Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кои са проблемите пред транспортния бизнес в Северозапада

Снимка: Радио ВИДИН

Недостигът на шофьори и мерки за връщането на тези, работещи в чужбина, обсъдиха превозвачи на първия национален форум по проблемите на кадрите в транспорта.

"И онези общи проблеми като сив сектор, като единствената държава в Европа, в която няма държавно финансиране на сектора, разбира се и транспортните схеми в държавата, маршрутни разписания, дублиране на линии", обясни Петър Захариев, управител на монтанска фирма за пътнически превози и член на Управителния съвет на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.

Тези проблеми са в много остра форма в Северозападна България:

"Липсата на кадри, липсата на население, закриване на линии. Ето сега новите неща, които още не са влезли в сила- т.нар. видеонаблюдатели, които са в противоречие с други закони- че не можеш да снимаш без разрешение на съответния човек. Т.нар. колани, с които трябва да дооборудваме."

СнимкаМирослав Гечев е управител на фирма от Монтана за превози на товари и извършването на спедиционни и логистични услуги. Според него работната ръка, усложнените режими на работа, лошите пътища, зле съставена транспортна схема са само част от проблемите пред транспортния бизнес.

"Проблемът с работната ръка е на половината свят. Работници много, качествени- не толкова много. Втори момент- безкрайните усложнения на режимите на работа отблъскват хората- един шофьор, който подлежи на глоба, няколко пъти по-голяма от месечното му възнаграждение, за елементарни неща, много пъти си казва "защо ми е това". Това води и до отлив на кадри. За България- лоши пътища, зле съставена транспортна схема. Някой път, за да стигнеш от точка А до точка Б, трябва да  минеш 2-3 пъти повече километри с товарен автомобил."

Проблем са и квалифицираните кадри, които могат да извършват ремонти на тежкотоварните автомобили. Хроничен е проблемът и с преминаването на граничния пункт на Дунав мост 2:

"Защо ли се дадоха толкова пари за този мост, като опашките са по-големи, отколкото когато се возехме на ферибота?"



Няма проблем без решение, смята Гечев: 

"Решението няма да стане за един ден, второ- няма да стане без национална стратегия. Националната стратегия се изработва от държавните органи и институции. Друг е въпросът, че за да я изработят, те трябва работят в пряка връзка с хората от съответните браншове. Имащите право на глас обикновено не се вслушват в съветите на експертите."


СнимкаЕмил Ангелов е съдружник във фирма, специализирана в автобусния транспорт- превоз на пътници в Монтана и региона. Фирмата се е отказала от линиите, които е обслужвала и е заложила на специализирани превози.

"Тези нерегламентирани превози от леки автомобили, които карат пред нас на цената на билета, не изпълняват никакви курсове и сигурно не отговарят на никакви изисквания, но си возят на нашите цени. Ние лека- полека се отказахме от линиите, които изпълнявахме и сме заложили на специализирани превози и на случайни превози", коментира Емил Ангелов.


Превозвачът иска да инвестира в млади хора, но напоследък на обявите за работа отговарят по-възрастни.


"Кой има амбиции, не остава тук да ги реализира. Не можем да ги спрем, ако имат по-добра оферта. Не мога да кажа, че се развиваме, по-скоро оцеляваме."


Изискването пътниците да имат колани е влязло в сила, автобусите са оборудвани, друг е въпросът дали се ползват.  


СнимкаЕдно от училищата в област Монтана, което обучава кадри за транспортния бранш, е Професионалната гимназия по транспорт "Владимир Петков Минчев" в село Владимирово, община Бойчиновци. Към специалностите има интерес, заяви директорът Цанка Карчева:


"Освен диплома за средно образование, учениците придобиват и свидетелство за втора степен на професионална квалификация като монтьори, като специалностите, по които придобиват тази правоспособност са: пътностроителна техника, подемно- транспортна техника, автотранспортна техника и селскостопанска техника. Освен втора степен на професионална квалификация като монтьори по тези специалности, придобиват още един документ за правоспособност - за управление на пътно- строителни машини, курсове за управление на трактор и за категория- "В" - за управление на лек автомобил."

Това дава възможност след като завършат средното си образование младите хора да работят във всички сфери на транспорта.

"Има работа и то даже има глад за такива кадри. Затова и специалностите ни са защитени като статут от министерството на образованието", допълни Цанка Карчева.


Към гимназията има и общежитие за ученици от съседните общини. 


Още по темата може да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Владимир Чешмеджиев

Владимир Чешмеджиев: Колкото повече праведна е една идея, толкова повече тя се използва за манипулации

Докато за една част от обществото "последното убежище на негодника е именно патриотизмът", то за други "любовта към отечеството е действие на ясния разсъдък, а не на сляпа страст".  В седмицата, в която отбелязахме 147-мата годишнина от освобождението на България, дискусиите за това кой е подходящият национален празник породиха още веднъж..

публикувано на 06.03.25 в 10:00

Нужна ли е повече свобода за учениците или напротив - дисциплина

Инстинктът на българите е за повече ред в училищата, сочи проучване на агенция „Мяра“ . Според него, 84% са за въвеждането на оценка за дисциплина, а 83% за цялостна забрана на мобилни телефони в училище. 72% подкрепят въвеждането на униформи навсякъде сред учениците, съобщи социологът Яница Петкова . "Това, което показаха нашите данни, е..

публикувано на 05.03.25 в 13:02

Готова ли е България да приеме еврото?

България е подала искане за извънреден конвергентен доклад за Еврозоната , това обяви премиерът Росен Желязков . Още в зародиш новата власт обяви, че основен приоритет за нея е приемането на новата валута. "Има много стъпки, които България трябва да извърви, преди да стане ясно дали е готова за въвеждане на еврото. Конвергентният доклад..

публикувано на 04.03.25 в 10:00

Трети март- дългият път от свободата на духа и мисълта до политическата свобода

На 3 март празнуваме 147 години от Освобождението от османско владичество след Руско-турската война от 1877-78 г. На националния ни празник говорим с  Яна Жекова и Петко Андреев- 11-к ласници от ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин.  "3 март е Национален празник и олицетворява националния идеал и българската мечта", каза Яна Жекова.  "За..

публикувано на 03.03.25 в 12:39
Ивайло Илиев

Ивайло Илиев: Действията са по-важни от документи и красиви фрази, облечени в управленски програми

Правителството прие управленската си програма.  Тя не е механичен сбор от приоритети на формациите в коалицията, а документ, който почива на политическа логика, обосноваха се от Четворната коалиция.  Визията за управлението на страната е в посока развитие на модерна, демократична и правова държава с ефективни институции, висок жизнен стандарт,..

публикувано на 27.02.25 в 10:00

Фейсбук група от Северозапада споделя бизнес идеи

Всеки успешен бизнес започва с идея, която впоследствие трябва да превърнем в реалност и да направим основа за устойчив бизнес. Първата и най-важна стъпка е ясно да дефинираме бизнес идеята си, да оценим нейния потенциал и след това да я приложим на практика. Една от най-добрите стратегии за растеж в бизнеса, както и в живота, е консистентността..

публикувано на 26.02.25 в 10:45
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Външната политика на Тръмп може да извади ЕС от летаргията

"Трудно е да се прогнозира какво ни очаква във вътрешен и външнополитически план, защото ситуацията се променя изключително бързо. Геополитическата ситуация започва да взима радикален завой, политическото противопоставяне се изменя изключително бързо ." Това каза в "Посоките на делника" политологът  Светлин Тачев от Социологическа агенция "Мяра"...

публикувано на 25.02.25 в 13:17