Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Законов текст трябва да регламентира промоциите

Снимка: БГНЕС


За да вземе информирано решение всеки потребител трябва да разполага с ясна информация относно прилаганите цени на услугите и наличните промоции по време и след изтичане на срочен договор за мобилни услуги.

Жалби до Комисията за защита на потребителите и до Комисията за регулиране на съобщенията относно нелоялни практики на мобилните оператори са изпратили от "Активни потребители". Промоциите не се намират в закона, нямат легална дефиниция, казва Богомил Николов от неправителствената организация. Случвало се е всеки потребител да се сблъска със ситуация, в която от оператора има принуда за преподписване на договор, когато той стане безсрочен. Ако това не бъде сторено, от оператора могат да кажат, че ще бъдат получавани сметки по други тарифи на по-високи цени.

Една от основните цели на Закона за електронните съобщения е телекомуникационните оператори да осигуряват възможности на потребителите, включително на възрастни, хора с увреждания или със специфични потребности, да извличат максимална полза от избора, цената и качеството на електронните съобщения, както и да получават ясна и разбираема информация за това. Затова законът изисква от телекомите да разработват и публикуват ценова листа на услугите, в която са посочени цени на предлаганите услуги, ценови пакети или тарифи, и условия за тяхното ползване.

 "Вече всяко предложение за договор е промоционално. Промоцията се превърна в практика, в стандарт, в основна цена. Когато искате да изберете договор, вие виждате само цени на промоции. Не виждате основната цена. Основната ни претенция  след като разгледахме съдържанието на сайтовете и различните тарифни планове е, че човек трябва да знае истинската цена. Когато договорът изтече - операторите обясняват за новите промоции. Преди години в Закона за ел. съобщения се появи специална разпоредба, която се противопоставя на автоматичното подновяване на договорите - ако не е уговорено между потребител/търговец, договорът автоматично става безсрочен при същите условия. Сега се подписва договор за промоционален продукт, а когато той изтече - той се превръща в безсрочен при неясни условия".

Срочен договор може да бъде продължен само при изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие - след изтичане срока на договора той се преобразува в безсрочен при същите условия. Абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това.

В резултат на проучването и сравнителния анализ на информацията, от "Активни потребители" стигат до следното заключение: липса на самостоятелна информация относно ценова листа на услугите с посочени стандартни цени на пакетните услуги. Фокусът в информацията към потребителите са промоционалните пакети, в които се откриват цени на някои основни услуги с уговорката, че това са цените след изчерпване на промоционалния пакет. Така, макар формално да е предоставена някаква информация за цени и пакети, за потребителя не е ясно върху каква база се формира промоцията/отстъпката.

"През двете години на договора трябва да се има предвид, че тарифите се изменят. Т.е след това няма да намерите същия план, той ще е с по-висока цена. След нашия сигнал има известна промяна: в най-новите договори вече има по-ясни указания, старите обаче остават енигма. В тях се говори за стандартни цени, които не са посочени. Това е основание исканото да не се дължи. Очакваме корекция на поведението и законов текст, регламентиращ промоциите. Тях ги няма в законите. Промоцията започва да се използва по различни начини - дори стока с изтекъл срок може да се продаде като промоция".

Не може да се говори за достъпност до информация за ценова листа и стандартни цени, анализират още от организацията. Някаква информация относно цени се намира в промоционалните планове - относно цената на съответния месечен план, както и описание на цени в предплатените планове. При този ограничен обхват на информация обаче относно ценовата листа на услугите със стандартни цени и тарифи, за потребителя не е ясно и разбираемо кои цени са промоционални и кои стандартни, за да може обективно да прецени базата, от която се формират промоциите/отстъпките.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Глемпинг - отдих със стил

Днес ще ви срещнем с един човек, който отдавна мечтае да направи място за почивка сред природата. Той е родом от Белоградчик и понеже камъкът си тежи на мястото, макар и да живее от години в столицата, неговите мечти винаги са били свързани с родното му местенце. Освен това, градът на скалите, знаем, е прекрасно място за отдих. Димитър Игнатов..

публикувано на 05.07.24 в 17:00
Венцислав Боянов, директор на РДСП Видин

Венцислав Боянов: Очакваме скоро да знаем размера на пенсията за енергийните помощи

Пенсионерите с ниски доходи ще запазят правото си на помощ за отопление за зимния сезон въпреки ръста на пенсиите. Това стана ясно след решение за актуализиране на корекционния коефициент, с който се намаляват доходите от пенсии при определяне на правото на целевата помощ. В новия коефициент е отчетено осъвременяването на пенсиите с 11%, съобщиха от..

публикувано на 05.07.24 в 16:56

Физическата активност като средство за превенция на остеопорозата

Упражненията са най-добрият начин да заздравиш костите и мускулите си и да влияеш на процесите на костна регенерация.  Това обясни в "Направление здраве" треньорът Катя Кирчева , която веднъж месечно в своето онлайн студио провежда остеопороза стоп тренировка.  "Натрупването на костна маса продължава до края на 20-те години и за мъжете, и..

публикувано на 05.07.24 в 14:25

Водещ специалист по репродуктивна медицина ще консултира безплатно двойки от Северозапада

Смята се, че около 15% от човешката популация има проблеми при създаването на потомство. Това обясни лекарят по асистирана репродукция д-р Сашо Райков от Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ Токуда. Този месец специалистът за първи път ще извърши безплатни прегледи и консултации в Кабинета по репродуктивно здраве във Враца, който работи с пациенти от цяла..

публикувано на 05.07.24 в 14:02

Професия "сватбен агент"- предизвикателството да превръщаш приказките в реалност

В рубриката "Професия-хоби" ще ви срещнем с дама, която присъства в един от най-важните дни на всеки човек, а именно- в сватбения. Тя е Петя Богомилова-Кънчева от Видин и има сватбена агенция.  Задачата ѝ не е лека. Нейната работа е свързана с планирането и изработване на сватбени декори и въобще създаването на цялостната визия на този важен..

публикувано на 05.07.24 в 14:00

Михаил Александров: За животните- с любов!

Около 4000 млечни крави се отглеждат във фермите във Видинско. 24 са тези с над 100 животни, в 8 са заложили на породата Симентал. Една от тях, тази на Михаил Александров , е във видинското село Рупци.  За първи път Михаил се захваща с отглеждането на крави през 2000 година. Няколко години му трябват, за да осъзнае, че условията за..

публикувано на 05.07.24 в 10:30

Тереза Найденова- за пътя от любовта към природата до учителската професия

Тереза Найденова е млад учител - преподава специални предмети в Лесотехническата професионална гимназия в Берковица. И макар и да изглежда като осмокласничка, тя се справя блестящо като преподавател.  Как любовта към гората и природата може да накара един млад човек да остане в България и да се обърне към учителската професия?  За възпитанието и..

обновено на 05.07.24 в 09:09