се подписва договор за промоционален продукт, а когато той изтече - той се превръща в безсрочен при неясни условия".

Срочен договор може да бъде продължен само при изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие - след изтичане срока на договора той се преобразува в безсрочен при същите условия. Абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това.

В резултат на проучването и сравнителния анализ на информацията, от "Активни потребители" стигат до следното заключение: липса на самостоятелна информация относно ценова листа на услугите с посочени стандартни цени на пакетните услуги. Фокусът в информацията към потребителите са промоционалните пакети, в които се откриват цени на някои основни услуги с уговорката, че това са цените след изчерпване на промоционалния пакет. Така, макар формално да е предоставена някаква информация за цени и пакети, за потребителя не е ясно върху каква база се формира промоцията/отстъпката.

"През двете години на договора трябва да се има предвид, че тарифите се изменят. Т.е след това няма да намерите същия план, той ще е с по-висока цена. След нашия сигнал има известна промяна: в най-новите договори вече има по-ясни указания, старите обаче остават енигма. В тях се говори за стандартни цени, които не са посочени. Това е основание исканото да не се дължи. Очакваме корекция на поведението и законов текст, регламентиращ промоциите. Тях ги няма в законите. Промоцията започва да се използва по различни начини - дори стока с изтекъл срок може да се продаде като промоция".

Не може да се говори за достъпност до информация за ценова листа и стандартни цени, анализират още от организацията. Някаква информация относно цени се намира в промоционалните планове - относно цената на съответния месечен план, както и описание на цени в предплатените планове. При този ограничен обхват на информация обаче относно ценовата листа на услугите със стандартни цени и тарифи, за потребителя не е ясно и разбираемо кои цени са промоционални и кои стандартни, за да може обективно да прецени базата, от която се формират промоциите/отстъпките.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Стефани от Монтана подарява мечтания бал на момиче в нужда

Днес ще разкажем поредната вдъхновяваща история. Главен герой в нея е Стефани Борисова от Монтана, която реши да осигури средства за абитуриентски бал на момиче в неравностойно положение.   Стефани е на 22 години и в момента е студентка в четвърти курс, като паралелно с това работи в софтуерна компания. Младата жена учи "Регионално развитие",..

публикувано на 10.01.25 в 17:15

Романът "Смок" на Ели Лозанова - пътеводител из нравите и порядките на Северозапада

Да избягаш от града, за да живееш на село си е сериозно предизвикателство и не е за всеки. Да избягаш от София, за да заживееш в Българския Северозапад, вече е само за избрани. Имам предвид без да хукнеш обратно още в рамките на първия месец. Това не всеки го може. Могат го такива, като фотографката Изабел Арнаудова. Израснала на жълтите..

публикувано на 10.01.25 в 16:45

За животните с любов от Монтана: Историята на един спасен ястреб

Днес в рубриката "97 лапи 1 една опашка" ще се пренесем в Монтана, където ще ви срещнем с добрия пример и любовта към животните. Поводът е публикация в социалните мрежи на 33-годишния Дончо Илчев , в която той е написал:  "Извинете, че спрях движението на колите по улицата днес, но този ястреб е от защитен вид и трябваше да бъде спасен..

публикувано на 10.01.25 в 16:00

Вино, четка и музика: Тайната формула за една незабравима вечер в Белоградчик

В Северозапада, където възможностите за развлечения често са ограничени, Румяна Георгиева от Белоградчик решава да промени тази тенденция и да предложи на местните хора едно уникално и вдъхновяващо преживяване – рисуване с вино, кръщава го   Art & Wine - Belogradchik .  Това занимание, станало истински хит през последните години, съчетава..

публикувано на 10.01.25 в 15:45

Пазим ли живите човешки съкровища

Рекорден брой "Живи човешки съкровища" са вписани в националния регистър за миналата година. България е част от програмата на ЮНЕСКО "Живи човешки съкровища" от 2008-а година и до сега в националната система са вписани 44 елемента. Номинации се правят на всеки две години  и се вписват до пет носителя на нематериалното културно наследство, но..

публикувано на 10.01.25 в 14:25

Общественото обсъждане на Общинския план за младежта предизвика дискусии във Видин

Във Видин се проведе обществено обсъждане на проект на Общински план за младежта за 2025 година. Документът определя целите и приоритетите на общинската политика за младежта, както и финансовите ресурси за неговата реализация, в съответствие с Националната стратегия за младежта (2021-2030 г.) и Националната програма за младежта (2021-2025)...

публикувано на 10.01.25 в 14:22

Динково, Тополовец и Дреновец против соларен парк в землищата си

Негодувание назрява сред жители на три села - Динково, Тополовец и Дреновец, в община Ружинци , заради проект на Общината за изграждане на фотоволтаични системи върху общински земи около тези населени места. Хората твърдят, че никой не ги е предупредил предварително какво се предвижда за изграждане в землищата им. Категорични са, че за такива..

публикувано на 10.01.25 в 10:10