Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кои са проблемите пред транспортния бизнес в Северозапада

Снимка: Радио ВИДИН

Недостигът на шофьори и мерки за връщането на тези, работещи в чужбина, обсъдиха превозвачи на първия национален форум по проблемите на кадрите в транспорта.

"И онези общи проблеми като сив сектор, като единствената държава в Европа, в която няма държавно финансиране на сектора, разбира се и транспортните схеми в държавата, маршрутни разписания, дублиране на линии", обясни Петър Захариев, управител на монтанска фирма за пътнически превози и член на Управителния съвет на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.

Тези проблеми са в много остра форма в Северозападна България:

"Липсата на кадри, липсата на население, закриване на линии. Ето сега новите неща, които още не са влезли в сила- т.нар. видеонаблюдатели, които са в противоречие с други закони- че не можеш да снимаш без разрешение на съответния човек. Т.нар. колани, с които трябва да дооборудваме."

СнимкаМирослав Гечев е управител на фирма от Монтана за превози на товари и извършването на спедиционни и логистични услуги. Според него работната ръка, усложнените режими на работа, лошите пътища, зле съставена транспортна схема са само част от проблемите пред транспортния бизнес.

"Проблемът с работната ръка е на половината свят. Работници много, качествени- не толкова много. Втори момент- безкрайните усложнения на режимите на работа отблъскват хората- един шофьор, който подлежи на глоба, няколко пъти по-голяма от месечното му възнаграждение, за елементарни неща, много пъти си казва "защо ми е това". Това води и до отлив на кадри. За България- лоши пътища, зле съставена транспортна схема. Някой път, за да стигнеш от точка А до точка Б, трябва да  минеш 2-3 пъти повече километри с товарен автомобил."

Проблем са и квалифицираните кадри, които могат да извършват ремонти на тежкотоварните автомобили. Хроничен е проблемът и с преминаването на граничния пункт на Дунав мост 2:

"Защо ли се дадоха толкова пари за този мост, като опашките са по-големи, отколкото когато се возехме на ферибота?"



Няма проблем без решение, смята Гечев: 

"Решението няма да стане за един ден, второ- няма да стане без национална стратегия. Националната стратегия се изработва от държавните органи и институции. Друг е въпросът, че за да я изработят, те трябва работят в пряка връзка с хората от съответните браншове. Имащите право на глас обикновено не се вслушват в съветите на експертите."


СнимкаЕмил Ангелов е съдружник във фирма, специализирана в автобусния транспорт- превоз на пътници в Монтана и региона. Фирмата се е отказала от линиите, които е обслужвала и е заложила на специализирани превози.

"Тези нерегламентирани превози от леки автомобили, които карат пред нас на цената на билета, не изпълняват никакви курсове и сигурно не отговарят на никакви изисквания, но си возят на нашите цени. Ние лека- полека се отказахме от линиите, които изпълнявахме и сме заложили на специализирани превози и на случайни превози", коментира Емил Ангелов.


Превозвачът иска да инвестира в млади хора, но напоследък на обявите за работа отговарят по-възрастни.


"Кой има амбиции, не остава тук да ги реализира. Не можем да ги спрем, ако имат по-добра оферта. Не мога да кажа, че се развиваме, по-скоро оцеляваме."


Изискването пътниците да имат колани е влязло в сила, автобусите са оборудвани, друг е въпросът дали се ползват.  


СнимкаЕдно от училищата в област Монтана, което обучава кадри за транспортния бранш, е Професионалната гимназия по транспорт "Владимир Петков Минчев" в село Владимирово, община Бойчиновци. Към специалностите има интерес, заяви директорът Цанка Карчева:


"Освен диплома за средно образование, учениците придобиват и свидетелство за втора степен на професионална квалификация като монтьори, като специалностите, по които придобиват тази правоспособност са: пътностроителна техника, подемно- транспортна техника, автотранспортна техника и селскостопанска техника. Освен втора степен на професионална квалификация като монтьори по тези специалности, придобиват още един документ за правоспособност - за управление на пътно- строителни машини, курсове за управление на трактор и за категория- "В" - за управление на лек автомобил."

Това дава възможност след като завършат средното си образование младите хора да работят във всички сфери на транспорта.

"Има работа и то даже има глад за такива кадри. Затова и специалностите ни са защитени като статут от министерството на образованието", допълни Цанка Карчева.


Към гимназията има и общежитие за ученици от съседните общини. 


Още по темата може да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28