Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо зареждаме по- скъпи горива в Северозапада

Снимка: БГНЕС

Защо има разлики в цените, на които се продават горивата? Темата провокира обаждане на жител на Берковица. Антон Младенов пътувал до София и заредил бензин на цена от 2.09 лева за литър.

"На следващата бензиностанция, която погледнах, бензинът беше 2.13, горе-долу на скъпите бензиностанции- 2.22. Прибирам се в Берковица, аз знаех и тук как е, значи дизелът и в момента е 2.46, на 2.44- бензин. Аз питам в друга държава ли сме? Чак такава фрапираща разлика и то в горивата, което се отразява на всичко и на цени в нашия край. Нищо не ни е наред, отгоре ни газят и с цените. Нямам представа каква е тази ценова политика. Действително пазарна икономика е, ама такава фрапираща разлика- на 2.46 дизел, 2.44 бензин, а само на 80 километра в София е на 2.09, 2.13", разказа Антон Младенов.

Валентин Василев е от Асеновград, работи като международен шофьор. Казва, че в България цените на горивата са колкото в Европа, на места дори в Австрия цените са по- ниски.

"Съпоставено с доходите на хората е голяма разликата. Гориво в Европа- евро и 20 цента е в момента, тук наближава 2.40, някъде може и да надвишава 2.40 цена. Къде са доходите на хората в Европа, къде са доходите на хората тук- в България?! Оттам идва проблемът. Цената на горивата вероятно може да се регулира по друг начин тук, заради доходите на хората да е по- ниско горивото. То навсякъде в Европа има разлика в цените на горивото по места, защото на магистралата  цената е най- висока, в малките населени места е по- ниска. Даже в Германия мога да ви кажа, че цената на горивото се сменя в населените места сутрин и вечер", обясни Валентин Василев.

Слушател от Козлодуй коментира високите цени на бензиностанциите в града така:

"В Козлодуй цената на горивата е забита от началото на пролетта без да мърда до ден днешен. И интересното е, че цените на горивата въобще в района, като почнем Козлодуй, Лом, до Видин горе-долу не мърдат за разлика от останалите градове и от София нататък, където цените са драстично назад. При лев и тринайсет тук, за газта говоря, в София е лев и девет, лев и седем, къде е разликата? Като имаше период през лятото, където цената беше под левче. Тя работата е ясна- по някакъв начин се избиват загубите от конкуренцията с другите бензиностанции в големите градове. Но защо пък ние тук, по- бедният регион, трябва да сме потърпевшите?"

СнимкаВсяка една компания има съответните ценообразуващи схеми, които включват доставни цени, разходи, транспорт и на база на това се определя цената, на която да се продава във всеки един обект. Защо се получава разлика в цените? Отговор дава Пламен Дочев- мениджър на международна петролна компания за България:

"В конкретния случай ме питате защо в София и в Берковица има такава разлика. Да кажем- имаме една бензиностанция в София и бензиностанция в Берковица. Разходите за двете бензиностанции са почти еднакви- за персонал, за заплати, за поддръжка, за ток, но... Идва голямото "но". В София, при големия оборот, който се прави и при съответната конкуренция в края на месеца се образува много голям обем от продажби. Отделно доставките в този обект се извършват на по- големи пратки, т.е. идва цял камион с 30 кубика гориво, разходът за транспорта се разпределя на по- големи литри. Оттам идва и себестойността на продукцията- да е много по- евтина. Докато в един обект в Берковица, който продава малко, обикновено се зареждат по малки партиди гориво и съответно разходът на единица литър за транспорт и разхвърляни разходите на обекта на единица литър са много по- големи. Оттам съответно и разлика в ценообразуването. Това е от страна на разходите. От страна на конкуренцията, вие знаете, че всеки един търговски субект съществува, за да печели. При условие, че в Берковица се продава на определена цена и върви горивото, естествено, че ще държат тази цена. Ако не се продава, ще направят съответните корекции надолу, за да може да има продажби. Това е пазарната икономика."

В цената на горивата е включен акциз и ДДС:

"На всеки един литър 67 стотинки е акциз и отделно слагат ДДС-то, т.е. над един лев цена прибира държавата. Няма как акцизът да бъде променен. Единствено може да се играе с надценката там, където позволява."


В кой регион цените на горивата са най-високи?

"Пазарът не е константа, постоянно се влияе от различни събития. В момента, може би най- висока цена се наблюдава във Велико Търново, където дизелът е стигнал до 2.45, може би в Шумен също. Няма някаква логика, която да обяснява цялостно пазара."


СнимкаРазликите в цените на горива коментира и икономистът Радослав Георгиев:

"Това, което определя цените на горивата на първо място е компанията, която предлага този продукт, но до голяма степен това се определя по- скоро от оборота, който прави самият обект. Съвсем логично и нормално е там, където има по- голям оборот, съответно доставните цени на горивата да бъдат по- ниски и оттам самата компания да предлага своите горива на по- ниски цени. Нормално е в големи градове, където има по- голямо потребление да има и по- ниски цени. Това съвсем не означава, че навсякъде в големите градове има по-ниски цени и навсякъде в по- малките има по- високи цени. Когато имаме тук, на нашето околовръстно в град Видин бензиностанция, през това място минава трафикът за Дунав мост, това е международният път, нормално е там в конкретния обект да има много по- голямо потребление. Това също води до понижаване на цената нищо, че говорим за град Видин, а не за София."

"Държавата не е заинтересувана хората да са добре, а се пълнят гушите на притежателите на бензиностанции, на вносителите на гориво и т.н. Като им поставят таван на горивата, да видим дали ще има мърдане. Като им кажат, няма да продавате повече бензина от 2 лева, да видим дали някой ще смее да го продава повече от 2 лева", коментира цените на горивата друг слушател.

Колкото е по- голям оборотът, толкова търговецът може да си позволи по- малка надценка, обясни Богомил Николов- изпълнителен директор на потребителската организация "Активни потребители":

"Нормално е, даже е желателно, цените на горивата да са различни по различните бензиностанции, но това зависи основно от конкуренцията. За съжаление, има региони, които са по- рядко населени или по-малки населени места, в които има една-две бензиностанции и тогава се създават предпоставки за монополно положение и по- високи цени. Трябва да знаят хората, че в такива ситуации единственото решение е да има повече конкуренция." 

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28