Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Другите са виновни за катастрофите"

Снимка: Радио ВИДИН

Превишаването на позволената скорост, определяно като "неволно", е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на възраст между 18 и 75 г., показва първото издание на изследователския проект Индекс за безопасно шофиране. 71% от запитаните 1000 водачи отговарят, че това им се е случило поне веднъж през последната година.

Неправилното планиране на маршрута и попадането в задръстване, което е могло да бъде избегнато, е втората най-често срещана ситуация - 56% от българските шофьори отговарят, че това им се случва. Този тип ситуации не носят особен риск за водача или другите на пътя, но са сериозна причина за повишаване на стреса и нарастване на агресията, особено при натрупване на закъснения.

Над 90 процента от катастрофите са в резултат на човешки грешки, сочат още изводите от доклада. По-малко от 30 процента категорично са заявили пред анкетиращите, че не са допускали нарушения през изминалата една година.

Българските шофьори си дават висока оценка за избягване на риска и прехвърлят отговорността към останалите участници в движението. Това е знак, че рисковете на пътя не просто са подценени, а често не се и разпознават, коментира Яна Спасова от екипа, реализирал проучването.

"Не бих казала, че съм лош шофьор, старая се да спазвам правилата. Опитвам да съм отговорна на пътя. Наблюденията ми са, че българският шофьор е изнервен зад волана, а това води до катастрофи. Най-честата грешка, която ми се е случвала, е отнемане на предимство. Лошо е, че повечето шофьори се смятат за най-добрите, а всеки прави грешки. Мисля, че не са достатъчни часовете за обучение по кормуване. Няма как само за 30 часа да станеш шофьор. Моят призив е всички да са отговорни зад волана, да не забравят, че трябва да пазят не само собствения си живот, а и останалите участници в движението.", каза в студиото на Радио ВИДИН Теодосия Микова, млад водач, участник в кампанията "Най-добър млад шофьор на България".

Най-честото нарушение, което водачите сами признават, че извършват, е шофирането с превишена скорост. А това е и най-честата причина за пътни произшествия. Над 2000 тежки катастрофи през миналата година са станали заради несъобразена с пътните условия скорост. При тях са загинали 228 души, ранени са над 2400.

През 2017 година по българските пътища загинаха 682 човека. От началото на тази година до днес смъртта си при катастрофи намериха още 229. Голяма част от тежките пътно-транспортни произшествия са в резултат на подценяване на обстановката, превишена скорост, чувство за безнаказаност и неуязвимост. Тези констатации се потвърждават и от националното изследване за Индекс на безопасно шофиране.

Налага се изводът, че са необходими мерки за повишаване на уменията и познанията на участниците в движението, обясни заместник- министърът на транспорта Ангел Попов.

Обмисля се по-дълго обучение на младите водачи, каза и заместник-изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Дамян Войновски.

През миналата година на територията на област Видин са станали 75 тежки катастрофи с шестима убити и 76 ранени, във Враца- 183 тежки пътно-транспортни произшествия с 18 убити и 235 ранени, в област Монтана по пътищата са загинали 23, 169 са ранени при 132 катастрофи.

"Пътна полиция" отново напомня, че е важно всеки един от участниците в движението да е наясно, че е длъжен да пази себе си и е отговорен за живота на другите.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31

Село Неговановци - съвременно, обновено и съхраняващо традициите

Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град.  Красиво и благоустроено е Неговановци.  Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи.  Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..

публикувано на 15.11.24 в 12:00

Тома Ушев: Предстои преустройство на политическия модел

Преговорите за редовен кабинет продължават на фона на начертани червени линии и намерения за санитарен кордон.  Ще намерят ли партиите формула за управлението?  Кои са възможните партньори и невъзможните компромиси?  Политическото бъдеще на страната дискутираме с политическия анализатор Тома Ушев , автор в дясната платформа "Консерваторъ". Радио..

публикувано на 14.11.24 в 10:00

Ще бъде ли спряно решението за повишение на минималната работна заплата?

От Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) внесоха жалба във Върховния административен съд с искане за отмяна на постановлението на Министерския съвет за повишение на минималната работна заплата на 1077 лева от 1 януари. В жалбата работодателите настояват за отмяна на постановлението, с което бе прието повишаването, като..

публикувано на 13.11.24 в 10:45