Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо е важно обучението по пътна безопасност да започне отрано

Снимка: Радио ВИДИН

В началото на улица "Райна Княгиня" във Видин, която започва от кръстовището до музей "Конака", има три пешеходни пътеки на близко разстояние една от друга- на светофара, до училище "Цар Симеон Велики" и до парк "Рова". Въпреки удобството за пешеходци, масово се пресича между маркировката.

"Не ни е страх, пазим се. Няма да ни блъсне никой. Спокойно... Неправилно е, помислих го това, но просто бързам за работа и затова го направих. Те на пешеходните пътеки удрят хора, така че тука е неоправдано", споделиха пресичащи неправилно пътното платно.

На една от пешеходните пътеки пресече възрастна жена с бастун и обясни, че винаги така минава, но:

"Колите не спират, някои. Някои пешеходни пътеки са изтъркани и не им се вижда сигурно на шофьорите."

На велоалеята в парк "Рова" възрастен мъж с колело умело лавира между пешеходците:

"Никога не правя забележка, защото знам, че ще си изпатя от грубости. Когато ми се налага да пътувам, винаги избирам по- безопасни места."

СнимкаДецата и възрастните хора са най- уязвимите участници в движението, а заниманията по пътна безопасност трябва да започват още от най- ранна възраст, категорични са експерти. Във видинската детска градина "Русалка" изучаваният материал е съобразен според възрастта на децата в групите.

"В тематичните разпределения се отделя внимание на тези теми, защото са извънредно важни. Децата са най- уязвимите участници в движението. Макар и да са мънички, те трябва да бъдат запознати с важните правила за движение по пътищата", каза главен учител Иванка Методиева.

В подготвителната група знаят основните правила:

"Трябва с възрастен1 да се огледаш наляво, надясно и после пак наляво. Защото може, ако не се огледаш, да те сгази кола... Пресича се на пешеходната пътека... Пешеходците се движат по тротоара, защото, ако ходят на пътя и кола идва, могат да ги сгазят... "

Снимка: СБА-ВидинСъюзът на българските автомобилисти има като приоритетна задача спазването на правилата, когато говорим за пътната безопасност. От 50 години книжка има Илия Рачев- ръководител "Учебен център" към СБА- Видин. По отношение на организацията на движението във Видин, масово шофьорите срещат трудности на кръговите движения:

"Кръговите движения може да кажем, че облекчават пътникопотока и автомобилния поток на водачите. Какво прави обаче впечатление? Много от водачите навлизат в кръстовището с много голяма скорост, което е нарушение на правилата. Освен това кръговите движения имат по две ленти за движение. Болшинството от водачите при навлизане в кръстовище с кръгово движение навлизат в лентата за движение наляво, а не се движат в лентата, която съответства на продължаване на посоката на движение. Това не се спазва. Ние предлагаме преди кръстовището да се поставят пътни знаци, които предварително указват лентите за движение, от които може да се продължи движението в съответната посока със съответните стрелки."

По отношение на светофарите:

"По мнение на нашите инструктори трябва да се засили яркостта или да се поставят по- силни крушки. При летния период, когато слънцето огрява, не се вижда кой сигнал свети."


За кръстовището на площад "8 март" автоинструкторите предлагат да се монтира светофар и маркировка. Проблемни в кварталите на града са дупките. На въпроса "Кои извършват по-често нарушения- пешеходците или шофьорите?" Илия Рачев отговори така:

"Нарушенията се извършват повече от водачите. Уязвими са обаче децата и възрастните хора. Това е въпрос и до възпитание, не само познаване на правилата."

609 са загиналите през 2018 година при пътнотранспортни произшествия в страната. Намаляване на убитите при катастрофи до 388 на година си поставя национална стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата. Част от екипа, писал стратегията е Алекси Кесяков- секретар на Дъpжавно- обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата.

"Тези, които са загинали, като бройка, те са много. Никой не трябва да загива. Защото животът и здравето е най- ценно и ние трябва да си го пазим. Освен това, когато се сравняваме с европейските страни, виждаме, че у нас показателят "Убити на 1 милион жители" е два до три пъти по- висок. Това е отражение на поведението на хората, което е свързано с обучение, знания, поведение, култура, състоянието на инфраструктурата, състоянието на автомобилния парк, качеството на медицинската помощ", коментира Алекси Кесяков.

Алекси Кесяков в студио на БНРТрябва да познаваме процесите на пътя и да знаем, че ние сме уязвими. Безопасността на движението е споделена отговорност:

"Споделена между участниците в движението и тези, които пишат законите, правят пътищата, поддържат автомобилния парк, указват медицинска помощ."

Инфраструктурата трябва да е така направена, че да дава ясни послания на шофьора, т.е. да не му задава гатанки, а да е ясно накъде се движи и къде иска да отиде. Когато избираме автомобил, трябва да търсим системите, които помагат на човека. Разсейването по време на шофиране също е опасно:

"Много е важно да следим обстановката. Защото като си изместим погледа за 1 секунда и като го върнем, вече обстановката е друга."

Когато човек избира скоростта, с която ще се движи, трябва да се съобразява със собствените си възможности- да знае времето си за реакция, да знае какви уменията има и да избира такава скорост, при която може да овладее автомобила. Завоите в България са места със силна концентрация на пътнотранспортни произшествия, защото всеки четвърти загинал по пътищата е загинал при катастрофа в завой.

"Сега се обръщам към всички радиослушатели- като наближи пред вас завой, намалете малко скоростта, за да преминете безопасно и да не станете част от тази статистика", призова Алекси Кесяков.

СнимкаДве трети от катастрофите са в населените места, една трета извън, но там броят на убитите е по- голям и последиците са по- тежки. Това е свързано със скоростта и времето, за което ще се окаже помощ на пострадалите. В населените места ранените са много, защото има смесено движение- пешеходци, велосипедисти и шофьори. Условията на движение в населените места трябва да са такива, че хората да бъдат предпазвани и да не загиват:

"През населеното място може да изскочи дете, каруца, там човек не знае. Трябва да управлява така, че да предвижда евентуално опасността. Ние обикновено към тази опасност сме слепи и не я очакваме."

Още по темата може да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28