Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще има ли модерен път до София или прибързано свихме знамената? (видео)

Снимка: Радио ВИДИН

Шест поредни седмици видинчани и жители на други северозападни градове и селища протестираха всяка събота за изграждането на магистрала до София и тунел под прохода "Петрохан". За необходимостта от нов, широк и съвременен път в Северозапада спор няма. В крайна сметка инициатори на протеста се срещнаха с премиера Бойко Борисов, който обеща исканията да бъдат изпълнени. Миналата седмица Министерският съвет прие и решение за това, както настояваха протестиращите.

"Приехме разписани срокове за реализация на отсечките по пътя Видин-Ботевград, който ще бъде завършен до декември 2021 г. Приехме и решение за подкрепа реализацията на проект за тунел под прохода "Петрохан". Коридор № 4 е изключително важен, защото осигурява връзка от Солун през София, Видин, към Братислава и Будапеща", заяви Бойко Борисов, а министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обясни какви ще са етапите на изграждането на така важния за развитието на Северозапада път.

Вярват ли на това, вече официално обещание, видинчани:

"В нашия живот това няма да се случи... В близко бъдеще- едва ли... Много работи ни обещават, а после нищо не става... Не, не вярвам... Малко вярвам... Ако се работи, ще се случи... Честно казано, на кантар съм... Много обещания има напоследък, а нищо не се изпълнява, но надеждата умира последна... Силно се надявам да се случи... Силно се надявам, но дори и да се случи се съмнявам, че ще е в този срок... Да, оптимист съм и вярвам, че ще се случи... Не вярвам, това не е първият път, в който лъжат хората... Ще направят участъка от Мездра до София, а тунела под "Петрохан" просто няма да го направят... Писна ми да ме лъжат, само се обещава, а за този край нищо не се прави. Дори и да се направи пътят, няма да е достатъчно... Блокадите трябва да продължат и да се следи какво прави Правителството. В момента, в който мръднат настрани, пак блокираме пътищата..."

Организаторите на протестите във Видин дадоха пресконференция, за да отговорят на упреците, че прекалено лесно и неоснователно са се отказали от протестните действия и че решението на Министерския съвет не е достатъчна гаранция.

Снимка"Имаме ясни и конкретни срокове. Получихме чертежи и планове, на които са очертани и описани участъците. Получихме уверението, че ще бъде приоритетно разглеждан целият участък от Видин до Монтана. Говорим за технически проекти, по които в рамките на тази година ще бъдат обявени процедурите за участъка Видин-Димово, Димово-Ружинци, Ружинци-Монтана, освен Мездра-Ботевград. Искахме решение на Министерски съвет, защото едно такова решение изразява волята на българското Правителство да направи този път в своята цялост. Не сме настоявали за този краен срок- министър Нанков предложи този срок, след като се беше подготвил с цялата налична документация. Единственото, което поискахме, е сроковете да бъдат максимално реалистични. Ние загиваме- демографски, икономически и социално. За да направим първата крачка този процес да бъде спрян, трябва да има достъп до региона. Излязохме на този протест с изцяло граждански искания, защото правото ни на свободно придвижване беше отнето и потъпкано. Страхотно е, че сме се събудили най-после като гражданско общество, защото можехме да го направим и по-рано. В редица управленски програми са залагани приоритети, свързани със Северозападна България, и все така се случва, че на някой не му стига времето да изпълни ангажимента към този регион. Затова искахме решение на Министерски съвет, което да изразява волята не на управляващата в момента коалиция, а на Правителството на Република България за изпълнение на този ангажимент към региона. Защото това решение, дори и при смяна на Правителството, следващият Министерски съвет би трябвало да изпълни. Силно вярвам и имам личното впечатление, че има воля и желание в момента ангажиментите, които поеха към видинските граждани във формата на тези решения да бъдат изпълнени", обясни председателят на Гражданско обединение "Единни за промяна" Росица Кирова.

От Правителството официално обявиха, че пътят ще бъде готов напълно до края на 2021 година, а най-тежките участъци- Мездра-Ботевград и Видин-Ружинци- година по-рано- 2020-а. Реалистични ли са тези срокове?

