Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Законов текст трябва да регламентира промоциите

Снимка: БГНЕС


За да вземе информирано решение всеки потребител трябва да разполага с ясна информация относно прилаганите цени на услугите и наличните промоции по време и след изтичане на срочен договор за мобилни услуги.

Жалби до Комисията за защита на потребителите и до Комисията за регулиране на съобщенията относно нелоялни практики на мобилните оператори са изпратили от "Активни потребители". Промоциите не се намират в закона, нямат легална дефиниция, казва Богомил Николов от неправителствената организация. Случвало се е всеки потребител да се сблъска със ситуация, в която от оператора има принуда за преподписване на договор, когато той стане безсрочен. Ако това не бъде сторено, от оператора могат да кажат, че ще бъдат получавани сметки по други тарифи на по-високи цени.

Една от основните цели на Закона за електронните съобщения е телекомуникационните оператори да осигуряват възможности на потребителите, включително на възрастни, хора с увреждания или със специфични потребности, да извличат максимална полза от избора, цената и качеството на електронните съобщения, както и да получават ясна и разбираема информация за това. Затова законът изисква от телекомите да разработват и публикуват ценова листа на услугите, в която са посочени цени на предлаганите услуги, ценови пакети или тарифи, и условия за тяхното ползване.

 "Вече всяко предложение за договор е промоционално. Промоцията се превърна в практика, в стандарт, в основна цена. Когато искате да изберете договор, вие виждате само цени на промоции. Не виждате основната цена. Основната ни претенция  след като разгледахме съдържанието на сайтовете и различните тарифни планове е, че човек трябва да знае истинската цена. Когато договорът изтече - операторите обясняват за новите промоции. Преди години в Закона за ел. съобщения се появи специална разпоредба, която се противопоставя на автоматичното подновяване на договорите - ако не е уговорено между потребител/търговец, договорът автоматично става безсрочен при същите условия. Сега се подписва договор за промоционален продукт, а когато той изтече - той се превръща в безсрочен при неясни условия".

Срочен договор може да бъде продължен само при изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие - след изтичане срока на договора той се преобразува в безсрочен при същите условия. Абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това.

В резултат на проучването и сравнителния анализ на информацията, от "Активни потребители" стигат до следното заключение: липса на самостоятелна информация относно ценова листа на услугите с посочени стандартни цени на пакетните услуги. Фокусът в информацията към потребителите са промоционалните пакети, в които се откриват цени на някои основни услуги с уговорката, че това са цените след изчерпване на промоционалния пакет. Така, макар формално да е предоставена някаква информация за цени и пакети, за потребителя не е ясно върху каква база се формира промоцията/отстъпката.

"През двете години на договора трябва да се има предвид, че тарифите се изменят. Т.е след това няма да намерите същия план, той ще е с по-висока цена. След нашия сигнал има известна промяна: в най-новите договори вече има по-ясни указания, старите обаче остават енигма. В тях се говори за стандартни цени, които не са посочени. Това е основание исканото да не се дължи. Очакваме корекция на поведението и законов текст, регламентиращ промоциите. Тях ги няма в законите. Промоцията започва да се използва по различни начини - дори стока с изтекъл срок може да се продаде като промоция".

Не може да се говори за достъпност до информация за ценова листа и стандартни цени, анализират още от организацията. Някаква информация относно цени се намира в промоционалните планове - относно цената на съответния месечен план, както и описание на цени в предплатените планове. При този ограничен обхват на информация обаче относно ценовата листа на услугите със стандартни цени и тарифи, за потребителя не е ясно и разбираемо кои цени са промоционални и кои стандартни, за да може обективно да прецени базата, от която се формират промоциите/отстъпките.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Да сторим нещо сериозно за очистването на душата и сърцето ни!

Шестата неделя на Великия и спасителен пост , която отбелязваме днес, Църквата възпоменава  Вход Господен в Йерусалим . "Когато Иисус се приближи, видя града и заплака за него"  (Лука 19 : 41) Безспорно е, че последното влизане на Господ Иисус Христос в Иерусалим е най-тържествения момент в Неговия земен..

публикувано на 13.04.25 в 08:00

Живата традиция на лазаруването оживява във Врачанско

Днес православният свят празнува Лазарова събота. В седмицата преди Великден празникът е спомен за най-голямото чудо в земния живот на Иисус Христос - възкресяването на Лазар, който бил починал преди четири дни. В обредния пролетен календар денят е познат като Лазаровден и се откроява с жизнерадостни ритуали. Сред тях е лазаруването, което се..

обновено на 12.04.25 в 12:58

Сдружение помага на нуждаещи се с употребявани вещи и дрехи

Кампания на сдружение "Закрилници" - Монтана   помага на бедни и нуждаещи се хора да обзаведат домовете си. Набира употребявани мебели и електроуреди. Преди дни започна и друга акция на сдружението - за дрехи, обувки и играчки.  Сдружението е гражданска организация, която е лицензиран доставчик на социални услуги в подкрепа на..

публикувано на 11.04.25 в 17:21

Бродерията се завръща - модерна и жива

В последните години бродериите се завръщат с нова сила - не само като занаят, но и като форма на изразяване и модна тенденция. Ръчното изкуство среща модерната технология и резултатът е впечатляващ - фини и сложни шарки върху дрехи, аксесоари и дори интериорен текстил. Днес ще си говорим за машинната бродерия - една комбинация от..

публикувано на 11.04.25 в 16:30

Знаете ли, че "Всички днес се казват Сори"

Тя е на 12 години, казва се Бианка и според майка ѝ е дете със специални инструкции за употреба, които на всичкото отгоре непрекъснато се променят. Според баща ѝ Бианка просто е неуправляема. А според Бианка те изобщо нямат представа какво означава „неуправляема“, защото тя е всичко друго, но не и такава. Тя знае кога няма нужда да е наоколо,..

публикувано на 11.04.25 в 16:25

Дарителският фонд в Бяла Слатина подкрепя нови инициативи

Общественият дарителски фонд " Участвам, дарявам, променям" – Бяла Слатина обяви инициативите на местни общности, за чието изпълнение ще помогне със средства. Договорите са подписани преди седмица, а в следващите три до шест месеца ще бъдат изпълнени проектите,  каза  Наталия Фенерска,  председател на сдружение "Първи юни", учредител на..

публикувано на 11.04.25 в 16:04

Реставрираха полилеите в катедралния храм във Видин

През 2022 година от катедралния храм "Свети Димитър Солунски" във Видин обявиха дарителска кампания за реставрация на старинните полилеи от кристал. Тогава оттам беше обявено, че има възможност това да бъде направено в Чехия.  Семейството на Даниела и Йохан Врановски, които живеят в Чехия и имат фирма за производство на стъклени и кристални..

публикувано на 11.04.25 в 15:55