Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Какво се случва с обещания нов път Видин-Ботевград?

Снимка: Агенция "Пътна инфраструктура"

След няколокоседмичните протести на жители на Северозападна България в началото на тази година, на свое заседание Правителството прие решение за изгражадне на модерен четирилентов път от Видин до Ботевград, като разписа конкретни срокове за изпълнението. Още през март трябваше да бъдат отворени обществените поръчки за два от участъците Мездра-Ботевград и Видин-Ружинци. Обаче стартира само търгът за Мездра-Ботевград, който пък няколко месеца по-късно бе анулиран заради пропуски в документацията и едва миналата седмица бе отворен повторно.

По този повод народните представители от Видин Цветан Топчиев и Враца Николай Иванов зададоха актуалният въпрос към новия министър на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

"Пътят Видин-Ботевград е един приоритетен обект и за мен, и за цялата Северозападна България. Аз Ви уверявам, че като министър на регионалното развитие и благоустройството ще следя лично процедурите и цялата реализация на проекта. За мен беше важно самата документация по процедурата на Мездра-Ботевград да бъде изрядна, така че да нямаме повече обжалвания и да можем в 2019 година да имаме избран изпълнител, да имаме проект, който в средата на 2019-а, поне такова е моето желание, да започне неговата реализация, т.е. реалното строителство. Продължаваме да работим съвместно за реализацията на този проект", обясни Петя Аврамова.

Забавянето за първия обект вече е седем месеца, а по останалите отсечки "Видин - Димово", "Димово - Бела - Ружинци", "Ружинци - Монтана", "Монтана - Враца" и "Враца - Мездра", като че ли все още нищо не се прави. Според правителственото решение, новият път трябва да бъде готов до 2021 година, а най-тежките участъци - до края на 2020 година. Срокът за изпълнение на "Мездра-Ботевград" е три години и не е трудно да се предположи, че официално обещаното през месец март едва ли ще бъде изпълнено в срок. Каква е позицията на протестиращите?

"Забавят се, забавят се е меко казано, всъщност безобразно се забавят. За отсечката Мездра-Ботевград вече има 4-5 месеца забавяне извън договореното с решението на Министерски съвет. Що се отнася до отсечката Видин-Монтана, която всъщност касае всички хора от Видин и е "отсечка на смъртта", последната информация, която имаме е свързана с това, че забавянето се дължи на промяната на общите устройствени планове и изработването на парцеларните планове за общините Видин и Димово. Няма развитие по тази тема или поне ние нямаме такава информация, въпреки че задаваме непрекъснато писмени въпроси. Не зная на какво се дължи, но напълно възможно е с времето ангажиментите да избледняват, да се забравят. Протестите постигнаха едно много ясно решение и то е решение на Министерски съвет с конкретни срокове и с график. Никой не би имал нищо против, ако графикът се забавяше с месец или два, но в случая говорим за доста сериозно закъснение. Аз лично съм възмутена от безхаберието на местната власт на територията на общините, през които преминават тези пътища. Ние направихме това, което зависеше от гражданите- показахме, че искаме това трасе да бъде изградено, показахме, че не сме съгласни да продължават да ни лъжат и дадохме възможност на управляващите да поемат ясни и конкретни ангажименти и да изпълнят тези свои ангажименти. Търсят ни много хора, които питат няма ли да излезем отново на улиците и кога ще излезем. Вече не стои въпросът "дали ще излезем", а "кога", за да покажем, че така не може. Почти година мина от протестите. Незаинтересоваността на тези, които сме избрали за народни представители и да ни управляват от територията на общината, води до всичко, което не се случва на общината, а би трябвало дасе случи. Когато направихме срещата в Министерски съвет по време на протестните действия, ясно ни беше казано, че ако бяха така упорити и настоятелни нашите представители в местната и държавна власт, колкото са били протестиращите, досега отдавна да сме имали път до Видин. Отново ще попитаме какво се случва с проекта, защото освен политическата отговорност тези хора имат и персонална отговорност към всеки един загинал по този път или пострадал, или имал щети, движейки по този път. Защо трябва да се случи нещо като в Своге, за да започнат някакви действия? Надявам се, че няма да се стигне до това отново по доста по-груб начин да изразим своето недоволство, защото за съжаление пътят не се строи докато ние говорим, докато пишем писма. Ще бъде много трагично, ако през януари отново разговаряме за този път и ако тогава си кажем: "Мина една година, а нищо не се случи- излъгаха ни отново". Аз вече не изключвам тази вероятност.", каза Росица Кирова, председател на гражданско обединение "Единни за промяна".

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31

Село Неговановци - съвременно, обновено и съхраняващо традициите

Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град.  Красиво и благоустроено е Неговановци.  Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи.  Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..

публикувано на 15.11.24 в 12:00

Тома Ушев: Предстои преустройство на политическия модел

Преговорите за редовен кабинет продължават на фона на начертани червени линии и намерения за санитарен кордон.  Ще намерят ли партиите формула за управлението?  Кои са възможните партньори и невъзможните компромиси?  Политическото бъдеще на страната дискутираме с политическия анализатор Тома Ушев , автор в дясната платформа "Консерваторъ". Радио..

публикувано на 14.11.24 в 10:00