Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво се случва с обещания нов път Видин-Ботевград?

Снимка: Агенция "Пътна инфраструктура"

След няколокоседмичните протести на жители на Северозападна България в началото на тази година, на свое заседание Правителството прие решение за изгражадне на модерен четирилентов път от Видин до Ботевград, като разписа конкретни срокове за изпълнението. Още през март трябваше да бъдат отворени обществените поръчки за два от участъците Мездра-Ботевград и Видин-Ружинци. Обаче стартира само търгът за Мездра-Ботевград, който пък няколко месеца по-късно бе анулиран заради пропуски в документацията и едва миналата седмица бе отворен повторно.

По този повод народните представители от Видин Цветан Топчиев и Враца Николай Иванов зададоха актуалният въпрос към новия министър на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

"Пътят Видин-Ботевград е един приоритетен обект и за мен, и за цялата Северозападна България. Аз Ви уверявам, че като министър на регионалното развитие и благоустройството ще следя лично процедурите и цялата реализация на проекта. За мен беше важно самата документация по процедурата на Мездра-Ботевград да бъде изрядна, така че да нямаме повече обжалвания и да можем в 2019 година да имаме избран изпълнител, да имаме проект, който в средата на 2019-а, поне такова е моето желание, да започне неговата реализация, т.е. реалното строителство. Продължаваме да работим съвместно за реализацията на този проект", обясни Петя Аврамова.

Забавянето за първия обект вече е седем месеца, а по останалите отсечки "Видин - Димово", "Димово - Бела - Ружинци", "Ружинци - Монтана", "Монтана - Враца" и "Враца - Мездра", като че ли все още нищо не се прави. Според правителственото решение, новият път трябва да бъде готов до 2021 година, а най-тежките участъци - до края на 2020 година. Срокът за изпълнение на "Мездра-Ботевград" е три години и не е трудно да се предположи, че официално обещаното през месец март едва ли ще бъде изпълнено в срок. Каква е позицията на протестиращите?

"Забавят се, забавят се е меко казано, всъщност безобразно се забавят. За отсечката Мездра-Ботевград вече има 4-5 месеца забавяне извън договореното с решението на Министерски съвет. Що се отнася до отсечката Видин-Монтана, която всъщност касае всички хора от Видин и е "отсечка на смъртта", последната информация, която имаме е свързана с това, че забавянето се дължи на промяната на общите устройствени планове и изработването на парцеларните планове за общините Видин и Димово. Няма развитие по тази тема или поне ние нямаме такава информация, въпреки че задаваме непрекъснато писмени въпроси. Не зная на какво се дължи, но напълно възможно е с времето ангажиментите да избледняват, да се забравят. Протестите постигнаха едно много ясно решение и то е решение на Министерски съвет с конкретни срокове и с график. Никой не би имал нищо против, ако графикът се забавяше с месец или два, но в случая говорим за доста сериозно закъснение. Аз лично съм възмутена от безхаберието на местната власт на територията на общините, през които преминават тези пътища. Ние направихме това, което зависеше от гражданите- показахме, че искаме това трасе да бъде изградено, показахме, че не сме съгласни да продължават да ни лъжат и дадохме възможност на управляващите да поемат ясни и конкретни ангажименти и да изпълнят тези свои ангажименти. Търсят ни много хора, които питат няма ли да излезем отново на улиците и кога ще излезем. Вече не стои въпросът "дали ще излезем", а "кога", за да покажем, че така не може. Почти година мина от протестите. Незаинтересоваността на тези, които сме избрали за народни представители и да ни управляват от територията на общината, води до всичко, което не се случва на общината, а би трябвало дасе случи. Когато направихме срещата в Министерски съвет по време на протестните действия, ясно ни беше казано, че ако бяха така упорити и настоятелни нашите представители в местната и държавна власт, колкото са били протестиращите, досега отдавна да сме имали път до Видин. Отново ще попитаме какво се случва с проекта, защото освен политическата отговорност тези хора имат и персонална отговорност към всеки един загинал по този път или пострадал, или имал щети, движейки по този път. Защо трябва да се случи нещо като в Своге, за да започнат някакви действия? Надявам се, че няма да се стигне до това отново по доста по-груб начин да изразим своето недоволство, защото за съжаление пътят не се строи докато ние говорим, докато пишем писма. Ще бъде много трагично, ако през януари отново разговаряме за този път и ако тогава си кажем: "Мина една година, а нищо не се случи- излъгаха ни отново". Аз вече не изключвам тази вероятност.", каза Росица Кирова, председател на гражданско обединение "Единни за промяна".

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28