"Реалистични са. Това е въпрос на осигурено финансиране и на организация, защото може отделните участъци да се изпълняват от различни изпълнители. Сега фирмите са добре екипирани с кадри и модерна техника. Съвсем е реално, ако са реални желанията, ако не се търсят поводи за отлагане. Може да стане, но може и да не стане. Зависи от осигуреното финансиране, организация и воля да се реализира най-после. И дано се случи", е мнението на бившия областен управител на Видин Кръстьо Спасов, който е инженер по пътно строителство, дългогодишен служител на Пътната агенция.

Протестиращите във Видин свиха знамената и обявиха, че са постигнали целта си. Не така обаче мислят в Монтана. Организаторите на тамошния протест се разграничиха от позицията на видинчани и обявиха, че исканията им не са изпълнени.

Снимка"За нас каузата основно беше пътят да мине през тунел през "Петрохан", тъй като това е най-късото трасе от Видин до София. Исканията на протестите, които бяха най-активни във Видин, бяха за магистрала с тунел през "Петрохан". Когато министър Нанков обяви, че ще се правят отсечките Мездра-Ботевград и Видин-Ружинци, като скоростен път, това много силно се протестираше от Росица Кирова. Тя казваше, че не искаме двулентов, трилентов, четирилентов път, а искаме магистрала. Накрая за нас се получи изненадата, че точно това, което министър Нанков говореше, се прие след една изненадваща среща при премиера, в която ние дори не участвахме. Ние продължаваме протеста и оставаме с надеждата, че поне от Берковица и Вършец ще ни подкрепят да продължим борбата за тунел под "Петрохан". Очакваме, че за изграждането му ще помогнат и чужди инвеститори. А в същото време Съюзът на международните превозвачи в България изрично подчерта, че този път за тях е най-удобният. Това са мотивите да не сме доволни от последните решения на Министерски съвет и да се учудваме защо приятелите от Видин се удовлетвориха от тези решения, в които се сочи, че тунел под "Петрохан" ще има, ама друг път", каза Петър Пенчев, инициатор на протестите в Монтана.

Снимка"Има упреци защо не говорим за магистрала изцяло. Това, което е видно от проектите и в което се уверихме, показва, че участъкът от Видин до Монтана е изцяло нов и отговаря на габаритите за магистрала. Околовръстното на Монтана е четирилентов път. За нас по-голям проблем беше околовръстният път на Враца, защото там имаме две ленти. Обясниха, че ще бъде добавено още едно трасе. Целият път ще е с допустима скорост от 120 км/ч. Не говорим за магистрален път, защото ще има участъци с четирилентов път. Беше ни обяснено, че от Мездра до Ботевград ще бъде с четири ленти- тежък е като проектиране и като релеф. Срокът, който ни беше предложен за изпълнение- края на 2021 година, съвпада с нашите искания. Ще искаме да има гражданско участие в изпълнението на това решение, което ни беше предложено от премиера и не е правено досега по никакъв повод във връзка с каквото и да е гражданско искане. Това е жест към този регион. Министър Горанов гарантира, че финансиране ще има, осигурено е. Относно тунел под "Петрохан"- много добре знаете какви бяха нашите искания. Искахме решение за започване на процедурите за тунела и да се търси възможност за отдаване на концесия за този обект, защото ще бъде доста трудно и двата обекта да се строят с държавно финансиране едновременно. Постигнахме първата крачка по отношение на тунел под "Петрохан". До края на годината ще има анализи, ще има геоложки проучвания, прединвестиционни проучвания. Така ще имаме възможността следващата година да настояваме за следващите крачки. Трябва да си дадем сметка, че след като местната власт не прави нищо, след като депутатите ни не стават и не правят нищо за този регион, трябва да го направим ние. И когато централната власт, която и да е тя, откликне, ние трябва да се възползваме максимално и да продължаваме с натиска. Ако до края на март месец не излезе първата тръжна процедура, трябва да попитаме "защо" и да сме готови да излезем отново на улицата", заяви  Росица Кирова, председател на "Единни за промяна", организатор на протестите във Видин.

Още по темата- в звуковия файл, а в прикаченото видео, предизвикало широк обществен отзвук в социалните мрежи, можете да видите как премина вторият протест във Видин.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28