Факт е, че днес сред възрастните има много хора, които все по-трудно се справят с писането на ръка. Ако учителите, лекарите и донякъде журналистите все още ползват хартия и химикал, то останалите просто нямат нужда. Хората дори списъците с покупки не ги пишат на ръка. А когато вземат химикал в ръка, се учудват, че почеркът им се е влошил, бъркат буквите, пишат с грешки, редът е крив. Тук не говорим за почерка, а за елементарното запазване на навика за писането на ръка.
Какво доказват учените - изследвания доказват, че без писането хората по-зле формулират мислите си, а пък децaта намаляват своята концентрация. В психологията писането на ръка се използва при успокояване на депресивни състояния, тревожност и различни фобии. С писането повишаваме креативността си и способността на ума ни да открива нестандартни решения за обикновени ситуации и проблеми. Какво мислят видинчани по темата:
"В училище пиша, повече на лаптоп, не пиша често с химикалка, да , пиша заявките, няма как…Много често пиша, подготвям се за изпити, на мен ми е по-лесно да го напиша с ръка и да го запомня..на мен ми е по-лесно ръкописно да си извадя нещата и да го видя, стремя се да усъвършенствам почерка си.."
И така, факт е, че днес все по-малко пишем на ръка, компютърът измества познатото ни писане на хартия. Все повече училища се отказват не само от краснописа, но и от писането на ръка като цяло. В Германия, Финландия и САЩ децата в първи клас учат изписването на буквите само по време на свободно избираеми предмети или не го учат изобщо.
Ръкописното писане, за щастие, е задължително в българското училище. Учениците в начален курс изучават буквите и изписването на думички в ръкописен вариант. Посетихме ученици от видинското училище "Иван Вазов" с преподавател Вили Миладинова, която работи от 25 години като начален учител:
"С децата пишем по-голяма част от буквите. Безспорно е ,че ръкописното писане е много полезно за децата в начален етап. Предупреждавам моите дечица, че когато пишат трябва да пишат с ръкописни букви, а когато четат това са печатните букви. Ползата е голяма за децата от тази възраст, защото децата поемат химикалката в ръка и започват да възпроизвеждат елементите на буквите, след което ги свързват в думи и изречения и оформят текста най-накрая. Моите ученици се ориентират в тесния и широк ред, спазват наклона, следват посоката на изписването на буквите, правилно пишат малките и големите букви и графически правилно свързват буквите в думата. Стремя се да създам в тях умения за краснопис. Винаги се стремя да поставям всяко упражнение с конкретна задача, както и да пишат красиво и четливо. Подавам малко упражнения, наблягам на качествено писане за сметка на количественото."
Александра, Йоана, Ева и Светли са ученици на Вили Миладинова и обясниха как възприемат и как пишат ръкописните букви:
"Много е лесно, буквата „ш“ ми прилича на „и“, всички букви ми харесват, те са много лесни…така се учим и ми харесва да пишем….Не ми е трудно…и двете букви са почти еднакви.."
Децата успяват да се справят с писането, което се оказва, че е много важно за тяхното интелектуално развитие, като с писането усвояват по-добре знанията и засилват въображението си.
Ето и няколко извода, които са направили учените от норвежкия университет Ставагнер, ако не пишем ръкописно:
- ще започнем да четем по-лошо;
- ще пострадат моториката и координацията ни. При писането на ръка са задействани онези участъци от мозъка, които отговарят за интерпретацията на сензорните чувства и формирането на речта.
Учените правят извод, че хората, които бързо пишат – четат по-добре. И обратното: онези, които четат бавно и трудно разбират текста, пишат по-злe.
Пишете с химикалка, за да мислете по-добре и да избягвате тревожни състояния!
Днес, 17 февруари, отбелязваме Деня на спонтанната доброта. Той се празнува по цял свят от благотворителни организации, но не е известно кой е конкретният инициатор. Най-популярен е в САЩ. В този ден хората трябва да се стремят да бъдат добри към всички, без да очакват награда. Именно затова днес ви представяме един такъв пример от град Мизия,..
Сънят при бебетата и малките деца е тема, която вълнува всички родители, а трудното приспиване или пък честите нощни събуждания на децата са проблеми, на които често родителите мислят, че решение няма. Все още в нашето общество битуват митове, свързани с детския сън. Оказва се, че ако им се доверим, ще получим точно обратния ефект -..
Пет нови центъра за социален достъп ще бъдат изградени в малки населени места в България, като два от тях ще се намират в общините Чупрене и Ружинци . Тези т. нар. " хъбове за улеснен достъп" ще предоставят услуги на уязвимите групи и ще способстват за тяхната интеграция в обществото. Проектът се реализира чрез програмата „Поощряване..
Италианският певец Федерико Оливиери, известен с артистичния псевдоним Оли, спечели 75-ото издание на феста. 23-годишният изпълнител триумфира с песента "Глупава носталгия" (Balorda nostalgia). "Това е едно от онези неща, които изглеждат нереални, когато се случат. Безкрайно съм щастлив", бяха първите думи на Оли, когато му беше връчена..
"Неделник е тук. Какво ще научим в него: Писателят от Враца Теодор Петров ни връща в миналото за да ни представи своя първи роман „Комтитите“ за цар Самуил и неговото време. Ще празнуваме Трифон Зарезан в село Раковица в община Макреш. Празника не е отбелязван в селото от 2014 година. Сега с общи усилия на..
Неделята, в която се намираме днес е Седемнадесета след Неделя подир Въздвижение – на Блудния син. "След Неделята на митаря и фарисея, светата Църква ни въвежда в Неделята на блудния син. Състоянието, в което се намирал митарят, когато зовял към Бога за милост и не само не помислял за своите добродетели, но и не смеел да повдигне очи..
„Сгреших много, като купих тази тетрадка. Но сега е твърде късно за съжаление, щетите са нанесени.“ Това са първите думи, които Валерия Косати – една уморена италианска домакиня, съпруга и майка – записва в тетрадката, която купува в края на 1950 г. под напора на внезапен импулс. След тях животът ѝ вече никога няма да бъде същия...